Ga naar inhoud

Overclocking Amd 2600 op epox


Aanbevolen berichten

Eejz all Ik wil mijn AMD 2600 333 mhz , 256kb overclocken teminste een keertje proberen. In het systeem heb ik een epox 8rda+ moederbord ingebouwd met nforce2 chipset. Ik heb ergens gelezen dat moederborden met een nforce chipset de amds standaard unlocked, klopt dat of moet je toch die bruggen dicht maken om te kunnen overclocken ? Ik vraag me eigenlijk af of het zinvol is deze amdtje te overclocken omdat het een Thoroughbred is. Heeft iemand ervaring mee met deze cpu te overclocken en hoe ???? Is het zinvol of kan ik beter een amd Athlon XP 2800+, 333Mhz, 512Kb kopen. Jammer dat epox geen update heeft om op de 8rda+ een 3 giga op te zetten maar goed. P.S. het geheugen is een Kingston Dimm 512Mb DDR SDram PC2700 333Mhz. Voldoende koeling ( 6 koelers en 1 zalmanvga aanwezig en 400 watt voeding Mzzl
Link naar reactie
[quote:8c8b63bfe1="PacificAMD"] Ik wil mijn AMD 2600 333 mhz , 256kb overclocken teminste een keertje proberen. [/quote:8c8b63bfe1] ....isniezomoeilijk als je maar LEEST! lalala FAQ! http://slashhead.homestead.com/files/BA_OC/OCguide1.htm [quote:8c8b63bfe1="PacificAMD"] In het systeem heb ik een epox 8rda+ moederbord ingebouwd met nforce2 chipset. Ik heb ergens gelezen dat moederborden met een nforce chipset de amds standaard unlocked, klopt dat of moet je toch die bruggen dicht maken om te kunnen overclocken ? [/quote:8c8b63bfe1] -unlocked in meeste gevallen.... behalve sommige nieuwere cpu's zoals heleboel XP2500 bartons van na week 40, maar jouwe is denk ik wel gewoon unlockbaar door mainboard :) -dus geen gepruts op CPU [quote:8c8b63bfe1="PacificAMD"] Ik vraag me eigenlijk af of het zinvol is deze amdtje te overclocken omdat het een Thoroughbred is. [/quote:8c8b63bfe1] zinvol.... omdat het een thorougbred is?.... sneller is toch sneller? [quote:8c8b63bfe1="PacificAMD"] Heeft iemand ervaring mee met deze cpu te overclocken en hoe ???? Is het zinvol of kan ik beter een amd Athlon XP 2800+, 333Mhz, 512Kb kopen.[/quote:8c8b63bfe1] geen ervaring mee :D wel met een 1800+ tbred-A een 2800+ gaan kopen ipv een 2600+... om te oc'en... of dan ben je die hard of dan ben heb je geld teveel (in dat geval, ik zoek nog een R9600/9700/9800 :)) een die hard zou een XP2500 van voor week 40 kopen en die overclocken omdat die gewoon een hoog prijs/prestatie-overclock gehalte hebben [quote:8c8b63bfe1="PacificAMD"] Jammer dat epox geen update heeft om op de 8rda+ een 3 giga op te zetten maar goed. [/quote:8c8b63bfe1] ah ik zie het... geld teveel.... weet niet of dit mogelijk is... zou denk ik wel kunnen lukken? [quote:8c8b63bfe1="PacificAMD"] P.S. het geheugen is een Kingston Dimm 512Mb DDR SDram PC2700 333Mhz.[/quote:8c8b63bfe1] je hebt dus eerder beter geheugen nodig dan een nieuwe cpu... dus geheugen wat echt hogere snelheden aan kan, 400 mhz oid pc3200 of zelfs pc3500 :) [quote:8c8b63bfe1="PacificAMD"] Voldoende koeling ( 6 koelers en 1 zalmanvga aanwezig en 400 watt voeding.[/quote:8c8b63bfe1] zalmanvga koeling boeit geen ruk en 400 watt zegt ook nix... merk en kwaliteit is belangrijk :) maar je zal wel een eindje kunnen komen :) Wat belangrijk is is de koeling die op je processor zit. Dit zal toch geen standaard koelblok moeten zijn wil je enigszins goed kunnen overclocken. Op nforce2 zit de mogelijkheid om je PCI en je agp bussnelheid te locken, doe dit of het staat al aan :) Kijk hoe hoog je cpu temp is, dit mag 100% stressed niet boven de 50/55 graden komen als je het netjes wilt houden :) (60 kan ook maar... de core word dan erg heet ) Verhoog het voltage Normaal zou ik zeggen verhoog je FSB naar 190/200 maar dit kan je geheugen denk ik niet aan, dus ga je aan de slag met je MP en dus zet je die hoger.... voor de rest lees wat faq's zoek op het internet en op fora (oa dit) is zat te vinden
Link naar reactie
[quote:5c7bb34fcc="PacificAMD"]Eejz all Ik wil mijn AMD 2600 333 mhz , 256kb overclocken teminste een keertje proberen. In het systeem heb ik een epox 8rda+ moederbord ingebouwd met nforce2 chipset. Ik heb ergens gelezen dat moederborden met een nforce chipset de amds standaard unlocked, klopt dat of moet je toch die bruggen dicht maken om te kunnen overclocken ?[/quote:5c7bb34fcc] klopt. alle nforce2 borden unlocken automatisch de multiplier van een Tb en Barton... [quote:5c7bb34fcc]Ik vraag me eigenlijk af of het zinvol is deze amdtje te overclocken omdat het een Thoroughbred is. [/quote:5c7bb34fcc] hoe je daar bij komt is mij een raadsel. de meeste TB cores clocken wel degelijk goed over, ook de 2600 versie. met het overclocken van de FSB moet je echter wel rekening houden met het feit dat de NB wel warmer zal worden. nu heeft de epox een passief koelblokje erop, en maakt het blokje ook nog eens niet goed contact. je kunt evt kijken naar een zalmann koelblokje, en daar een kleine fan op monteren. ga gewoon met stapjes omhoog. houdt er rekening mee dat als je de CPU overclocked hij wel iets meer stroom wil, en dit zorgt er weer voor dat de temperatuur zal stijgen. dus gewoon in stapjes verhogen, in windows even goed stress testen, en ondertussen altijd de temperatuur in de gaten houden. heb zelf ook die epox gehad, en het enige jammere is, dat de 5V lijn erg inzakt bij stressen van de CPU. Net alsof de epox hier extra aantrekt, want nu op mn NF7-s zijn de V lijnen stukken stabieler.. [quote:5c7bb34fcc]Jammer dat epox geen update heeft om op de 8rda+ een 3 giga op te zetten maar goed.[/quote:5c7bb34fcc] een 3 giga wat? 3GHZ AMD XP bedoel je? jammer, maar die zijn er nog niet, tenzij je erg hoog overclocked :wink:
Link naar reactie
[quote:f230a1b9a4="Vandread"] geen ervaring mee :D wel met een 1800+ tbred-A een 2800+ gaan kopen ipv een 2600+... om te oc'en... of dan ben je die hard of dan ben heb je geld teveel (in dat geval, ik zoek nog een R9600/9700/9800 :)) een die hard zou een XP2500 van voor week 40 kopen en die overclocken omdat die gewoon een hoog prijs/prestatie-overclock gehalte hebben [/quote:f230a1b9a4] Een diehard gaat voor een Thorton 2000+. Die 2600+ van jouw is gewoon lekker te overklokken hoor, ook al is het een Thoroughbred. De Tbred is de lekkerste core om over te klokken. [quote:f230a1b9a4] een 3 giga wat? 3GHZ AMD XP bedoel je? jammer, maar die zijn er nog niet, tenzij je erg hoog overclocked [/quote:f230a1b9a4] Er zijn wel mensen die over de 3GHz gaan met hun Tbred B 8) offtopic: :P wat een prachtig mobo :o Daar droom ik van (zie m'n sig) 8)
Link naar reactie
[quote:c3a17f7142="tweakermatt"] Een diehard gaat voor een Thorton 2000+. Die 2600+ van jouw is gewoon lekker te overklokken hoor, ook al is het een Thoroughbred. De Tbred is de lekkerste core om over te klokken. [/quote:c3a17f7142] als we zo gaan beginnen... een DIEHARD gaat voor een Applebred 1600....... die knalt met 1,75 vcore meteen naar 2300 mhz en dan kan je hem ook nog modden zodat de cache 256kb is...
Link naar reactie
oke dat een vga koeler niks te maken heeft met overclocking van de cpu dat snap bijna iedere pc amateur :x . wou ermee aangeven dat de case temp optimaal is en niet te waar is. Om een geheugen te nemen met 400 mhz ben ik mee eens. Deze pc heb ik gebouwd met een q-tec 400 watt dual fan gold, ja ja het is niet een top voeding maar goed zie wel hoever ik kom (anders zalman). Heb nu de amd 2600+ 2083 mhz nu lopen op 2192 mhz met een coolmaster amd 2600+ koeler. Zal binnenkort een Zalman CNPS5100Cu koeler erop zetten :lol: . MP heb ik niet verhoogt wat iemand aangaf om te verhogen, maar de fsb van 166 mhz naar 175 mhz.
Link naar reactie
[quote:83a773c8ef="PacificAMD"]oke dat een vga koeler niks te maken heeft met overclocking van de cpu dat snap bijna iedere pc amateur :x . wou ermee aangeven dat de case temp optimaal is en niet te waar is. Om een geheugen te nemen met 400 mhz ben ik mee eens. Deze pc heb ik gebouwd met een q-tec 400 watt dual fan gold, ja ja het is niet een top voeding maar goed zie wel hoever ik kom (anders zalman). Heb nu de amd 2600+ 2083 mhz nu lopen op 2192 mhz met een coolmaster amd 2600+ koeler. Zal binnenkort een Zalman CNPS5100Cu koeler erop zetten :lol: . MP heb ik niet verhoogt wat iemand aangaf om te verhogen, maar de fsb van 166 mhz naar 175 mhz.[/quote:83a773c8ef] Nu zal waarschijnlijk je geheugen de bottenleck zijn, deze heeft een standaard fsb van 166MHz. Het is daarom een heel goed idee om PC3200 geheugen te kopen. :) Probeer eens met de MP te overklokken, dan is je geheugen niet de bottenleck, maar kan je toch aardig ver komen.
Link naar reactie
MP heeft weinig zin omdat de snelheid niet omhoog gaat :cry: Met fsb gaat de snelheid wel omhoog, maar heb net ff cpuburn gestart temp van cpu kwam op 53 graden iets te veel van het goede, snel zalmannetje bestellen. Zou met andere geheugen een pc3200 wel de snelheid omhoog gaan via MP. Als ik de MP verhoog onder vind ik geen problemen verders , maar de snelheid gaat niet omhoog of moet het anders instellen kan ook :-)
Link naar reactie
[quote:34ab4ddb78="PacificAMD"]MP heeft weinig zin omdat de snelheid niet omhoog gaat :cry: Met fsb gaat de snelheid wel omhoog, maar heb net ff cpuburn gestart temp van cpu kwam op 53 graden iets te veel van het goede, snel zalmannetje bestellen. Zou met andere geheugen een pc3200 wel de snelheid omhoog gaan via MP. Als ik de MP verhoog onder vind ik geen problemen verders , maar de snelheid gaat niet omhoog of moet het anders instellen kan ook :-)[/quote:34ab4ddb78] Gaat de snelheid niet omhoog? Bedoel je dat de kloksnelheid niet omhoog gaat? Dat zou toch moeten als je de MP verhoogt :-? Mss is je MP gelockt, maar dat lijkt me sterk. 53 graden is niet te veel van het goede hoor! Als ik m'n proc. ook lekker burnt (paar uur CPU-burn) dan wordt ie ook rond de 52-53 graden. (met een overklok van 2000MHz naar 2145MHz) :)
Link naar reactie
[quote:59026b0d29="PacificAMD"]de klocksnelheid gaat niet omhoog :-? , zet ik hem van standaard 12.5 naar 13 de MP en je reboot, ziet hij een AMD 1250 met een clocksnelheid van 1250 mhz aan. Wel vreemd dit. Trouwens hij wordt 55 graden al naar 10 minuten stress :-). Als ik de fsb hoger zet stijg de clocksnelheid wel en goed ook.[/quote:59026b0d29] Vreemd van die MP :-? Zou ie dan gelockt zijn? Maar dat kan op dat bord niet :-? Ik weet het niet... Wat voor CPU-cooler heb je?
Link naar reactie
[quote:b15ebe90e8="PacificAMD"]cpu cooler is een coolermaster AMD socket A 2600+ cooler, is alleen geschikt voor deze snelheid dus aan een andere koeler kom ik er echt aan. Tsja over die MP snap ik ook geen zak van, verhoog hem wel via de fsb.[/quote:b15ebe90e8] Tjah, mss kan je voor een andere cooler gaan. Wat voor koelpasta heb je er tussen?
Link naar reactie
[quote:972317e0ce="PacificAMD"]arctic silver III koelerpasta maar dat heb ik allemaal prima voorelkaar, die coolermaster coolertjes zijn niet geschikt voor overclocking en andere geheugen is ook een optie omdat erbij te nemen[/quote:972317e0ce] je kan te ver gaan he.... momenteel staat mijn ouwe tbred-a toch echt op 1910 mhz ipv 1533 op 1,95 vcore 42 graden idle .... op een coolermaster! waarom worden die dingen toch allemaal over 1 kam geschoren ;) [img:972317e0ce]http://www.coolermaster.com/product_common_images/e1f2374a29a0d056287b349e8408047e.jpg[/img:972317e0ce] Jij had het over een zalman koeler... die zijn nou niet echt brilliant te noemen voor overclocken.... stil zijn ze wel :) Neem dan een TT Silent booster of een Coolermaster Aero 7+ en als je wat meer wil uitgeven de nieuwste Thermalright of Swiftech
Link naar reactie
[quote:7212ac2aa0="tweakermatt"]Er zijn wel mensen die over de 3GHz gaan met hun Tbred B 8) offtopic: :P wat een prachtig mobo :o Daar droom ik van (zie m'n sig) 8)[/quote:7212ac2aa0] ja ok, met een koeling van 500 euro ofzo ja... ps; prachtig mobo die epox 8rda? hmm, heb em zelf ook gehad, maar op OC gebied is ie echt niet veel dappers... vanwaar die grote voorkeur voor de 8rda als ik vragen mag
Link naar reactie
[quote:9364c256b4="turbulence"][quote:9364c256b4="tweakermatt"]Er zijn wel mensen die over de 3GHz gaan met hun Tbred B 8) offtopic: :P wat een prachtig mobo :o Daar droom ik van (zie m'n sig) 8)[/quote:9364c256b4] ja ok, met een koeling van 500 euro ofzo ja... ps; prachtig mobo die epox 8rda? hmm, heb em zelf ook gehad, maar op OC gebied is ie echt niet veel dappers... vanwaar die grote voorkeur voor de 8rda als ik vragen mag[/quote:9364c256b4] Ja, met een Prometia, is er iemand die de 3050MHz haalt met zijn Tbred B. Vanwaar de voorkeur voor een EP 8RDA+? Nou, ik ken iemand die zijn Tbred B @ 2550MHz heeft draaien op een EP 8RDA+. En zo zijn er nog wel meer mooie overkloks. Voor de rest weet ik niet echt mobo's die erg bekend staan om hun overklokbaarheid. Ja, eentje van Abit, typenummer weet k zo ff niet meer. Wat is volgens jou dan een goed OC-bord? (is dit niet een beetje offtopic :P )
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...