Ga naar inhoud

Klein socket 370 moederbord


Aanbevolen berichten

Sommige van jullie hebben het wellicht al gelezen in de thread van Computerfreakje: ik ben op zoek naar een leuk moederbordje voor mijn nieuwe servertje. Ik wil binnenkort een nieuwe servertje bouwen dat 24/7 gaat draaien. Het wordt een GNU/Linux file- printer- mail- sound- en backupserver. Nu heb ik het liefst een zo zuinig mogelijke combinatie. Ik zit echter met het volgende punt: Ik heb minimaal 4 PCI sloten nodig en een 100Mbit onboard LAN. Het servertje richt ik namelijk ook in als wireless acces point en daarvoor moet er een wireless PCI kaart met Prism chipset in. Verder als soundserver (met ESD) en dus gaat mijn audigy erin. Dan moet er natuurlijk nog een netwerkout zijn (ervan uitgaande dat de onboard dan netwerkin wordt) dus dat wordt een 100MBit PCI netwerkkaartje en bovendien gaat hij ook nog TV en radiouitzendingen opnemen met een Pinnacle PCTV Pro kaart. Dan vervallen dus helaas alle kleine oplossingen. Ik vond echter nog wel een m-atx bord met vier PCI sloten, namelijk de Asus CUPLE-VM. Ik heb echter nog geen NL shop gevonden die mij dit bordje kan leveren. Als iemand een shop weet die dit bordje heeft: heel erg bedankt. Een tweede keus zou kunnen zijn de CUV4X maar ook die is niet erg makkelijk te vinden en is bovendien een stuk groter, wat niet erg praktisch is. Als iemand nog een ander goed bordje met 4 PCI sloten weet, laat het me weten. De bedoeling is in principe dat er een VIA C3 1.2GHz opgaat.
Link naar reactie
Juist voor een 24/7 servertje zou ik niet gaan voor een zo klein mogelijke oplossing. Hoe kleiner je behuizing, hoe lastiger om het op een (stille manier) te koelen. Juist een apparaat wat 24/7 gaat draaien kun je beter zo stil mogelijk maken. Je schrijft dat je hem ook gaat gebruiken als soundserver en tv/audio ermee gaat opnemen, ik neem dus gemakshalve aan dat er dus een behoorlijke hdd (meerdere) in komt. De nieuwere en grotere hdd's genereren aardig wat warmte en houden ook van een behoorlijke airflow in je kast om die hitte kwijt te komen. In een kleine kast wordt dit een stuk lastiger. just my 2 cents...
Link naar reactie
Hoi Marcel, Dat wordt wel een leuk project als ik dat zo zie :lol: , maar ik zou idd een groter moederbord en kast nemen. Als jij een aantal PCI kaarten hebt en 2 hdd's ofzo dan wordt het behoorlijk warmpjes tussen de PCI kaarten, vooral in zo'n kleine kast. Ik had pas ergens nog een leuk moederbord gezien voor jou, maar ik ben helaas het merk en type vergeten. Ik dacht uit me hoofd dat het een Soltek was ofzo, en die zijn meestal wel redelijk stabiel. Ik zal nog ff keertje kijken of ik hem weer tegenkom op internet. Succes in ieder geval!
Link naar reactie
[quote:c156c4b220="igg"]Juist voor een 24/7 servertje zou ik niet gaan voor een zo klein mogelijke oplossing. Hoe kleiner je behuizing, hoe lastiger om het op een (stille manier) te koelen. [/quote:c156c4b220] Dat ding moet gewoon ergens in een hoekje kunnen staan en moet vooral niet teveel ruimte innemen. Koeling zal wel lukken, de C3 wordt niet erg warm en er komt enkel 1 hardeschijf in. [quote:c156c4b220]Je schrijft dat je hem ook gaat gebruiken als soundserver en tv/audio ermee gaat opnemen, ik neem dus gemakshalve aan dat er dus een behoorlijke hdd (meerdere) in komt.[/quote:c156c4b220] Nee, er komt waarschijnlijk een 40GB Maxtor Plus 9 liquid bearing 8mb cache in. De muziekfiles staan gewoon op de clientpc (lang leve ESD), de opgenomen TV uitzendingen worden ook automagisch naar de opdrachtgevende client gedumped. Tweedehands markt zal ik eens kijken, al zijn de prijzen die ze op e.g. marktplaats vragen vaak ronduit debiel.
Link naar reactie
[quote:5b61dcbc9f="Marcel de Reus"]Wellicht wel een interessant bordje. Als ik de omschrijving van de onboard sound mag geloven kan ik mijn Audigy dan in mijn desktop laten zitten en dan heb ik dus wel genoeg aan 3 PCI sloten. Een AXP vreet echter nogal veel stroom voor iets wat 24/7 aan moet staan.[/quote:5b61dcbc9f] Maar je kan toch ook een duron erin doen, die is goedkoper en snel zat voor jou doeleinden en volgens mij gebruikt die ook wat minder stroom als een AthlonXP. Ik zou zowiezo voor een Socket A mobo gaan met DDR enzo, dat is wel makkelijker voor de toekomst.
Link naar reactie
[quote:a613c34c2d="Marcel de Reus"]Wellicht wel een interessant bordje. Als ik de omschrijving van de onboard sound mag geloven kan ik mijn Audigy dan in mijn desktop laten zitten en dan heb ik dus wel genoeg aan 3 PCI sloten. Een AXP vreet echter nogal veel stroom voor iets wat 24/7 aan moet staan.[/quote:a613c34c2d] En een dikke videokaart hoeft er ook niet in. Kijk of je ergens een 2 hands pci kaartje kunt krijgen, en daarmee ben je ook (qua aanschaf en stroom) goedkoop klaar. Als je een degelijke 250watt voeding daarbij doet, valt het nog wel mee. (draait hier ook een ddr/geforce2ti/duron1200 op een el cheapo 300watt, duz 250watt "merk" moet wel voldoende zijn voor simpel systeempje)
Link naar reactie
[quote:19e9c6cf41="De Geest Van Oirlo"]En een dikke videokaart hoeft er ook niet in. Kijk of je ergens een 2 hands pci kaartje kunt krijgen, en daarmee ben je ook (qua aanschaf en stroom) goedkoop klaar. [/quote:19e9c6cf41] Waarom zou die uberhaupt een videokaartje erin stoppen als die de PCI sloten hard nodig heeft en er zat mobo's zijn met geintegreerde video. Dat soort moederborden met een paar PCI sloten zijn ideaal voor de dingen waar Marcel hem voor wil gebruiken en dan met 256/512 Mb ram, Duron 1400(of weet ik veel hoe snel die dingen tegenwoordig zijn) en een standaard ATX kast met 300Watt voeding. Dan is die klaar voor niet al teveel geld.
Link naar reactie
[quote:7ab8aa5a53="yoo_han"] Maar je kan toch ook een duron erin doen, die is goedkoper en snel zat voor jou doeleinden en volgens mij gebruikt die ook wat minder stroom als een AthlonXP. Ik zou zowiezo voor een Socket A mobo gaan met DDR enzo, dat is wel makkelijker voor de toekomst.[/quote:7ab8aa5a53] Ik zal de exacte cijfers eens opzoeken, maar een C3 is echt flink zuiniger dan een Duron afair. Verder heb ik geen DDR of socket A voor de toekomst nodig. Ik heb de komende _jaren_ zat aan ~1GHz. Ik gebruik natuurlijk de onboard videokaart gezien mijn gebrek aan PCI sloten anders. En igg, heel simpel: als ik 1 netwerkaansluiting heb, dan kan het verkeer van mijn LAN via de switch die ik dan aan die port kan er wel in, maar dan valt er nog maar weinig te routen he ;-) Er zal toch ook een LAN aansluiting met inet eraan in moeten :-P
Link naar reactie
Het enige wat ik me afvraag is of die C3 wel krachtig genoeg is om een Pinnacle kaart goed te kunnen gebruiken. Volgens de handleiding heb je een 700MHz Intel/AMD CPU nodig om MPEG1 352x288 op te kunnen nemen en Timeshift is dan te zwaar. Klok voor klok is C3 duidelijk trager dan Celeron, dus ik schat een 1GHz C3 niet veel hoger in dan een 700MHz Celeron.
Link naar reactie
Ik heb geen mem liggen ervoor, dus ik zou dan zoiezo geen SDR/DDR bordje kopen, maar gewoon of een C3 met SDRAM bordje of een Duron met DDR bordje. Het probleem is ook niet zozeer de kosten. Ik bedoel ik loop al 5 jaar twee krantenwijken en het is december, meer hoef ik niet te zeggen denk ik ;-) :-P Het gaat me echter wel op het energieverbruik. Ik kan heel simpel zijn: het allerliefst heb ik gewoon zoiets als een VIA Eden of een Transmeta Efficeon in een ITX kast. Het probleem is echter dat ik perse dus een WLAN kaart, een netwerkkaart (tenzij ze duallan onboard hebben) en een geluidskaart erin wil zetten. Die TV-kaart is nog wel te overzien. Ideaal is gewoon een VIA EPIA combo'tje, maar die hebben dus helaas maar 1 PCI slot :-(
Link naar reactie
[quote:8dc6593bf5="Marcel de Reus"]Ik heb geen mem liggen ervoor, dus ik zou dan zoiezo geen SDR/DDR bordje kopen, maar gewoon of een C3 met SDRAM bordje of een Duron met DDR bordje. Het probleem is ook niet zozeer de kosten. Ik bedoel ik loop al 5 jaar twee krantenwijken en het is december, meer hoef ik niet te zeggen denk ik ;-) :-P Het gaat me echter wel op het energieverbruik. Ik kan heel simpel zijn: het allerliefst heb ik gewoon zoiets als een VIA Eden of een Transmeta Efficeon in een ITX kast. Het probleem is echter dat ik perse dus een WLAN kaart, een netwerkkaart (tenzij ze duallan onboard hebben) en een geluidskaart erin wil zetten. Die TV-kaart is nog wel te overzien. Ideaal is gewoon een VIA EPIA combo'tje, maar die hebben dus helaas maar 1 PCI slot :-([/quote:8dc6593bf5] Ik doelde met mijn post kwa kosten, das ongeveer goedkoopste AMD bordje die er is ;) maar moet je electriciteit zelf betalen dan ?
Link naar reactie
Ja oke, daarom was ik dus wel geinteresseerd waar jij hem vandaan had. Jouw moederbordje is in principe ideaal op het feit na dat hij 1 PCI slot te weinig heeft. Ik heb nog even gezocht maar ik heb geen USB NIC's gevonden? Als het zo is dat er USB NIC's zijn die ook onder GNU/Linux werken dan is het probleem opgelost. Deze kan dat eventueel wel 10MBit zijn, dan wordt dat gewoon de aansluiting met het inet. Nee, ik hoef de elektriciteit niet zelf te betalen. Maar mijn ouders moesten laatst 600 euro _bij_betalen aan de eneco oa door toegenomen energievebruik, dus ik wil die kosten zo laag mogelijk houden. Maar goed als er nog iemand een USB netwerkadapter weet of een andere oplossing zodat ik toch voldoende heb aan 2x PCI, graag! (TV-kaart blijft dan dus maar gewoon achterwege.) [update] Ik zal dus wel even door moeten zoeken naar een versie met LAN onboard, maar dat zal wel lukken: http://www.asus.com.tw/mb/socket370/cusi-fx/overview.htm# Mijn vraag is. Er zit zo'n AMR slot op. Was dat niet een of andere flop van Intel waar je ook oa netwerkkaarten in kan raggen? En betekent het feit dat hij shared is, dat je enkel het een of het ander kunt gebruiken? [/update]
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...