Ga naar inhoud

SATA of PATA


Aanbevolen berichten

Nu wilde ik mijn HD uit gaan breiden door nog een 120 GB erin te zetten. Maar ik heb nu al 2 HD erin. 120 GB en 40 GB. Nu wilde ik de nieuwe op SATA aansluiten met de oude 120 GB met een converter. En dan de oude gewoon zo laten op PATA. Zou dat kunnen? En als je een SATA HD koopt krijg je dan kabels erbij? Ps. Merk je het verschil in snelheid tussen een SATA opstelling en een PATA opstelling?
Link naar reactie
de situatie zoals jij het wil habben kan best je 120gb met een converter op sata en dan je nieuwe sata erbij op. (eventueel in raid0, lekker snel) die 40gb kun je erbij hangen maar zou ik niet doen. wat heb je nou aan 40gb als je al 240 hebt? snelheid gaat zeker omhoog als je de 2 schijven in raid0 hangt. bij een sata schijf worden meestal geen kabels geleverd dus die zul je erbij moeten kopen.
Link naar reactie
Dus het heeft eigenlijk geen zin om het SATA aan te sluiten? Ook niet in RAID? Geen verschil in snelheid, waarom is er dan SATA? //Edit: Ik heb al een converter en een SATA kabel. Ik heb ook opgemerkt dat de poweraansluiting anders is bij een SATA. Het lijkt op een diskette powerkabel. Is dat zo? En hoe duur is dat dan ongeveer zo'n powerkabel? Nu heb ik [url=http://www.aopen.com/products/mb/accessory/images/serialatapower.jpg]dit[/url] weer gezien. Is een powerkabel van een converter anders dan een normale SATA HD?
Link naar reactie
Dat kan met een driver, deze kan je vinden op de site van de SATA controller die op je mobo zit. Deze driver zet je dan op een floppy en in Windows XP setup kan je er voor kiezen om extra drivers te laden van een floppy. De setup ziet anders die HD niet. Vervolgens zal een van de IDE schijven wel nodig blijven om van de booten, dat is bij mij zo iig.
Link naar reactie
Dat lijkt me een beetje omslachtig. Ik neem aan dat je Windows niet opnieuw hoeft te installeren als je de HDD simpelweg van de ene naar de andere controller omzet. Als het goed is ziet Windows XP nu ook de SATA controller al in apparaatbeheer. Zo niet dan staat de controller disabled in het BIOS en moet je hem even enablen. Daarna moet de controller erbij staan in apparaatbeheer en dan installeer je de drivers voor de controller, die vaak op het cd'tje staan dat bij je moederbord zat. Nu ziet Windows XP de controller en kun je de PC afsluiten. De HDD overzetten van de oude PATA naar de SATA controller en hem weer aanzetten en dan zal alles waarschijnlijk gewoon direct werken.
Link naar reactie
Ik heb dat niet geprobeerd, ik heb Windows gewoon opnieuw geinstalleerd. Het probleem is namelijk dat hij boot van de IDE schijf, daar staan ook mijn boot.ini, ntldr, etc. Windows staat dus niet op de bootschijf. Normaal is dat wel zo, dus ik denk niet dat je zomaar Windows over kan zetten naar een niet-bootschijf, want die IDE moet wel bootable blijven.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...