Ga naar inhoud

Te hoog voltage?


Aanbevolen berichten

In 6 maanden tijd toe aan de 3e HD. De 1e WD ging ten onder met een inpage error en diverse bad blocks. De 2e Maxtor gaf na 3 mannden een errorcode Y2NS57 De 3e Maxtor errorcode Y2PS57. Het valt mij nu op, dat de Elitegroup MB K7VTA3 bij +12V een waarde aangeeft van 13,1 volt. Lijkt mij wat aan de hoge kant, uitgaande van een tolerantie van 5%, is nu 8%. De PC staat veel aan, bijna 24 uur pwer dag, tempjes lijken mij ook wat hoof, CPU 52 graden, kast 48 graden, onbelast. Zit hier een logica in, kortom, de som van factoren, te hoog voltage en hoge temp, HD staat op 40 graden onbelast, dat de HD in dit systeem snel het loodje leggen?
Link naar reactie
het zou best kunnen dat de combinatie van factoren het snelle defect gaan van de harde schijven verklaard. Hoge temperaturen zijn sowieso slecht voor harde schijven, daarnaast moeten de schijven in jouw systeem ook nog hele dagen lang hun werk doen. Het lijkt me verstandig om de harde schijf bijvoorbeeld op een andere plek in het systeem te monteren, bij voorkeur onderin de kast. Extra koeling voor de schijven is natuurlijk ook een mogelijkheid. Ik heb in mijn systeem twee schijven hangen, één schijf hangt iets lager dan de cpu en een schijf hangt iets hoger dan de cpu, het temperatuurverschil tussen mijn twee schijven is consequent 8 graden, waarbij de bovenste schijf het warmst wordt. Je hebt al drie harde schijven versleten, het lijkt me sterk dat dit toeval is.
Link naar reactie
Had voorheen een mobo van dat merk. De 5v spanning wisselde heel erg wat resulteerde in een klap, en t was over en uit. Koste me een nieuw mobo en een voeding. Het bleek in de condensators te zitten. Je kon zien dat de bovenkant bol stond. Als ik jou was zou ik naar dat mobo laten kijken om erger te voorkomen, want ondanks alles heb ik nog geluk gehad. De garantie was verlopen maar de winkelier heeft de helft voor zijn rekening genomen.
Link naar reactie
Bedankt voor jullie reakties. Eerst het goede nieuws, het is niet mijn systeem :) Serieus, die 5 volt zal ik checken, en dan nog één vraag m.b.t. de HD koeler. Moet deze nu warme lucht afvoeren, of koude lucht naar de HD aanvoeren. Ik ga zelf voor de eerste optie, anders zou de ventilator toch warme kastlucht aanvoeren. Ik laat e.e.a. nog weten.
Link naar reactie
[quote:fbde100d16="Jank"]Bedankt voor jullie reakties. Eerst het goede nieuws, het is niet mijn systeem :) Serieus, die 5 volt zal ik checken, en dan nog één vraag m.b.t. de HD koeler. Moet deze nu warme lucht afvoeren, of koude lucht naar de HD aanvoeren. Ik ga zelf voor de eerste optie, anders zou de ventilator toch warme kastlucht aanvoeren. Ik laat e.e.a. nog weten.[/quote:fbde100d16] Fans op koelblokken laat ik altijd lucht aanvoeren, dat werkt meestal makkelijker...
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...