Ga naar inhoud

Pc houdt het voor gezien


Aanbevolen berichten

Ik heb hier op mijn werktafel een Packard bell staan. Een Pentium III 450 met 64 MB geheugen en Windows 98 SE. De eigenaar van het ding melde dat hij iets branderigs rook, nog even snel heeft doorgewerkt en alles in veiligheid heeft gebracht. Toen de computer heeft uitgezet en de volgende dag wilde hij niet meer opstarten. Voor de brandlucht deed de computer al een aantal weken vreemd. De PC moest vaak meedere keren aan en uit gezet worden voordat ie eindelijk doorstartte. Ik kan niet verklaren wat er nu mis is met de PC. Als je 'm start draaien alle ventilatoren netjes en echt extreem vuil is ie ook niet. Zodra je 'm aanzet begint ie te starten maar stopt 9 van de 10 keer op het moment dat ie het geheugen moet controleren. Op dat moment schiet het beeldscherm op standby (zwart) en is het feest over. Ik heb ondertussen de hele PC al uit elkaar gehad en alles visueel gecontroleerd, schoongemaakt en weer gemonteerd. Aan geen enkel onderdeel is iets vreemd te zien. Ik heb al een andere voeding geprobeerd en een andere geheugen module maar hij blijft hangen is de POST. Is dan toch het moederbord of de processor naar zijn grootje?? Wat ligt het meest voor de hand? Alvast bedankt voor het meedenken Groeten
Link naar reactie
Ander geheugen en een andere voeding heb ik al geprobeerd. Maar dat bracht geen enkele verandering. Vandaar mijn vermoeden dat het moederbord of de processor iets mankeert. Maar wat kan een defect moederbord of processor veroorzaken bij normaal gebruik van een PC. Temperatuurproblemen heeft het ding namelijk ook niet gehad
Link naar reactie
Afgaand op je verhaal (vage brandlucht, toch nog een tijdje de pc kunnen gebruiken, bij opstarten in de POST blijven hangen) heb ik het vermoeden dat er een kortsluiting is ontstaan in de controller van de hd of van een eventueel aanwezige cd-romspeler. Zelfs na een paar dagen is die lucht nog waarneembaar als je met de neus vlak boven de stroomaansluiting van die apparaten (wel eerst voedingskabeltje eraf halen!) gaat hangen... De hd valt niet open te schroeven, de cd-romspeler natuurlijk wel - maar om zo weinig mogelijk tijd aan het probleem te besteden: verwijder de cd-romspeler, start opnieuw op en kijk of de pc de POST overleeft. Zo ja: cd-romspeler kaduuk, zo nee: vermoedelijk de hd kaduuk. Dat laatste valt te testen door ook de hd te verwijderen (ook uit het BIOS!) en de machine vanaf diskette te starten.
Link naar reactie
Als de PC een poosje met rust is gelaten komt ie bij het starten tot na het controleren (tellen) van het geheugen. Probeer je 'm vlak na een startpoging opnieuw te starten dan scheidt ie er vrijwel direct mee uit, dan haalt ie het controleren (tellen) van het geheugen niet eens. Zijn dit symptomen van slechte condensatoren op het moederbord?? Als ik de condensatoren bekijk bij de processor kan ik niet echt zeggen dat ze bol staan. Wel zijn de inkepingen die kruislings over elkaar zitten zeg maar op de bovenkant van de condensatoren minder diep bij de condensatoren in de buurt van de processor in vergelijking met condensatoren elders op het moederbord. Is dit dan al een vorm van bol staan, als de inkepingen minder diep geworden zijn?? Alvast bedankt
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...