Ga naar inhoud

Vastlopend Epox 8RDA3+ in 3D


Aanbevolen berichten

Ik heb hier een Epox 8RDA3+ mobo die in 3D regelmatig vastloopt onder meest willekeurige omstandigheden. Ik test dit met zowel 3D Mark 2000 + 2001 (heb geen zware videokaart, Geforce2 MX-400). Heb geprobeerd met het veranderen van DIMM (uit een andere nForce mobo waar die het wel goed doet) en andere videokaart (Geforce4 MX-440), maar niks helpt. Nu heb ik wel met Sisoft Sandra gekeken naar de verschillende voltages en ik krijg het volgende: +3.3 V Voltage = 2.58 V -12 V Voltage = -7.10 V Alle andere voltages blijven binnen de +/- 5 % marge. Kan dit de oorzaak zijn van het willekeurig vastlopen ? Nochtans heb ik een 550 Watt Qtec voeding die het normaal gezien wel moeten verwerken. Het vreemde is dat onder 2D alles wel perfect werkt, dus ik weet niet of dit aan de voeding, software (drivers, alhoewel alle servicepacks en de nieuwste drivers geinstalleerd zijn), of andere hardware zou kunnen liggen Graag advies aub[/img]
Link naar reactie
Mensen, ik denk niet dat het echt ligt aan de + 3.3 Volt, want ik heb op mijn andere computer met een Epox 8RDA+ (dus het iets oudere model een waarde van +2.61 Volt voor de +3.3 Volt Voltage lijn en draait een Geforce4 Ti-4200 8x 128 MB DDR videokaart. Dus hier een betere vergelijking: Het INSTABIELE systeem met een Epox 8RDA3+: CPU Voltage 1.60 V Aux Voltage 1.66 V +3.3 V Voltage 2.58 V +5 V Voltage 5.03 V +12 V Voltage 11.61 V -12 V Voltage -7.10 V -5 V Voltage -4.90 V Standby Voltage 4..99 V Battery Voltage 3.14 V Het stabiele systeem met een Epox 8RDA+: CPU Voltage 1.57 V Aux Voltage 1.65 V +3.3 V Voltage 2.61 V +5 V Voltage 4.78 V +12 V Voltage 12.04 V -12 V Voltage -12.53 V -5 V Voltage -5.25 V Standby Voltage 4..85 V Battery Voltage 3.06 V Beiden zijn voorzien van een AMD Athlon XP2600+ (16x 133 MHz op 2133 MHz) en het zelfde type geheugen (Kinston). Type videokaart verschilt wel in beide systemen, maar heb dit heen en weer gestoken en gestest, maar dat maakt niet uit voor de instabiliteit voor de Epox 8RDA3+. greetz
Link naar reactie
Ik heb de twee voedingen eens omgewisseld: het ziet er naar uit dat dit het probleem al wat verbeterd heeft. Ik heb wel de VCore in de BIOS moeten verhogen van 1.65 V naar 1.70 V om het systeem stabiel te laten worden. Anderzijds is mijn 550 Watt Qtec voeding die oorspronkelijk mijn instabiele Epox 8RDA3+ van stroom voorzag, blijkbaar wel voldoende stabiel om de Epox 8RDA+ te laten draaien. Het is wel zo dat de 400 Watt JNC voeding een hogere stroomsterkte heeft (40 A) op de +5 Volt lijn, misschien ligt het daar aan en misschien dat de voeding veel stabieler is (veel minder schommelingen). Ik zal nog eens extra uitsluiten, want waarschijnlijk ga ik een betere voeding moeten kopen met continue minstens 22 A op de +3.3 V en 30 A op de +5 V lijn kan geven. Probleem is dan: welk type voeding moet ik aanschaffen die voldoende (stabiele) stroomsterkte kan leveren op de +3.3 V en +5 V lijn op continue basis (dus geen peak performance waarden)
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...