Ga naar inhoud

Celeron 500 bios-probleem?


Aanbevolen berichten

[quote:4adf46eddd="Wim Sturkenboom"]Hoe heb je de batterij gecontroleerd? In het bord terwijl de netspanning uitgeschakeld was? Of eruit gehaald en gemeten? Dat laatste werkt niet betrouwbaar.[/quote:4adf46eddd] Vreemd, een 3V lithium batterij die bijna leeg is, die geeft een lagere spanning af dan 3V. Verder wordt die maar heel minimaal belast. Misschien dat er batterijen zijn die zich anders gedragen, ik ben ze nog niet tegengekomen.
Link naar reactie
Ouderwetse penlights 8) Geven nog 1,3V of 1,4V af als je met een multimeter meet (lager dan de gespecificeerde 1,5V). Prima, kan ik nog wel in mijn zaklantaarn denk je dan. Echter, onder belasting kunnen ze geen stroom meer leveren en zakt de spanning echt in elkaar en hebben we geen licht. CMOS chippies houden hun gegevens vaak nog vast bij voltages rond de 2V. Die batterij van jou moet echt leeg zijn om daar onbelast onder te komen. PS Ik weet zo niet wat de chippies met ingebouwde klok nodig hebben.
Link naar reactie
[quote:079cc8401f="Wim Sturkenboom"]Ouderwetse penlights 8) Geven nog 1,3V of 1,4V af als je met een multimeter meet (lager dan de gespecificeerde 1,5V). Prima, kan ik nog wel in mijn zaklantaarn denk je dan[/quote:079cc8401f] Dat klopt, dat heeft inderdaad te maken met de belasting. Vandaar mijn opmerking dat de 3V batterij minimaal belast wordt in de computer. Als dan niet zo was dan zou een lithium batterij binnen de kortste keren leeg zijn. Dan is de spanning ook zekermeetbaar lager. Als ik een verse 3V batterij nameet dan levert die volgens mijn meter 3,1V. Zelf zou ik minder vertrouwen hebben in een software matige meting. Nameten met een voltmeter zou ik voor een lithium batterij juist wel vertrouwen. Het verschil tussen 3,1 of 2,8 of 2,5 of 2 of nog minder is gewoon duidelijk meetbaar.
Link naar reactie
[quote:a783251ede="Hans.Vosman"][quote:a783251ede="Wim Sturkenboom"]Hoe heb je de batterij gecontroleerd? In het bord terwijl de netspanning uitgeschakeld was? Of eruit gehaald en gemeten? Dat laatste werkt niet betrouwbaar.[/quote:a783251ede] Vreemd, een 3V lithium batterij die bijna leeg is, die geeft een lagere spanning af dan 3V. Verder wordt die maar heel minimaal belast. Misschien dat er batterijen zijn die zich anders gedragen, ik ben ze nog niet tegengekomen.[/quote:a783251ede] Ik kreeg een e-mail van de TS: [quote:a783251ede]Batterijcontrole uitgevoerd m.b.v. een batterijtester[/quote:a783251ede]
Link naar reactie
[quote:383b7fabfe="fonsria"]Als ik mijn computer opstart, dan krijg ik de volgende foutmelding: CMOS checksumerror - Defaults loaded Datum en tijd worden dan op 1/1/1999 0:00 gezet. Soms wordt de kloksnelheid verlaagd. Ik heb de batterij gecontroleerd, die is goed. Wat is hier aan de hand en hoe los ik het op?[/quote:383b7fabfe] hoe oud is het moederbord wat voor datum staat er op de batterij staat de pc altijd aan gesloten op het lichtnet of is hij geschakeld via een schakeldoos dit speelt alemaal mee was het een goedkoop batterijtje 4 voor een euro of zo gewoon nieuwe batterij plaatsen (wel een merk) groetjes Win2k
Link naar reactie
Ik zou ook voor een nieuwe batterij gaan. Heb hier mobo's gehad met hetzelfde probleem. Batterij eruit en gemeten met een dig. multimeter. Vorige week had ik er 1 die 2,4 volt aangaf. Nieuwe batterij erin en gewoon weer werken. // fonsria Jij zegt dat de batterij tester aangaf dat de batterij in prima conditie is. Gaf hij het voltage aan van 3 volt?
Link naar reactie
Omdat alle reacties toch wel wezen in de richting van de batterij op het moederbord, heb ik die er nog maar weer eens uitgehaald en doorgemeten. Nog steeds prima in orde. Daarop heb m.b.v. een wattenstaafje gedrenkt in wasbenzine de contacten voorzichtig gereinigd. Verder het contactveertje dat de batterij aandrukt wat verbogen, zodat de druk op de contacten wat groter werd. Het probleem is daarmee uit de wereld. Bedankt voor alle reacties! Fons van Munster
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...