Ga naar inhoud

SMART Monitoring


Aanbevolen berichten

Nadat ik in het BIOS de optie "SMART Monitoring" van de tweede harde schijf van mijn PC (Maxtor 200 GB) op enabled had gezet, verscheen tijdens het booten een foutmelding. Er wordt geadviseerd zo spoedig mogelijk een backup van de gegevens op deze schijf te maken en de schijf te vervangen. Ik heb de schijf net aangeschaft en een controle met powermax leverde geen fouten of slechte sectoren op. Ook nu ik de genoemde optie weer op disabled heb gezet blijft de waarschuwing verschijnen en kan deze alleen worden omzeilt door tijdens het booten F1 te toetsen. Weet iemand hoe groot de kans is dat de schijf werkelijk is beschadigd en hoe de optie eventueel kan worden uitgeschakeld?
Link naar reactie
Harddisk eruit trekken (eerst pc uit enzo). Pc aan. Laten booten. NETJES afsluiten. Dan hd er weer in. Kijk of de melding weer komt. Als die weer komt, kijk dan in de bios of de SMART optie is enabled. Zoja, doe dan het zelfde als hiervoor, MAAR zet dan VOORDAT de hd's worden gedetecteerd, in de BIOS de SMART uit.
Link naar reactie
HD is gedrefragmenteerd, partities zijn verwijderd en de kabels zijn opnieuw geplaatst (na een aantal succesvolle boots zonder deze schijf). Smart optie is en blijft al die op disabled en melding blijft verschijnen. Verschil is verder dat bij mij, de tool (PowerMax) geen fouten aangeeft en de fabrikant dus zegt dat de schijf pas vervangen wordt wanneer dit het geval is.
Link naar reactie
[quote:e50a2cd0e9="egslim"]Kan me vergissen, maar ik geloof niet dat SMART erg betrouwbaar is. Het kan best zijn dat die hd nog jarenlang meegaat na de eerste foutmelding.[/quote:e50a2cd0e9] MIjn ervaring is juist het omgekeerde. Op het moment dat alle testprogramma's hebben gemeld: harde schijf stuk, dan gaat Smart heel misschien een keer zeuren dat de harde schijf stuk is. Ik heb op dit punt alleen maar ervaring met Seagate schijven.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...