Ga naar inhoud

goed overklokbaar geheugen


Aanbevolen berichten

Ik heb de search gedaan, maar dat leverde niet veel op. Mijn vraag is dus, ik wil nieuw geheugen, ik heb nu 512 pc 2100, maar ik wil overklokken en dat lukt dus niet met dit geheugen. Ik heb een ASUS A7n 8X Deluxe Gold moederbord. Daar past dual channel op? Wat het precies is mogen jullie vertellen, maar welk geheugen ( liefst goedkopere) is goed stabiel, betrouwbaar, en het belangrijkst, overklokbaar THX Ik zie bijvoorbeeld op pricewatch dat er best veel verschil zit tussen OEM, samsung, kingston, dane elec en twinmos. Welke raden jullie aan?
Link naar reactie
[quote:e5af8f75aa="edwinteems"]Oh ja, ik wil, aangezien er niet sneller kan op mijn moederbord, pc 3200. Ik heb nu een barton 2600 plus, at 2800 plus. De mhz staat in de bios ingesteld op 166 mhz, die wil ik dus op 200 mhz doen X 12.5 multiplier, maar dat werkte dus niet ivm het geheugen.[/quote:e5af8f75aa] Als je 200MHz wilt halen zou ik geen overclock geheugen kopen maar gewoon pc3200 memory aanschaffen wat dus standaard op 200MHz draait. Scheelt je een boel centen.
Link naar reactie
[quote:a3771b7db9="diniz"][quote:a3771b7db9="edwinteems"]Oh ja, ik wil, aangezien er niet sneller kan op mijn moederbord, pc 3200. Ik heb nu een barton 2600 plus, at 2800 plus. De mhz staat in de bios ingesteld op 166 mhz, die wil ik dus op 200 mhz doen X 12.5 multiplier, maar dat werkte dus niet ivm het geheugen.[/quote:a3771b7db9] Als je 200MHz wilt halen zou ik geen overclock geheugen kopen maar gewoon pc3200 memory aanschaffen wat dus standaard op 200MHz draait. Scheelt je een boel centen.[/quote:a3771b7db9] Ja, want als je PC2700 wilt en dat overklokken naar PC3200 weet je ten eerste niet zeker of dat lukt en ten tweede is PC3200 bijna niet meer duurder dan PC2700... :)
Link naar reactie
[quote:2a567e1db5]*** Dual Channel *** Dit wil zeggen dat we twee modules naast elkaar gebruiken, zodat de bandbreedte verdubbeld. We kennen twee verschillende soorten Dual Channel, Dual Dependant en Dual Independant Channel. Alleen nForce/nForce2 gebruiken de Independant, dat wil zeggen dat beide Channels onafhankelijk van elkaar worden aangesproken. Andere ontwerpen zijn Dual Dependant, ze zien beide modules dus als een 128 bits brede module. Pentium 4 en Athlon64 FX kunnen de volledige bandbreedte van deze Dual Channel benutten, met nForce/nForce2 is iets anders aan de hand. een schema van hoe de Nforce2 chip nu eigenlijk werkt; Nu denken mensen wel eens dat als het moederbord Dual channnel ondersteund het geheugen dus twee keer zo snel werkt, en dus twee keer zoveel data doervoert. In theorie is dit wel het geval, echter zijn er nog meer factoren die dit tegenhouden. voor een rekensom neemt u de FSB van de processor. Deze is echter gelimiteerd op een aantal MB per seconde afhankelijk van de frequentie. bij 133 mhz is dit; 2100 MB bij 166 mhz id dit; 2700 mb bij 200 mhz is dit; 3200 mb nu kunt u misschien ook weer een link terugleggen naar de ratings van DDR geheugen, aangezien pc2700 op 166 mhz draait, etc.. We nemen als voorbeeld een moederbord waar een XP2500 Barton met 2 reepjes PC2700 inzitten. De FSB draait nu dus op 166 mhz evenals het geheugen. de standaard doorvoer snelheid op de FSB snelweg is dus 2700 Mb per seconde. echter omdat het geheugen in dualchannel draait, kan het dus een maximale bandbreedte creeren van 5400 MB per seconde. maar omdat de FSB maar 2700 MB aankan, zal het systeem er niet stukken sneller om draaien. Wat moet ik er dan in vredesnaam mee? Goeie vraag.. Er is eigenlijk 1 groot ding wat dualchannel aan voordeel met zich meebrengt, genaamd DASP Deze module werkt eigenlijk als een soort buffer voor de geheugencontroller, en heeft als eigenschap dat ze werkt in het voorspellen en prefetchen van data. Daarnaast kan de videokaart doormiddel van het AGP protocol textures in het geheugen laden, als het hoofdgeheugen op de videokaart vol is. Het kan natuurlijk wel sneller gaan, mits u de timings van het geheugen dan ook strakker zet. Zo verkort u de algemene wachttijden, en zal er sneller geschreven en gelezen kunnen worden.[/quote:2a567e1db5]
Link naar reactie
[quote:5d9bee76c1="tweakermatt"][quote:5d9bee76c1="edwinteems"]oke, bedankt, ik heb het gelezen. Maar merk je ook echt verschil[/quote:5d9bee76c1] Er is zeker performance-winst! Of het echt duidelijk merkbaar is, kweet niet, ik heb geen ervaring met dual-channel... :)[/quote:5d9bee76c1] even die laatste paar zinnen lezen van de FAQ :wink: aangezien je qua mb's per seconde gelimiteerd zit, kan het wel leuk lijken, maar je hebt er niet echt veel aan.. wat ook nog het geval blijkt te zijn, bij het overclocken wil de FSB minder hoog als je dualchannel draait....
Link naar reactie
in 3dmark 2001 scheelt het volgens de grafiek van corsair 300 punten. en in sisandra memory benchmark iets van 50% dus ik denk dat je er wel degelijk iets mee opschiet. je computer wordt er in ieder geval niet langzamer van. miscchien wordt het overklokken wel wat vermoeilijkt, maar zou het veel schelen of je in plaats van 228, 220 fsb haalt?
Link naar reactie
[quote:4118eeb1d6="Jasper G."]in 3dmark 2001 scheelt het volgens de grafiek van corsair 300 punten. en in sisandra memory benchmark iets van 50% [/quote:4118eeb1d6] FF uit de faq geplukt: De FSB draait nu dus op 166 mhz evenals het geheugen. de standaard doorvoer snelheid op de FSB snelweg is dus 2700 Mb per seconde. echter omdat het geheugen in dualchannel draait, kan het dus een maximale bandbreedte creeren van 5400 MB per seconde. maar omdat de FSB maar 2700 MB aankan, zal het systeem er niet stukken sneller om draaien.
Link naar reactie
misschien kan onze allround expert Egslim zijn uiteindelijke licht er nog even over laten schijnen, maar zo heb ik de Faq gemaakt, en hij heeft hem gechecked en geplaatst, dus ik denk dat zijn ideeen erover identiek zullen zijn. vraag 2 is dan, is het gewoon een mooi verkooppraatje waar wij allemaal zo ingestonken zijn? dat wil ik dan wel eens weten..
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...