Ga naar inhoud

blue screen


Aanbevolen berichten

2 weken terug een systeempje samengestoken voor vrienden. Tijdens het installeren van de soft heb ik geen enkele keer een blue screen gekregen, alles werkte dus naar behoren. Toen ik de pc bij hen afleverde en alles eens uiteen deed, kreeg ik voor de eerste keer een reboot van de pc. Heb de instellingen aangepast, zodat hij een blue screen toonde. Er zijn meerdere blue screens geweest, tot vanavond. De pc startte niet meer op. CMOS CHECKSUM ERROR press F1... F1 gepressed, terug afgesloten en dan startte hij winXP, althans hij probeerde. Ik kreeg onmiddellijk een blue screen met ondermeer volgende tekst. "Er is een probleem gevonden. Windows is afgesloten om ... ...vervang zonodig de beeldschermadapter. ...eventuele BIOS update. ***STOP: 0x0000008E (0xc0000005, 0x804F058D, 0xf78a2244, 0x000000000) Heb ook eens memtest 3.0 losgelaten (eerst dacht ik dat het geheugen defect was), maar die heeft geen errors gemeld. Wat ik wel raar vond, was dat er bij L2 CACHE UNKNOWN stond. specs: amd athlonXP 2200 op een asus A7n8x-vm (onboard vga) 2 * 256 mb ram PC2700 maxtor 40 giga 300 watt PSU lite-on 52 cd-rw pci-modem
Link naar reactie
heb het geheugen uit mijn pc geprobeerd en het probleem blijft. Dus het geheugen zal het weliswaar niet zijn. heb zojuist de CMOS gecleared, en bij het opstarten kwam opnieuw de melding CMOS CHECKSUM BAD press F1... press F2... ga straks eens het BIOS flashen waar kan ik trouwens de timings aanpassen :-? werk voor de eerste keer met een AMI-bios, en vindt mijn weg niet. [quote:7f2a4667d7]Heb ook eens memtest 3.0 losgelaten (eerst dacht ik dat het geheugen defect was), maar die heeft geen errors gemeld. Wat ik wel raar vond, was dat er bij L2 CACHE UNKNOWN stond. [/quote:7f2a4667d7] Heb memtest eens losgelaten op een gelijkaardig, maar goedwerkend systeem en ook daar staat bij L2 cache UNKNOWN dus een defect L2 cache is ook uitgesloten (op het eerste zicht) edit: BIOS geflashed, maar niet geholpen heb nu de partitie geformatteerd en winXP opnieuw geïnstalleerd. Tijdens de installatie geen problemen gehad, morgen ga ik nu alle drivers installeren.
Link naar reactie
Als een instelling in je BIOS als [i:4d73db394c]restore defaults[/i:4d73db394c] of zo niet helpt om de checksum error weg te krijgen, lijkt het me dat 1) je CMOS waarin de BIOS instellingen worden opgeslagen gesneuveld is of 2) je batterij (een beetje) leeg is (in dat geval zal je waarschijnlijk ook een probleem met de tijd hebben). Een nieuwe installatie zal je overigens niet helpen, lijkt me.
Link naar reactie
Ga iid eens naar de default settings. Werkt dit goed ga dan 1 voor 1 de dingen aanpassen. Hopelijk kom je er dan achter wat nu nu eigenlijk t probleem is. Als het een nieuw systeem is, dan zit er wel een handleing bij met de gewenste settings. Als het je geheugen was geweest, had je een andere melding gekregen. En ga pas flashen als je zeker weet dat je bios verrot is.
Link naar reactie
windows is opnieuw geïnstalleerd, samen met office, paint shop pro en publisher. Toen ik daarstraks de beeldschermresolutie en refresh wou aanpassen, opnieuw een blue screen. Er is een fout opgetreden, blablabla WIN32K.sys - adress BF88C088 base at BF800000 datestamp 3d6de5e5 memtest heb ik gisteren 2 uren laten lopen, en geen enkele error. Wat ik wel zag is dat memtest niet de volle 512 mb ziet (er was 8mb geshared voor de onboard GF MX) is het mogelijk dat een defect latje ram memtest goed doorstaat en de CMOS checksum om zeep helpt? Of ligt de fout eerder bij het moederbord (asus a7n8x-vm)
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...