Ga naar inhoud

Moederboord te heet.


Aanbevolen berichten

Mijn mobo is bij normaal bedrijf en dus zonder OC toch altijd een 10 a 12C hoger als de CPU en dat vind ik niet lekker,50-55C is naar mijn idee een beetje veel. Nu overweeg ik een casefan, maar moet die de kast inblazen of juist niet. De Cpu zuigt afzonderlijk direct van buiten aan en zorgt dus voor enige overdruk in de kast dat weer weggewerkt wordt door de fan van de voeding, zij staan als het ware in serie. De voeding echter zuigt aan de onderzijde af, direct naast de opening voor een eventuele casefan, dus de koude lucht die binnenkomt wordt direct weer door de voeding weggehaald De warme lucht van de videokaart en de CPU stijgen normaal gesproken op en komen dus ook weer bij de onderzijde van de voeding aan, dus lijkt het me logisch om de casefan ook naar buiten te laten blazen. Als extraatje, in de kast zit aan de voorzijde een rooster waarvandaan dus koude lucht kan komen. Maak ik nu een denkfout of is ieder het er mee eens dat de beste oplossing is om de casefan naar buiten te laten blazen?
Link naar reactie
[quote:3c22f0911e="Alipapa"]Mijn mobo is bij normaal bedrijf en dus zonder OC toch altijd een 10 a 12C hoger als de CPU en dat vind ik niet lekker,50-55C is naar mijn idee een beetje veel. Nu overweeg ik een casefan, maar moet die de kast inblazen of juist niet. De Cpu zuigt afzonderlijk direct van buiten aan en zorgt dus voor enige overdruk in de kast dat weer weggewerkt wordt door de fan van de voeding, zij staan als het ware in serie. De voeding echter zuigt aan de onderzijde af, direct naast de opening voor een eventuele casefan, dus de koude lucht die binnenkomt wordt direct weer door de voeding weggehaald De warme lucht van de videokaart en de CPU stijgen normaal gesproken op en komen dus ook weer bij de onderzijde van de voeding aan, dus lijkt het me logisch om de casefan ook naar buiten te laten blazen. Als extraatje, in de kast zit aan de voorzijde een rooster waarvandaan dus koude lucht kan komen. Maak ik nu een denkfout of is ieder het er mee eens dat de beste oplossing is om de casefan naar buiten te laten blazen?[/quote:3c22f0911e] kleine denkfout inderdaad.. het effectiefst is om voor onderin de kast een fan te plaatsen die ''koude'' lucht in de kast blaast. de lucht stroomt door de kast heen, en zal bovenin aangekomen opgewarmt door de PSU de kast dan verlaten. wat je evt dan nog wel kan doen is dus in het zijpaneel bijvoorbeeld bovenin een extra casefan nog eens plaatsen die dan ook de warme lucht uit de kast zuigt. 50 a 55 graden in de kast is niet echt gezond, echter omdat je mobo gewoon niet warmer kan zijn dan je CPU (iig met luchtkoeling) maakt waarschijnlijk je mobo ergens een foutje (verkeerd geplaatste sensor misschien)
Link naar reactie
Van denken krijg ik hoofdpijn, maar toch, ik heb nu in wezen drie luchtingangen van buiten in de machine, t w achter boven bij de voeding, aan de voorzijde onder in de kast en via de koker op de CPU. De achter/boven is naar mijn gevoel bijna kortgesloten omdat de voeding daar direct de koele lucht wegsnoept. Stel dat de buiten aanvoer bij de voeding afgesloten is dan moet de voeding elders zijn (Warme lucht) weghalen, dus bij de CPU/chipset vandaan, dat is dus positief want de warmteontwikkeling bij het mobo is goed te voelen aan de buitenkant van kast op hoogte van de chipset en net onder de CPU , de warme lucht stijgt op en wordt nu volledig door de voeding afgevoerd en verse lucht komt nu alleen via de onderzijde aan de voorkant van de kast De CPU heeft dus zijn eigen voorziening van koude lucht via de koker en alleen de afvoer is dus van belang en die ligt heel dicht tegen het aanzuigrooster van de voeding aan( Vertikale lamellen) die jammer genoeg ook naar beneden wat warmte aan de chipset zullen afgeven. Ik geloof dat ik er nu uit ben, wordt er lucht in de kast geperst (overdruk) van onderen dan werkt dit de koeling van de CPU tegen maar vergemakkelijkt het de afvoer via de voeding, de aanvoer boven is nu nog steeds dicht, als die dus nu weer open zou zijn en geforceerd dan kan de CPU makkelijker zijn warmte kwijt en kan er minder naar beneden ,naar de chipset. De fout in dit systeem is dat de CPU een druk opbouwt in de kast en tegen het mobo en daarmee de aanvoer van koele lucht van voor-onder tegenwerkt. Een onderdruk boven bij de voeding kan geen kwaad voor de voeding maar alle andere componenten krijgen een betere ventilatie van onder meer voor-beneden en de uitvoer van de CPU wordt versneld afgevoerd. Ik ga proberen een stille case-van boven achter bij de voeding te monteren die naar buiten blaast. Laat ik dat eerst maar eens proberen, voor beneden is de montage heel moeilijk en werkt de CPU tegen denk ik. Ik laat de resultaten weten, een beetje brainstormen kan geen kwaad merk ik, dus bedankt voor de bijdrage.
Link naar reactie
:lol: je hebt er in iedergeval eerst eens goed over na gedacht... vergeet niet dat er natuurlijk nog meer onderdelen zijn, die gebaat zijn bij de invoer van frisse lucht onderuit.. neem je HD en videokaart bijvoorbeeld. de hele natuurkundige formulering die je hier hebt zou best wel op kunnen gaan, maar vergeet niet dat er nog meer warmte stokende bronnen in je kast zijn naast de processor. [quote:5114aea051]Mijn mobo is bij normaal bedrijf en dus zonder OC toch altijd een 10 a 12C hoger als de CPU en dat vind ik niet lekker,50-55C is naar mijn idee een beetje veel.[/quote:5114aea051] je zegt dus dat je mobo rond de 50 graden zit, dus je CPU zou volgens jou dan rond de 40 graden zitten. vind ik geen verkeerde temperaturen nog. ik zou eerder eens op zoek gaan naar je boekje, en eens de layout bekijken om te zien waar de Casetemp sensor zit. dan kun je misschien de situatie ook iets aanpassen zodat ook daar verse lucht aangevoerd wordt, waardoor de uitmeting iets lager zal uitvallen, want dat was tenslotte je hekelpunt...
Link naar reactie
Casefannetje geplaatst aan de achterkant ,scheelt 5 a 6 graden. Voorts, bij een oemboard zit echt weinig lectuur en op wat er bij zit staat echt geen sensor ( MS6701, Aldi) En Sandra, ja die, en haar hele familie moet elke keer kenbaar maken dat het mobo te warm is, met de opmerking erbij om het spul direct van het net te halen! De warme plek aan de zijkant van de kast zit ook niet op de hoogte van de CPU maar meer op de hoogte van de AGP bus, en dat vind ik toch een beetje vreemd, misschien de warmte van de GPU, maar met de Ti 4200 en nu met de 5700 ultra maakt het geen verschil. Maar als de kast aan de buitenkant, ook rond de voeding duidelijk warm/ heet aanvoelt dan is de temp toch daar ook een graad of 40 op zijn minst. PC alert 3 van MSI geeft ook die toch wat rare temperatuur verschillen aan. Maar eens een paar casefannetjes aanschaffen, waar ik nu mee getest heb was een fannetje uit de tijd van de 8080 en op 220 v. Maar nu naar de koffie, groetjes
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...