Ga naar inhoud

Welke bussnelheid kiezen?


Aanbevolen berichten

Mijn moederbord is kapot en de plaatselijke computerzaak beweerde dat ik dan beter een nieuwe pc kan kopen. Volgens mij kan ik er best een nieuw moederbord inzetten. Ik moet alleen wel weten dat de processor erop past. De processor is een AMD Duron (staat erop). De snelheid weet ik niet meer precies, maar in de FAQ staat bij alle Durons vermeld: FSB: 100 Mhz, effectief 200 Mhz Ik wil een moederbord met VGA en sound erop, en ik kan alleen maar (goedkope) borden vinden met óf een bussnelheid van 100-133Mhz óf van 200 en meer Mhz. Welke moet ik hebben? Moet het aansluiten bij de FSB van 100 Mhz of bij effectief 200 Mhz? Trouwens, waar is die witte pasta op de koeler van de processor voor? Moet ik daar nog voorzichtig mee zijn?
Link naar reactie
Je moet een FSB van 100 aanhouden; die 200 staat voor 100mHz Double Data Rate => 100mHz x 2("double") = 200mHz ("effectief"). De witte pasta op de processor heet koelpasta, die dient om de laatste oneffenheden tussen processor en koeler weg te nemen zodat deze optimaal contact met elkaar maken. Echter, ondanks de hittegeleidende eigenschappen betekend een teveel aan koelpasta dat de koelprestaties omlaag gaan. Te weinig is echter ook niet goed. er moet eigenlijk nèt een dekkend laagje opzitten. Wel oppassen met die pasta, dat spul schijnt giftig te zijn. Na gebruik dus even goed je handen wassen.
Link naar reactie
Bedankt voor deze duidelijke reactie! Ik zit nog eens te kijken bij Alternate en op [url=http://www5.alternate.nl/cgi-bin/info/showtechdata.pl?artnr=gjea49&refer=Moederborden%20Socket%20A%20]deze pagina[/url] staat een moederbord met een bussnelheid van 200-400Mhz. Er staat bij vermeld dat hij geschikt is voor een AMD Duron. Maar in de FAQ staat bij [i:2e08d49e2f]alle[/i:2e08d49e2f] Durons een FSB van 100Mhz vermeld! Hoe kan dit?
Link naar reactie
Nu snap ik het niet meer. Captain_Kansloos zegt dat ik een moederbord met bussnelheid 100Mhz moet hebben, Bosje dat 200Mhz goed is. Kunnen 100Mhz en 200 Mhz dan allebei? En waarom zou je dan voor de één of de ander kiezen? Ik zou geneigd zijn om te zeggen: hoe hoger de bussnelheid van het moederbord, hoe beter. Koop dus geen 100-133Mhz bord als je ook een 200-266Mhz bord kunt kopen. Maar ik moet natuurlijk niet hebben dat vervolgens mijn AMD Duron niet draait...
Link naar reactie
[quote:c0f69e4050="Peter Willemsen"]Nu snap ik het niet meer. Captain_Kansloos zegt dat ik een moederbord met bussnelheid 100Mhz moet hebben, Bosje dat 200Mhz goed is. Kunnen 100Mhz en 200 Mhz dan allebei? En waarom zou je dan voor de één of de ander kiezen? Ik zou geneigd zijn om te zeggen: hoe hoger de bussnelheid van het moederbord, hoe beter. Koop dus geen 100-133Mhz bord als je ook een 200-266Mhz bord kunt kopen. Maar ik moet natuurlijk niet hebben dat vervolgens mijn AMD Duron niet draait...[/quote:c0f69e4050] Die Duron van jou heeft een fsb van 100MHz. Maar met DDR-technologie, daarom heeft ie een effectieve fsb van 200MHz.
Link naar reactie
wat de kapitein zegt klopt. Het is best verwarrend. de 100 (met de 200 double) heeft simpel gezegd te maken met je processor. de 200/ 266 Mhz heeft simpel gezien te maken met je geheugen. Je moet dus een mobo kiezen waar staat dat ie een Duron ondersteund (alle socket A moderborden) doen dat. Nu komt het : de gangbare mobo's zijn uitgerust met DDR geheugen. Daar werkt je Duron ook mee. Het geheugen past zich aan aan de snelheid van je processor. Nu heb je een kapotte mobo. Ik gok erop dat er SDRAM geheugen (simpel gezien de voorganger van DDR) in zat. Dus koop je een mobo die alleen DDR ondersteund, dan past je Duron erin maar dan moet je DDR geheugen kopen om de pc te laten werken. Koop je een mobo (nieuw) die sdram ondersteund, dan hoef je geen nieuw geheugen te kopen maar gebruik je de oude. De genoemde mobo's ondersteunen alle twee soorten (uiteraard is het gebruik of of). Ik zit met het zelfde probleem mobo van zoontje is overleden. Hij krijgt een nieuwe pc, maar ik wil die oude (toevallig ook Duron) met sdram toch weer levend maken. Ik heb er een toepassing voor Succes
Link naar reactie
Ik heb geen idee of het SDRAM of DDR is, hoe kun je dat zien? [b:6ae1bcbb8f]Conclusie[/b:6ae1bcbb8f] Ik kan [url=http://www3.alternate.nl/cgi-bin/info/showtechdata.pl?artnr=gjie08&refer=Moederborden%20Socket%20A%20]dit moederbord[/url] bestellen, want: [list:6ae1bcbb8f]het is een socket A, [u:6ae1bcbb8f]dus[/u:6ae1bcbb8f] ondersteunt hij de Duron hij ondersteunt SDRAM én DDR (blauwe en zwarte gleuven?) video en sound onboard (was bij oude mobo ook; anders moet ik nu ineens extra kaarten aanschaffen)[/list:u:6ae1bcbb8f]
Link naar reactie
[quote:85838bef71="MDJ"]Maar ik kan je vertellen dat ECS de grootste fout is die je kunt kopen (mijn ervaring)[/quote:85838bef71] Bedankt voor de tip. Is [url=http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=411]dit[/url] dan beter? Superhandig trouwens, die [url=http://www.msi.com.tw/program/support/cpu_support/cpu/spt_cpu_detail.php?UID=411]link[/url] die ze opnemen om te bepalen of je CPU erbij past. Geheugen dat er nu in zit is trouwens SDRAM (twee uitsparingen), dus ik wil er wel één waar ik geen nieuw geheugen bij hoef te kopen. Bij deze MSI gaat het goed, volgens mij.
Link naar reactie
Er is absoluut niets mis met een ECS bord. De ECS K7S5A Pro is een prima keuze, een heel degelijk bordje met aardige features als USB 2.0 en onboard LAN voor heel weinig geld. Met de borden van ECS is niets mis en het Pro bord heeft wel zijn tijd gehad om alle kinderziektes eruit te vissen, want het is de opvolger van de gewone K7S5A en bij elkaar zijn ze afair het langs van alle nog geproduceerde borden het langst in productie.
Link naar reactie
[quote:69e3acf204="Peter Willemsen"][quote:69e3acf204="MDJ"]Maar ik kan je vertellen dat ECS de grootste fout is die je kunt kopen (mijn ervaring)[/quote:69e3acf204] Bedankt voor de tip. Is [url=http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=411]dit[/url] dan beter? Superhandig trouwens, die [url=http://www.msi.com.tw/program/support/cpu_support/cpu/spt_cpu_detail.php?UID=411]link[/url] die ze opnemen om te bepalen of je CPU erbij past. Geheugen dat er nu in zit is trouwens SDRAM (twee uitsparingen), dus ik wil er wel één waar ik geen nieuw geheugen bij hoef te kopen. Bij deze MSI gaat het goed, volgens mij.[/quote:69e3acf204] Dis MSI is naar mijn mening toch echt beter dan die ECS!
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...