Ga naar inhoud

Pc loopt spontaan vast..


Aanbevolen berichten

Ik heb deze week mijn pc een upgrade gegeven. Nu heb ik een nieuwe P4 2,8 Ghz processor draaien op een nieuw asus moederbord: P4V800-X Dit samen met nieuw geheugen van Dane-Elec: 2x 512 MB DDR/400 Nu zit ik met het volgende probleem: Mijn pc loopt spontaan vast! Ik hoef er niet eens moeite voor te doen soms, gisteren kopieerde ik een bestandje naar een andere directory, en hij liep vast. Dit gaat overigens verder wel weer goed. Heel af en toe, loopt de pc dus gewoon vast, en is alleen de reset een uitkomst. Heeft iemand enig idee waaraan dit zou kunnen liggen? Ik zat zelf te denken richting het geheugen, dat dat misschien niet helemaal lekker is ofzo.. Iemand nog andere suggesties?
Link naar reactie
[quote:9f68c51bb2="Vandread"]-foutje met OS (windoos dus) ? met geheugenerrors krijg je vaak errormeldingen te zien dus denk niet dat dat het is. ik zou eerst es een verse windows proberen :roll:[/quote:9f68c51bb2] hm, dus dat is het niet, dan weet ik echt niet waar ik het zou moeten zoeken :( er staat al een verse windows op.
Link naar reactie
Memtest86 draaien om zekerheid te krijgen dat het geheugen in orde is. Ik zou het daarin wel zoeken omdat dat de meest recente wijziging was. WIndows opnieuw installeren, tja, dat zou ik pas doen als ik zeker weet dat de boel verziekt is. Als het geheugen een "beetje" kapot is dan werkt WIndows soms nog wel iets, vaak is het dan niet mogelijk om XP opnieuw te installeren. Als je blauwe schermen ziet met de meest vreemde foutmeldingen dan kan het geheugen wat "meer" kapot zijn. Bkijft altijd een beetje giswerk.
Link naar reactie
[quote:2d6faed8ec="Hans.Vosman"]Memtest86 draaien om zekerheid te krijgen dat het geheugen in orde is. Ik zou het daarin wel zoeken omdat dat de meest recente wijziging was. WIndows opnieuw installeren, tja, dat zou ik pas doen als ik zeker weet dat de boel verziekt is. Als het geheugen een "beetje" kapot is dan werkt WIndows soms nog wel iets, vaak is het dan niet mogelijk om XP opnieuw te installeren. Als je blauwe schermen ziet met de meest vreemde foutmeldingen dan kan het geheugen wat "meer" kapot zijn. Bkijft altijd een beetje giswerk.[/quote:2d6faed8ec] ik heb nu memtest86 draaien, eerst met 512 mb, en als dat goed gaat met 1024 mb. in windows krijg ik geen foutmelding mbt het geheugen ofzo, het systeem bevriest gewoon en reageert nergens meer op. dus ik kan ook geen foutmelding nazoeken :(
Link naar reactie
de volgende keer dat dat gebeurt zou je de kast kunnen open maken (na het uit doen van de pc) en gewoon eens voelen of bepaalde onderdelen erg heet zijn. probeer ok eens te kijken of de heatsink die op de processor zit wel goed gemonteerd is en of ie ook goed warm wordt. als dat niet het geval is zou je misschien de heatsink er af moeten halen en kijken of de koelpasta niet verschoven is en of er niet te veel of helemaal geen pasta op zit.
Link naar reactie
[quote:984f714c11="Louke19689"]misschien ligt het aan dual channel,er zijn wel eens problemen met ddr 400 modules. probeer eens single channel te draaien,ik neem aan dat je ze nu in dimm 1 en 3 hebt zitten . ff omzetten naar dimm 1 en 2.is maar een kleine moeite en altijd het proberen waard. :wink:[/quote:984f714c11] huh, moest het in 1 en 3?? ik heb ze van begin af aan al in 1 en 2 zitten.
Link naar reactie
[quote:4440a54089="Jasper G."]de volgende keer dat dat gebeurt zou je de kast kunnen open maken (na het uit doen van de pc) en gewoon eens voelen of bepaalde onderdelen erg heet zijn. probeer ok eens te kijken of de heatsink die op de processor zit wel goed gemonteerd is en of ie ook goed warm wordt. als dat niet het geval is zou je misschien de heatsink er af moeten halen en kijken of de koelpasta niet verschoven is en of er niet te veel of helemaal geen pasta op zit.[/quote:4440a54089] hmm, ik zal dat eens nakijken, maar volgens het prog awt bij het moederbord zat, is hij maar 40 graden (de processor)
Link naar reactie
oja, nog iets. ik heb een programma op de pc staan: tmpgenc, waarmee je avi's naar mpeg kan omzetten. als ik het programma start, en het proces wil laten beginnen, dan hoor ik een soort 'tikje' uit de buurt van de processor komen (de kast is open en staat op tafel) en krijg ik op het beeld de melding: "invalid pointer operation" Kan dat ermee te maken hebben? Processor defect ofzo? Of de koeler niet goed? (maar dan denk i kweer: hij was maar 40 graden..) memtest heeft een paar uur gedraaid, maar hij bleef 0 errors aangeven, dus daar ligt het denk ik ook neit aan dan..
Link naar reactie
[quote:163531138b="Talon"]Ik heb een nieuwe koeler op de processor geplaatst, deze is 10 graden koeler in rust. De applicatie blijft nu wel doorlopen, tot een graad of 50, en dan begeeft hij het af en toe alweer.. kan het een warmte probleem zijn?[/quote:163531138b] misschien voeding? post je voeding watts even. misschien zijn je voltages niet helemaal ok?
Link naar reactie
[quote:0d6cf27aa0="koene"][quote:0d6cf27aa0="Talon"]Ik heb een nieuwe koeler op de processor geplaatst, deze is 10 graden koeler in rust. De applicatie blijft nu wel doorlopen, tot een graad of 50, en dan begeeft hij het af en toe alweer.. kan het een warmte probleem zijn?[/quote:0d6cf27aa0] misschien voeding? post je voeding watts even. misschien zijn je voltages niet helemaal ok?[/quote:0d6cf27aa0] En check je voltage's even als je pc flink stressed is... Of deze niet te laag zijn.
Link naar reactie
[quote:d79e4674cd="Louke19689"]sorry,ik heb weer eens niet goed gekeken,jou mobo heeft geen dual channel.heb je al eens geprobeert om er 1 reepje uit te halen?[/quote:d79e4674cd] dat moet ik nog doen. update: net bereikte hij 55 a 56 graden. ik kreeg opeens deze foutmelding: write error occurred at address 00401EEC of module 'TMPGENC' with 09604F04 wat kan dat betekenen? (deze error heb ik nog niet eerder gehad)
Link naar reactie
[quote:54d5d046db="tweakermatt"][quote:54d5d046db="koene"] misschien voeding? post je voeding watts even. misschien zijn je voltages niet helemaal ok?[/quote:54d5d046db] En check je voltage's even als je pc flink stressed is... Of deze niet te laag zijn.[/quote:54d5d046db] het is een q-tec voeding van 350watt ik meet van 49 graden tot 53 graden, deze waardes: 11,855 bij de + 12V 5,134 bij de + 5V 3,28 bij de + 3,3V ongeveer 1,5 bij de Vcore ik meet van bij 35 graden, deze waardes: 12,038 bij de + 12V 5,107 bij de + 5V 3,28 bij de + 3,3V ongeveer 1,6 bij de Vcore Het vreemde is, na een minuut of 5 reageert de applicatie niet meer, en daalt het CPU gebruik van 100% naar 0%, en de temperatuur van 53 graden weer naar 35 graden.
Link naar reactie
[quote:97e96fa894="tweakermatt"]Weet je zeker dat het een hardware probleem is? Probeer anders eens voor een tijdje een ander OS (andere versie van windows/linux) om te kijken of je het dan ook hebt...[/quote:97e96fa894] het lijkt me wel een hardware probleem, want voorheen had ik dit probleem nooit met mijn vorige moederbord/processor/geheugen. Én ik heb alles vers geinstalleerd.
Link naar reactie
ik ben er misschien achter wat die invalid pointer is, als ik de hyperthreading technology ondersteuning in de applicatie uitzet, dan krijg ik die error. Als i khet aanzet, begint hij wel te lopen, maar na een tijdje bevriest het programma. Als ik "pipeline" in die applicatie uitzet, dan krijg ik weer die invalid pointer. Dus het heeft misschien iets met die HTT te maken? hij geeft ook aan dat er 2 processoren inzitten, simuleert dat HTT dat ofzo?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...