Ga naar inhoud

amd boxed


Aanbevolen berichten

De cooler (die jij ventilator noemt) die bij een boxed versie zit is gecertificeerd door de producent van de processor, in dit geval AMD. De cooler is redelijk als je er niets extra's uit je processor wilt halen (overklokken) of het niet al te warm wordt. Echter, heel wat andere coolers koelen niet alleen beter, maar zijn soms ook nog eens stiller. Antwoord op jouw vraag is of de cooler niet te vervagen is, het antwoord luidt: Ja die gewoon te vervangen.
Link naar reactie
Er is nog een verschil! Bij een retail proc. zit 2 jaar garantie, als je een boxed versie neemt zit daar 3 jaar garantie bij! :) En die boxed-koeler koelt wel goed hoor, maar niet voor overklokken! Er zit een fan op van ongeveer 50mm. En fans van die maten zijn niet echt te koop vrees ik, dus vervangen gaat dus niet.... (ik heb de fan van m'n boxed-koeler gesloopt en die vlak bij m'n nieuwe koeler gezet om een betere airflow te krijgen, heeft dat ding toch nog nut :wink: )
Link naar reactie
Punt met overclocken is hoever wil je gaan? Hier op het forum zie ik genoeg mensen met uitstekende dure koeling maar verder weinig tot verbeelding sprekende overclocks. Als ik als bijvoorbeeld een barton xp2500+ neem op een abit ofzo, een combinatie die je veel ziet, is 200x11 zo gehaald met een boxed koeler icm met een goede casetemp. Als je dan nog nette geheugentimings als 11-3-3-2 of misschien wel 11-2-2-2 haalt met de cpu interface op aggresive of enabled, heb je gewoon een strakke stabiele pc die ongeveer 63sec in Pifast haalt. En een pc die stil is. Wil je echt hoger komen dan komen er meer dingen bij kijken wat direct ook meer kosten met zich mee brengt. Om de processor nog hoger te laten lopen heeft hij meer voltage nodig. Dit brengt extra warmte met zich mee. Dus voor een paar megaherz meer moet er een dure koeler opkomen. En de winst is dan gering, leuker wordt het als je de fsb omhoog zet zodat je geheugen ook flink sneller wordt. Ook deze heeft dan meer voltage nodig en als je dan ook nog een flinke videokaart erin hebt zal je (standaard) voeding ook het minder leuk gaan vinden. En het is altijd maar af te wachten of je echt hoger komt, aangezien elk onderdeel dat gaat protesteren je grens is. Moraal van het verhaal, weeg voor jezelf af of je de goede onderdelen ervoor hebt, en investeer in dingen als koeling, voeding alleen als je weet dat je er echt wat mee op schiet, met overclocken kom je altijd onvoorziene dingen tegen waarvoor kennis is vereist om die op te lossen.
Link naar reactie
[quote:429ee0eddd="tweakermatt"][quote:429ee0eddd="Jasper G."]weet iemand wat voor pasta er bij de boxed procs zit? oh en matt, klein foutje in jouw sig. :wink:[/quote:429ee0eddd] Goedkope prut zit erop, moet je eraf halen en er AS5 tussen smeren. Wat voor foutje in m'n sig? :)[/quote:429ee0eddd]ik weet niet of je het met opzet doet, maar 'controle' is verkeert gespelt
Link naar reactie
[quote:aa40370840="Jasper G."][quote:aa40370840="tweakermatt"][quote:aa40370840="Jasper G."]weet iemand wat voor pasta er bij de boxed procs zit? oh en matt, klein foutje in jouw sig. :wink:[/quote:aa40370840] Goedkope prut zit erop, moet je eraf halen en er AS5 tussen smeren. Wat voor foutje in m'n sig? :)[/quote:aa40370840]ik weet niet of je het met opzet doet, maar 'controle' is verkeert gespelt[/quote:aa40370840] Ow, nu zie ik het :roll: bedankt. En nog over die boxed-koeler: Je kunt er wel mee gaan overklokken, maar echt niet ver. Ik merk wel dat ik met mijn koperen koelblok veel hoger komt dan met m'n boxed-koeler.
Link naar reactie
[quote:d499f0b843]Er zit een fan op van ongeveer 50mm. En fans van die maten zijn niet echt te koop vrees ik, dus vervangen gaat dus niet....[/quote:d499f0b843] Er zit standaard een 60mm fan op een AMD boxed koeler. 60mm is een standaard die bijna elk merk verkoopt. Het merk Spire bijvoorbeeld heeft genoeg 60mm fans op vooraad.:) De laatste generatie AMD koelers heeft een 3500RPM fan ipv 4500 /5500RPM fan, vanwege geluidsreductie. Kortom fan's in overvloed te koop.:) Kees
Link naar reactie
[quote:3735bce16e="Vette kees"][quote:3735bce16e]Er zit een fan op van ongeveer 50mm. En fans van die maten zijn niet echt te koop vrees ik, dus vervangen gaat dus niet....[/quote:3735bce16e] Er zitten standaard 60mm koelers op een AMD boxed koeler. 60mm is een standaard die bijna elk merk verkoopt. Het merk spire heeft genoeg 60mm fans op vooraad.:) Kees[/quote:3735bce16e] Oeps foutje :roll: verkeerd gemeten... Dan is het idd makkelijk vervangen :) Maar ik zou voor dat geld liever een beter koelblok kopen...
Link naar reactie
[quote:63e62b0f09] zou voor dat geld liever een beter koelblok kopen...[/quote:63e62b0f09] Dat ligt er een beetje aan. Als je veel spelletjes speelt of stevig overklokt, dan zou ik ook een andere koeler kopen, omdat het met de boxed-koeler dan allemaal net iets te warm wordt. Maar voor office aplicatie's is de boxed koeler een hele goede koeler hoor. En de laatste generatie boxed-koelers zijn ook geen herrieschoppers meer. Daar heeft AMD gelukkig iets aan gedaan, en het werd tijd ook. :lol: Kees
Link naar reactie
[quote:cc127420b5]Goedkope prut zit erop, moet je eraf halen en er AS5 tussen smeren. [/quote:cc127420b5] Dat valt echt reuze mee. Ik heb de standaard koeler op een AMD2500 zien draaien icm met de standaard kauwgom {thermal pad} die eronder zit. En het koelde verbazingwekkend goed. Alleen als je de koeler er één keer af haalt, dan moet je die kauwgom weer verwijderen en er koelpasta voor in de plaats aanbrengen. het is dus maar 1 keer te gebruiken. Dat geld ook voor koelpasta natuurlijk.:) En de laatste thermal pads zijn ook relatief makkelijk te verwijderen. Dus als je lui bent en gewoon een goede koeler wilt, dan gewoon dat kauwgom laten zitten. Als warmte geleider is een thermal pad best goed te noemen. Kees
Link naar reactie
[quote:2db8631c6b="Vette kees"]Als je veel spelletjes speelt ... dan zou ik ook een andere koeler kopen, omdat het met de boxed-koeler dan allemaal net iets te warm wordt.[/quote:2db8631c6b] Een boxed koeler wordt echt niet te warm van spelletjes spelen op default snelheid; je zou je daar als fabrikant lelijk mee in de vingers snijden. Bij overklokken is het idd wel een ander verhaal.
Link naar reactie
[quote:e21c1f9409="Captain_Kansloos"][quote:e21c1f9409="Vette kees"]Als je veel spelletjes speelt ... dan zou ik ook een andere koeler kopen, omdat het met de boxed-koeler dan allemaal net iets te warm wordt.[/quote:e21c1f9409] Een boxed koeler wordt echt niet te warm van spelletjes spelen op default snelheid; je zou je daar als fabrikant lelijk mee in de vingers snijden. Bij overklokken is het idd wel een ander verhaal.[/quote:e21c1f9409] Voor eigenlijk alles is een boxed-koeler goed, op de normale snelheid van de proc. Ik kon met mijn boxed-koeler makkelijk een uur CPU-burn draaien, zonder overhitting. Echter toen ik begon met overklokken werd het de boxed-koeler wat te heet onder de voeten. Dus als je niet wilt gaan overklokken, neem dan een boxed CPU. (koeler zit erbij en meer garantie). Als je wel wilt overklokken, neem dan een retail (goedkoper, koeler heb je niet nodig, garantie vervalt toch met overklokken). :) Maar tegenwoordig zit er in prijs bijna geen verschil meer tussen een boxed en retail versie...
Link naar reactie
[quote:d2508a519b]Een boxed koeler wordt echt niet te warm van spelletjes spelen op default snelheid; je zou je daar als fabrikant leleijk mee in de vingers snijden.[/quote:d2508a519b] Hij wordt ook niet écht veel te warm, dat het allemaal kapot gaat, maar bij zware spelletjes zie ik persoonlijk toch liever een betere koeler dan de boxed koeler. Maar je kunt de standaard koeler natuurlijk rustig gebruiken. het valt mij altijd op dat standaard koelers door hun relatief kleine afmeting altijd zo dynamische reageren. Dus grotere temperatuurverschillen tussen stressed en idle. Vandaar dat ik dan liever een stabielere koeler heb die niet zo ver uitschiet naar boven bij zware belasting. Maar kapot gaan dat zullen ze niet snel. Het zit meer tussen de oren :lol:
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...