Ga naar inhoud

zelfdenkende CPU-fan


Aanbevolen berichten

Beste tweakers, ik heb een processor met daarop een cooler (duuh :P ). Op het koperen koelblok zit een fan die 'zelfdenkend' is. Er zit een sensor in en hoe hoger de temperatuur hoe sneller hij draait. Voor de anti-herrie mensjes is dat een fantastische oplossing, maar mijn pc is toch net een straaljager met die talloze fans dus is er een manier om de CPU-fan altijd op zn maximum te laten draaien? Hij heeft een 3 polige stekkertje en zit op het mobo aangesloten. Is dit mogelijk of moet ik een nieuwe 'niet-denkende' fan kopen? Groeten, tweakermatt. :)
Link naar reactie
[quote:93e8fcd9e8="Brbnts rkl"]Als je het stekkertje van het ding van het mobo lostrekt kan hij niet meer 'zien' hoe hard hij moet draaien - en draait dan altijd op topsnelheid. Dit soort dingen kun je trouwens het best even uitproberen door het systeem te herstarten met de kast open, en je blik strak gericht op de fan![/quote:93e8fcd9e8] Ik denk dat je me verkeerd begrijpt :) De sensor zit via een draadje vast aan de fan, deze is niet los te halen. Als ik het stekkertje eraf trek kan ie idd niet meer denken, maar hij draait ook niet meer rond. (heb ik wel es uitgeprobeerd, na 5 minuten zit ie aan de 70 graden :) , als je dan het stekkertje er weer in doet draait de fan op volle toeren (omdat ie zo warm is) en binnen een minuut zit ie weer op zn ouwe temp (48 graden))
Link naar reactie
Jouw processorkoeler heeft dus 1 stekkertje met 3 draden (rood, zwart, geel), welnu de rode en de zwarte zijn voor de stroomvoorziening, de gele is dus voor de temp meter, die zou je dus op een een of andere manier moeten losmaken (doorknippen kan, maar beter is gewoon kijken of je `m gewoon kan losmaken, zodat je `m misschien ooit weer eens kan gebruiken).
Link naar reactie
[quote:eab941d05f="humpf007"]Jouw processorkoeler heeft dus 1 stekkertje met 3 draden (rood, zwart, geel), welnu de rode en de zwarte zijn voor de stroomvoorziening, de gele is dus voor de temp meter, die zou je dus op een een of andere manier moeten losmaken (doorknippen kan, maar beter is gewoon kijken of je `m gewoon kan losmaken, zodat je `m misschien ooit weer eens kan gebruiken).[/quote:eab941d05f] Dit werkt niet, ook al verbind ik de gele draad niet, hij draait niet op volle toeren.
Link naar reactie
[quote:228b37c925="double_V"]Draadje van de sensor >knip< op volle toeren!! :lol:[/quote:228b37c925] Dat is maar de vraag. Het is of een NTC, PTC of iets dergelijks. Voor een PTC zou doorknippen kunnen helpen, maar het ontwerp zou ook zodanig gemaakt kunnen zijn, dat ook dat niet de oplossing is. Is het een NTC dan zou de weerstand verlaagd moeten worden. Wil je zekerheid, tja, gewoon de temperatuurregeling verwijderen en de boel rechtstreeks op 12V aansluiten. Als ik het allemaal zo lees, zou ik niet weten waar je je druk over maakt.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...