Ga naar inhoud

Harde Schijf van 80 GB wordt niet herkend


Aanbevolen berichten

Mijn nieuwe HD van 80 GB, wordt niet herkend in de BIOS van mijn ECS K7S5A V3.1 10/29/2002 Mobo. Er wordt maar 33820 MB aangegeven, een HD van 40 GB wordt wel juist gezien. Is de bovengrens van dit bord soms 40 of 60 GB? Op de site van ECS heb ik een volgens mij juist update gehaald: k7s5a021029tsd.exe Uitgepakt naar opstartdiskette, maar het verkregen bestand: 021029.rom kan niet worden geopend. Wie kan mij helpen? Alvast bedankt!
Link naar reactie
Harde schijf limieten zijn er voor 8 GB, 32 GB en 137 GB. Kun je een link geven naar de download bij ECS? Het moet zonder meer duidelijk zijn dat de biosflash het probleem verhelpt, want uit je beschrijving maak ik op dat je nog nooit een bios hebt geflasht en het houdt toch een zeker risico in. Zomaar op de gok flashen in de hoop dat het probleem is opgelost is er dan ook niet bij als je het nog nooit hebt gedaan. Is het toevallig een Maxtor schijf?
Link naar reactie
Er staat niets over detectie van grotere HD's, maar omdat elios hetzelfde moederbord heeft waarbij geen problemen zijn met grotere harde schijven, is het het risico waard. Je hebt een flashprogramma nodig: http://www.ecs.com.tw/download/flash_ami.htm Lees de aanwijzingen goed, gebruik een nieuwe diskette en als je een foutmelding krijgt, negeer die niet en schakel tijdens het flashen ook de stroom niet uit. Succes!
Link naar reactie
[quote:3b372057aa="Wiwelise"] BIOS van mijn ECS K7S5A V3.1 10/29/2002 Mobo [/quote:3b372057aa] Dus de datum van je huidige BIOS is 10/29/2002. In die link die je gaf van ECS is de nieuwste BIOS update toch ook van Version 02/10/29. Die je niet moet verwarren met de Release date: 2002/11/19. Dus het lijkt me dat je ECS moederbord de nieuwste BIOS update al heeft.
Link naar reactie
Bedankt, maar ondanks dat ik nu mijn BIOS heb veranderd naar 020626 wordt mijn HD van 80 GB nog steeds niet herkend. Tussendoor ook nog de versie voor de K7S5A Pro geprobeerd, wel een raar tussenscherm (nog voor de BIOS) maar onjuist opgave van grootte in BIOS. Nog steeds maar 33820 MB, terwijl in Windows er ruim 74 GB wordt aangegeven, en dat lijkt me wel normaal. Wie weet de definitieve oplossing?
Link naar reactie
Geen enkele poging om mijn BIOS te updaten had het gewenste resultaat, maar op de site van Western Digital heb ik een tijdje geleden een programma opgehaald waarmee je 2 diskettes kunt maken. Op de ene staat Diagnostics S.03 en op de andere Tools 3.03. Daarmee kun je een grote HD partitioneren en formatteren, dat gaat heel snel. Er wordt dan Dynamic Driver Overlay geïnstalleerd, waardoor Windows WEL de grotere HD (met de juiste 80 GB) kan benaderen, terwijl de HD in de BIOS nog steeds niet juist wordt herkend. Groeten,
Link naar reactie
[quote:ec0aed765a="Wiwelise"]Geen enkele poging om mijn BIOS te updaten had het gewenste resultaat [/quote:ec0aed765a] Tja, ik heb zelf twee PC's met een 80 GB harddisk, namelijk de WDC WD800BB. Deze worden in beide PC's, door de BIOS, goed herkent. Een daarvan is een CUV4X-D met een BIOS van 06/18/2002. Een vraag. Had je die 80 GB harddisk aangesloten op de Primary- of de Secondary IDE? Als het op de Secondary IDE was, zou je het kunnen proberen op de Primary IDE. [quote:ec0aed765a="Wiwelise"] Er wordt dan Dynamic Driver Overlay geïnstalleerd[/quote:ec0aed765a] Als het hardwarematig echt niet opgelost kan worden, valt dat inderdaad te overwegen.
Link naar reactie
[quote:2d32e4fe9e="Wiwelise"]Als ik een harde schijf heb in een PC zet ik die altijd als master [/quote:2d32e4fe9e] Dat is wel goed. Maar ik bedoel zit die 40 GB harddisk er ook nog in, op de Primary IDE als Master? Hoewel eigenlijk zou het aansluiten van de harddisk op de Primary- of Secondary IDE niets moeten uitmaken voor het detecteren van de juiste grootte van de harddisk. Ik heb dit nog even op die andere PC, een A7V266-E BIOS datum 08/20/2002, met een 80 GB harddisk gecontroleerd. Die wordt ook op de Secondary IDE gedetecteerd als 80 GB.
Link naar reactie
[quote:7075bbc261="Wiwelise"]Mijn nieuwe HD van 80 GB, wordt niet herkend in de BIOS van mijn ECS K7S5A V3.1 10/29/2002 Mobo. Er wordt maar 33820 MB aangegeven, een HD van 40 GB wordt wel juist gezien. Is de bovengrens van dit bord soms 40 of 60 GB?[/quote:7075bbc261] Zojuist een 120GB schijf op het moederbord aangesloten. Mijn indruk is dat die als zodaning wordt herkend. Alleen ziet Fdisk de schijf niet goed. Heb je al een ander configuratie programma geprobeerd bijvoorbeeld Linux of WinXP? Welke Windows versie gebruik je overigens?
Link naar reactie
Nog een aanvulling op de Fdisk van Win98 (tja, ik wil dus minimaal dual boot hebben, anders zou ik de WIndos XP variant wel gebruiken). De MKBA 263044 oplossing van Microsoft is dus ook buggy. De "nieuwe" fdisk toont het aantal MB dat de schijf een factor 10 te klein wanneer de het getal groter is dan 100GB. Het getoonde percentage klopt wel, verder moet bij de partitiegrootte wel het werkelijke getal worden ingevuld. Mijn 123,5"GB" schijf wordt dus 117,8GB
Link naar reactie
[quote:5014e082cf="jolo"][quote:5014e082cf="Wiwelise"] BIOS van mijn ECS K7S5A V3.1 10/29/2002 Mobo [/quote:5014e082cf] Dus de datum van je huidige BIOS is 10/29/2002. In die link die je gaf van ECS is de nieuwste BIOS update toch ook van Version 02/10/29. Die je niet moet verwarren met de Release date: 2002/11/19. Dus het lijkt me dat je ECS moederbord de nieuwste BIOS update al heeft.[/quote:5014e082cf] Er bestaat dus nog een 021129.rom versie. Ik dacht niet dat die op de website staat, ik heb daar een tijdje terug alweer, niet kunnen vinden. Ik ontving die als service bios van de ECS helpdesk.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...