Ga naar inhoud

geheugen van 64 Mb naar 128 Mb ging niet goed


Aanbevolen berichten

Ik heb een Amd-6 processor 350 Mhz ( IBM Computer ) met standaard 64 Mb geheugen type PC100 64 Mb [b:f2b3e8217a]DIMM [/b:f2b3e8217a]single sided. Ik heb nu een geheugenmodule PC100 64 Mb [b:f2b3e8217a]SDRAM[/b:f2b3e8217a] single sided op de kop getikt. geplaatst en het systeem herkent het nieuwe geheugen van 128 Mb. Alles werkt onder Windows98 Klaar is kees zou je zeggen - mis !!! - Bij het opnieuw opstarten opent hij in de veilige modus - na vermelding van beschermfout in Windows !! configsys helemaal in de war - Het lukt uiteindelijk alléén maar met de oude 64 Mb om het systeem weer aan de gang te krijgen. Vraag: zit het hem in DIMM of SDRAM ? Of heeft iemand andere suggestie bij voorbaat dank Henk
Link naar reactie
DIMM = dual inline memory module SDRAM = synchronous dynamic random access memory De eerste afkorting geeft de fysieke uitvoering aan, de tweede afkorting het type geheugen; oftewel een verschil in deze woorden duidt niet op een verschil in geheugen. Al geprobeerd met alleen het nieuwe reepje? Als je kunt booten, probeer dan eens memtest86 (bootflop) te gebruiken om je geheugen te testen. Wat voor moederbord heb je overigens?
Link naar reactie
Hoi Wim, Bedankt voor je reactie - Ik heb geen idee wat voor moederboard ik in de IBM Aptiva 2158-242 ( 350 Mhz ) heb zitten . Ooit eens iets gelezen over ASUS ??? . Maar volgens boekje mag ik maximaal 2 x 128 Mb plaatsen en daar was ik nog niet aan toe.. Nog geen mem-test uitgevoerd. Heb voorlopig alles weer normaal werkend bij het oude 64 Mb. Moet eerst weer even moed verzamelen om op nieuw nieuw geheugenstripje te plaatsen. vr. groet Henk
Link naar reactie
Marcel, Wil ik best proberen, maar ik heb nu zekerheid dat mijn Windows onder 64 Mb ( oude geheugen module ) goed werkt. E.e.a. moet toch wel aan de NIEUWE module liggen. Het enige dat ik mij herinner, in het verleden heb ik één keer een oude computer van 16 naar 32 Mb geheugen opgewaardeerd. Ik moest toen een aantal jumpers verzetten op het moederbord, omdat ik 2 sloten ging bezetten ipv 1. Ik vraag mij af of dat tegenwoordig bij de huidige moederborden óók nog moet gebeuren. ( Ik heb van mij huidige moederbord geen tekening ) gr. Henk
Link naar reactie
Hallo ouwe rotten, Geheugentest uitgevoerd "memtest86" via flopje op de 2 afzonderlijke stripjes (duurt erg lang ) = geen errors. Inmiddels achterhaald via aida32 wat gegevens van moederbord. Is niet al teveel : ID= <DMI> Moederbordnaam= 00000000 Zoals al eerder gezegd 1 stripje is DIMM en 1 stripje SDRAM beiden PC100 Alléén SDRAM-stripje is wat hoger ( past wel ) Waar haal ik een beschrijving van mijn moederbord vandaan. Of de 2 stripjes bijten elkaar of ik moet toch op moederbord wat jumpertjes omzetten ? gr. Henk
Link naar reactie
SDRAM = DIMM PC100 = SDRAM = DIMM Beide modules zijn gewoon PC100 SDRAM dimmetjes. Het feit dat de ene hoger is dan de andere kan komen doordat andere packages zijn gebruikt of en dat zou een hoop kunnen verklaren, jouw moederbord alleen modules met een ECC chipie lust. Dat zijn duurdere modules, veelal in servers gebruikt, die het maken van fouten door het geheugen moeten voorkomen. Als je daar dan een niet ECC module bijzet werkt het idd niet en alleen een niet ECC module werkt dan ook niet. Zit er op de originele module toevallig behalve de geheugenchips, daaronder nog een chipje?
Link naar reactie
Eind goed , al goed ( hoop ik ) Al jullie adviezen nog eens tegen het licht gehouden, ik heb 2 geheugenstripjes opnieuw geplaatst - nu in een andere volgorde nieuwe stripje op slot 1 en oude strip op slot 2 - en verd............... hij start goed op sinds gisteren en heb géén klachten meer , behalve dat ik vind dat de machine wat trager is geworden, maar ..... daar kan ik [b:f786c3797f]voorlopig [/b:f786c3797f]mee leven - Allen bedankt : :D Henk
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...