Ga naar inhoud

Powerman voeding maakt ineesn veel lawaai


Aanbevolen berichten

Ik heb net allemaal nieuwe dingen en alleen mijn CPU koeler werkt perfect. HD is d.o.a. en de voeding maakt na een tijd ineens idioot veel lawaai. Hij begint netjes stilletjes en dan ineens hoor je em vol toeren maken maakt ie veel geluid. Het is een powerman FSP300-60BT 300W voeding. Als ik weer opstart begint ie weer stil maar ne een tijdje gaat ie weer. Hoe kan dat ? Ik kan ook geen website van powerman vinden. Van welke fabrikant is dat eigenlijk.
Link naar reactie
In de meeste voedingen zit een temperatuur geregelde fan. Als de temp oploopt, dan gaat de fan automatisch sneller draaien om beter te koelen. En dat veroorzaakt de herrie die je hoort. de enige optie als het je echt hindert is een andere stille voeding kopen. Of een stille papst fan in je voeding plaatsen. Let er dan wel op dat deze voldoende lucht verplaatst. anders wordt de voeding veel te warm met alle gevolgen van dien.
Link naar reactie
Nou het is juist een vrij stille voeding. Maar hij gaat na enkele minuten zonder reden overtoeren draaien. Eerst draait ie stabiel en dan ineens hoor je dat ie veeeeeeeeeel harder gaat draaien. Als ik een 'zachte reset' doe (in windows opnieuw opstarten) gaat ie gewoon door met vliegtuig geluid maken. Als ik 'hard' reset (stroom eraf en weer aan) begint ie weer stil. Ik weet niet wat het veroorzaakt.
Link naar reactie
[quote:e321703507="toolkit"]Zoals al eerder gezegt is, waarschijnlijk een toenemende temperatuur in je kast waardoor de fans harder moeten draaien...[/quote:e321703507] Mee eens. Sommige regelaars zijn te eenvoudig, soms enkel een NTC. Enerzijds werkt de regelaar afhankelijk van de omgevings temperatuur (gewenst), anderzijds beinvloedt de regelaar zichzelf ook en juist dat is ongewenst.
Link naar reactie
[quote:d5e7cb0be0="koekeeghan"]Maar ik snap niet dat het zo abrupt gaat. Het is echt een enorme toename in 2 sec. Ineens gaaaaaaaaaaat ie ervoor. Kan niet normaal zijn.[/quote:d5e7cb0be0] Tja, 2 seconden is snel. Je hebt ook regelaars (en op zich is dat niet verkeerd), die schakelen in 2 standen. Laag bijvoorbeeld 6V en de volle spanning 12V. Dat laatste is nuttig als de boel gewoon te heet wordt. Ik vermoed dat dat het geval is en dat de maker bijvoorbeeld 40 graden al een kritische temperatuur vind. De volgende vraag is dus wat nu echt "te heet is". Persoonlijk vind ik 50 of hoger toch wel heet. Maarre, dit hoeft niet altijd "te heet" te zijn! De maker van de voeding zal dus een omschakelpunt kiezen bij 30 (niet nodig), 40 (ook nog niet echt nodig) of 50 graden. Een geleidelijk verloop zal als het prettigst ervaren worden, echter als 40 graden het maximum is, zal de voeding denk ik ook nog steeds als rumoerig worden ervaren. Op zich kan bepaalde kritische electronica in de voeding best tegen een temperatuur van 80 tot 100 graden. Sommige onderdelen kunnen nog wel meer verdragen! Een aantal onderdelen (met name die van kunststof) moeten toch echt onder de 80 graden blijven.
Link naar reactie
[quote:bcaa9f099e="koekeeghan"]Nou het wordt wel erg heet in de kast moet ik toegeven. Als ik CPUcool start staat de ene sensor op 32 graden en de ander op 53. Kweenie welke wat is, maar ik neem aan dat de warme de CPU is. Maar dan is 32 graden toch niet té heet ?[/quote:bcaa9f099e] Neu dat zijn redelijk normale waarden...
Link naar reactie
[quote:9185d8d39a="koekeeghan"]Nou het wordt wel erg heet in de kast moet ik toegeven. Als ik CPUcool start staat de ene sensor op 32 graden en de ander op 53. Kweenie welke wat is, maar ik neem aan dat de warme de CPU is. Maar dan is 32 graden toch niet té heet ?[/quote:9185d8d39a] Dat zij goede temperaturen. De temperaturen die ik noemde waren bedoeld voor de netvoeding niet voor de computerkast.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...