Ga naar inhoud

Onboard geluid wil niet uit


Aanbevolen berichten

In een van mijn pc's zit een al wat oudere Gigabyte GA-7ZX moederbord. Een van de features is 'on board AC97 Audio'. Maar ik wil die uitschakelen, de pc moet de SB Audigy kaart gebruiken die er via een insteekslot op aangesloten is. Echter, terwijl ik de AC97 in het BIOS DISABLED heb (BIOS > Integrated Peripherals > AC97 Audio > Disable) komt er nog altijd geluid uit de audio-uitgang van het mobo en niet uit de SB Audigy. Iemand een idee hoe je die geluidskaart het zwijgen oplegt? In de hardware-eigenschappen van Windows 98 zie je de SB Audigy drivers staan bij 'Besturing voor geluid, video en spelletjes' maar bij 'Overige Apparaten' nog altijd zo een dik geel uitroepteken 'PCI Multimedia Audo Device'. APparaatbeheer Windows XP: Bij de "Besturing voor geluid, video en spelletjes' de gewenste lijst codes, Creative AudioPCI (ES1371, ES1373)(WDM), Spelpoort voor Creative. Maar ook hier bij de Overige Apparaten twee uitroepers, 'Multimedia Audio-controller' en 'PCI-invoerapparaat'. Ik zie het ff niet meer. mvrgroet Edmond
Link naar reactie
Ik zou zeggen verwijder die AC97 gewoon uit het apparaatbeheer en kijk of hij dan wegblijft. Daarna moet je er nog voor zorgen dat die uitroeptekens voor je Audigy-spul weggaan. Heb je al eens via apparaatbeheer met 'driver bijwerken' oid geprobeerd de drivers aan de device toe te kennen? Verder staan Audigy's erom bekend dat ze niet zo tolerant op het gebied van IRQ's zijn. Ken de Audigy anders even een vrije IRQ voor hem alleen toe.
Link naar reactie
Verwijderen in apparatenbeheer heeft denk ik niet zo veel zin. Windows zet hem er dan gewoon opnieuw tussen. Je zou hem wel kunnen uitschakelen (disable). Bij je geluidsinstellingen kun je instellen welk 'voorkeursapparaat' (default device) je wilt gebruiken. En nou maar hopen dat de SB daar tussen staat. Overigens is het soms ook wel mogelijk beide naast elkaar te gebruiken.
Link naar reactie
Verwijderen heeft inderdaad geen nut, uitschakelen wel. Maar ik blijf het raar vinden dat wat ik in het BIOS disabled heb, niet echt disabled wordt. Ik kan niets vinden over dat er mogelijk nog een jumper ofzo gezet zou moeten worden (zou ook van de gekke zijn), maar afijn. Dank voor jullie feedback. mvrgroet Edmond
Link naar reactie
Zoveel zal dat niet schuiven hoor. En om nu voor een probleempje meteen weer een nieuw mobo te kopen is te toch te gek. Ondertussen zijn er wel wat goede tips gegeven. Zet je onboard sound eerst op disabled in je bios. Schakel dan de stuurprogramma's eens uit, en werk voor de nieuw kaart de drivers bij. Blijft ie nog fouten geven kijk naar een update bij de fabrikant.
Link naar reactie
[quote:8f704a481e="Edmond Varwijk"]Verwijderen heeft inderdaad geen nut, uitschakelen wel. Maar ik blijf het raar vinden dat wat ik in het BIOS disabled heb, niet echt disabled wordt. Ik kan niets vinden over dat er mogelijk nog een jumper ofzo gezet zou moeten worden (zou ook van de gekke zijn), maar afijn. Dank voor jullie feedback. mvrgroet Edmond[/quote:8f704a481e] Misschien gewoon last van een brok eigenwijs OS ;-)
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...