Ga naar inhoud

Toch nog vragen over geheugen


Aanbevolen berichten

Heb de FAQ over geheugen die aan het begin van dit forum staat gelezen ("Geheugentypen" en "FAQ Memory"). Heb ook de volgende uitstekende artikelen over PC geheugen in Computer!Totaal gelezen: - Computer!Totaal, jaargang 9, nr. 10, oktober 2000, pag. 133. - Computer!Totaal, jaargang 10, nr. 1, januari 2001, pag. 68. - Computer!Totaal, jaargang 12, nr. 3, maart 2003, pag. 81. Overlapt elkaar soms wat, maar geeft alles bij elkaar een tamelijk compleet beeld vanuit verschillende invalshoeken. Toch nog vragen ... Kan ik niets aan doen, want bij de orientatie op een nieuw moederbord word ik door de leveranciers van mobo's en geheugen modules geconfronteerd met termen die niet in bovenstaande behandeld zijn. Wie kan me helpen met uitleg van de volgende termen? In het nu volgende laat ik RDRAM buiten beschouwing; heeft volgens mij afgedaan. Eigenlijk ben ik alleen ge-interesseerd in antwoorden voor DDR-SDRAM geheugen, de hedendaagse "mainstream". - Unbuffered / buffered geheugen. Computer!Totaal, jaargang 11, nr. 7/8, juli / augustus 2002, maakt op pag. 104 een cryptische en voor mij onbegrijpelijke opmerking over unbuffered en buffered DDR266 geheugen. Bij sommige courante moederborden wordt expliciet gezegd dat je unbuffered geheugen moet gebruiken. Als niets gezegd wordt, mag je dan aannemen dat je gebuffered geheugen moet gebuiken? Hopelijk kan iemand me uitleggen wat unbuffered en buffered geheugen is en waar je op dit punt op moet letten bij aanschaf van een moederbord. - Registered geheugen. Als ik naar sommige prijslijsten kijk, dan zie ik weer 2 andere smaken DDR geheugen (en er wordt dan niets over buffered / unbuffered geheugen gezegd): * DDR "plain", d.w.z. zonder verdere toevoegingen * DDR Registered Maar wat is nu het verschil tussen DDR "plain" en DDR Registered (het is volgens de prijslijsten in ieder geval functionaliteit en niet iets dat gekoppeld is aan een geheugen producent)? En is er een relatie met buffered / unbuffered geheugen? Lijkt me interessant te weten als je een moederbord aanschaft. Er staan volgens mij nogal wat valkuilen open als je geheugen wilt aanschaffen. Als we het uiteindelijk allemaal goed snappen, is het misschien wijs bovenstaande termen ook nog eens toe te voegen aan de FAQ (en neem dan voor de volledigheid ook de additionele dimensie ECC / non-ECC mee).
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...