Ga naar inhoud

[Acer Aspire 1315LM] Luidruchtige ventilator


Aanbevolen berichten

Ik heb een Acer 1315LM Laptop (AMD Athlon 2500+, 512Mb, 60Gb). Prima ding, alleen is de ventilator erg luidruchtig, en draait deze vrij frequent (om de paar minuten). Onder Linux (ik draai dual boot met XP pro en RH 9.0) is ie nog luidruchriger: de ventilator gaat helemaal niet meer uit! Normaal? Of moet ik eens terug naar Acer?
Link naar reactie
Hmm, blijkbaar wordt de fanspeed bij jou softwarematig geregeld dan. Ik heb zelf een Targa Visionary XP (2200+, 512MB, 40GB) met Slackware 9.1 en daarvan gaat de fan duidelijk harder draaien bij zware inspanning, e.g. ut2k3 en langzamer draaien als ie weinig belast is. Dit soort zaken kunnen dus hardwarematig, maar ook softwarematig via ACPI gedaan worden. Controleer eerst even of je überhaupt ACPI support in je kernel hebt en of de modules zijn geladen, dat kan zoiezo al helpen. Dit is het betreffende stuk van de output van lsmod op mijn laptop: [code:1:025b1ebb69] thermal 6400 0 (unused) processor 8440 0 [thermal] fan 1664 0 (unused) button 2572 0 (unused) battery 5856 0 (unused) ac 1824 0 (unused) marcel@grima:~$[/code:1:025b1ebb69] Je ziet dus al dat er een module is voor oa de fan, maar afair wordt die niet gebruikt bij mij. Als je dus idd zelf via ACPI de fan speed moet regelen, zul je even op inet een howto'tje moeten zoeken over hoe je dit het simpelste kan regelen. Je kunt waarden of standen doorgeven door bijvoorbeeld: echo 8 > /proc/acpi/processor/CPU1/throttling Zo laat je bijvoorbeeld je proc 50% is kloksnelheid verminderen om batterij te besparen.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...