Ga naar inhoud

Athlon XP op A7N8X loopt vast bij > 100MHz


Aanbevolen berichten

Namens iemand anders zoek ik een oplossing voor hetvolgende probleem. De persoon heeft een Asus A7N8X mobo met daarop een Thoroughbred processor, maar het is nog niet helemaal duidelijk welke precies. Via het programmaatje Aida32 dat ook in de ComputerTotaal heeft gestaan en met behulp van de vage omschrijvingen van de eigenaar ben ik er gelukkig nog achtergekomen dat het om een Thoroughbred gaat, waarschijnlijk een 2400+ of een 2600+ Het probleem is echter dat deze niet harder wil dan 1250 MHz. De externe kloksnelheid staat op 100 MHz en de multiplier op 12.5. Zodra we de externe kloksnelheid hoger zetten, geeft de computer problemen. Op 166 MHz start de pc zomaar ineens opnieuw op vlak na het opstarten van Windows (2000), en op 133 MHz blijft windows op een gegeven moment hangen. Waar zou dit aan kunnen liggen? Er zit ook nog 2x 256DDR PC2700 geheugen in die masjien, want dat heeft hij er ook nog bijgekocht. Ik heb niet echt het idee dat hij er veel verstand van had tijdens de aanschaf van al deze losse producten, maar goed, in dit geval weet ik ook niet hoe ik de pc sneller aan de gang (blijvend) kan krijgen :roll:
Link naar reactie
nee, resetten in een jumpertje op je moederbord eraf halen, en weer erop doen. Je moet ff kijken in de handleiding van je moederbord naar iets als Clear Cmos ofzo. Jumpertje zit bij je batterij. hij zit als het goed is nu op de 1-2 instelling, dan de jumper kort op de 2-3 instelling, en weer terug naar 1-2. Zo wordt je bios pas echt gereset
Link naar reactie
Bij de maker van de cpu AMD een tooltje downen (ze hebben er 2) Die leest de CPU string voor je uit. Dan weet je of je een 2400+ of 2600+ hebt. By the way : het is Asus, bij het opstarten laat ie zien of je een 2400+ of 2600+ hebt. Thouroug en Barton dacht dat verschil o.a de Level2 cache van 512 KB is. [b:a3e44a8d22]Lees de FAQ daat staat het in.[/b:a3e44a8d22] 2400+ dan zet je in je Asus BIOS CPU speed op 2000 (FSB 266) 2600+ dan zet je in je Asus BIOS CPU speed op 1917 (FSB 333) Spontaan opstarten etc.. denk dat je een geheugen probleem hebt, warmte etc.. of brakke windows. Heb je bij dit bordje wel een FRISSE Windows Install gedaan ? Mobo drivers geladen ? Ik dacht dat er bij de nforce chipset problemen kunnen ontstaan met de IDE drivers
Link naar reactie
[quote:a22afbf4f7="Bosje"]Bij de maker van de cpu AMD een tooltje downen (ze hebben er 2) Dan weet je of je een 2400+ of 2600+ hebt. By the way : het is Asus, bij het opstarten laat ie zien of je een 2400+ of 2600+ hebt. Thouroug en Barton dacht dat verschil o.a de Level2 cache van 512 KB is. [b:a22afbf4f7]Lees de FAQ daat staat het in.[/b:a22afbf4f7] 2400+ dan zet je in je Asus BIOS CPU speed op 2000 (FSB 266) 2600+ dan zet je in je Asus BIOS CPU speed op 1917 (FSB 333) [/quote:a22afbf4f7] rekenen zn multiplier is 12,5 12,5x133 = 1666mhz = 2000+ 12,5x166 = 2075mhz = 2600+ een van die 2 denk ik dan
Link naar reactie
Okee ik ben eruit. Die tooltjes van AMD zijn een beetje vaag, want die geven gewoon de snelheid rechtstreeks weer uit de Bios, of dus eigenlijk gewoon de snelheid zoals die op dat moment draait... Daar had ik dus niet zo veel aan. Het resetten van de bios gaf echter een beter resultaat. De externe CPU snelheid stond wel weer op 100 MHz (irritant dus) maar die hebben we gewoon op 133 gezet et voila! Wat gebeurde daar? Er bleek helemaal geen 2400 of 2600+ in te zitten, maar een 2000+, wat inderdaad ook bij het opstarten werd weergegeven (zoals Bosje zei). Resultaat: 12.5 x 133 = ongeveer 1666 Mhz. Het vermoeden van de Thoroughbred klopte dus wel, gezien de 128 kb cache. Zeer bedankt voor de snelle reacties. Groeten van Buur.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...