Ga naar inhoud

Idle Athlon1800XP met Zalman waaier en fan op laag 55graden?


Aanbevolen berichten

is er voldoende airflow door de kast heen? zijn er dus casefans geplaatst? daarnaast, je laat de fan heel erg zacht draaien, dus de luchtverplaatsing is niet echt formidabel te noemen.. hoe meer toeren, hoe meer lucht er verplaatst wordt. ik heb zelf ook zo'n zalmann eens op een XP2400 gehad, en die werd ook rond de 48 graden idle als ie op zn allerstilst stond.. kijk, je krijgt er een boel stilte voor terug, maar qua koelprestatie lever je een boel in... zit de koeler er verder wel goed op? niet teveel of per ongeluk geen koelpasta gebruikt?
Link naar reactie
[quote:3195a84eca="ak47terror"]55 graden is niet de top punt ofzo hoor tenslotte je laat hem op zijn aller laagste toerental draaien dus opzich niks aan de hand. maar aan de andere kant 55 graden idle is wel veel.[/quote:3195a84eca] dit is inderdaad wel de idle temp. als mijn idle temp 55 graden zou zijn, zit je stressed rond de 66/68 graden, dan ging ik me wel iets zorgen maken... ok, de die-temperatuur van een XP CPU is wel rond de 90 graden, maar zover zou ik het niet laten komen... :wink:
Link naar reactie
[quote:f45c7d150d="turbulence"][quote:f45c7d150d="ak47terror"]55 graden is niet de top punt ofzo hoor tenslotte je laat hem op zijn aller laagste toerental draaien dus opzich niks aan de hand. maar aan de andere kant 55 graden idle is wel veel.[/quote:f45c7d150d] dit is inderdaad wel de idle temp. als mijn idle temp 55 graden zou zijn, zit je stressed rond de 66/68 graden, dan ging ik me wel iets zorgen maken... ok, de die-temperatuur van een XP CPU is wel rond de 90 graden, maar zover zou ik het niet laten komen... :wink:[/quote:f45c7d150d] oke daar heb je gelijk in :wink:
Link naar reactie
Kijk die zalman fan is wel een grote he, ik dacht iets van 140 mm. En wat de airflow betreft: ik heb een bigtower (5x5.25 bays), en de voeding heeft een 100mm fan op 7V, evenals de 100mm fan boven de voeding (casefan) en die voor-onderin. ZOu je dan kunnen zeggen dat door het feit dat de casefans (incl. voedingsfan) op 7V draaien, zo weinig lucht verplaatsen dat het haast geen effect heeft op de airflow? Want bij elke fan in mijn kast is het zo dat ze op 12V gelijk 6x zoveel lawaai maken, wat onacceptabel is. Bovendien meot ik zeggen dat als ik met het progje SpeedFan het verschil tussen de case-en voedingsfans op 7V of 12V meet, dat dat verschil niet bijster groot is. (4 a 5 graden ofzo).
Link naar reactie
[quote:21e079bf2b="musicom76"]Kijk die zalman fan is wel een grote he, ik dacht iets van 140 mm. En wat de airflow betreft: ik heb een bigtower (5x5.25 bays), en de voeding heeft een 100mm fan op 7V, evenals de 100mm fan boven de voeding (casefan) en die voor-onderin.[/quote:21e079bf2b] iets minder mag ook wel.. is een 120 mm fan die er bij meegeleverd wordt.. :wink: en over die voeding, dat is een 80 mm fan waarschijnlijk, ben nog niet veel PSU's tegengekomen met een 90 fan erin.. [quote]ZOu je dan kunnen zeggen dat door het feit dat de casefans (incl. voedingsfan) op 7V draaien, zo weinig lucht verplaatsen dat het haast geen effect heeft op de airflow? Want bij elke fan in mijn kast is het zo dat ze op 12V gelijk 6x zoveel lawaai maken, wat onacceptabel is. /quote] heb je zelf met de draden lopen rommelen dan, zodat ze op 7V draaien? kijk zolang het sterke fans zijn, kunnen ze evt wel op 7V draaien, mits ze nog genoeg airflow kunnen verzetten. als je een stille papfst erin hebt zitten, die 20 CFm doet, en die laat je op 7V draaien, dan kan ie ten eerste al haast niet rond komen, en ten tweede doet ie dan niet zoveel, want dan verplaatst ie al helemaal geen lucht meer...
Link naar reactie
Ik heb die casefans hun draadjes gewoon in een molex plug gepropt (dat is toch zo'n harddisk-voedingsplug?), en als je het rode draadje op de rode vn de molex aansluit loopt-ie op 7V en op de gele op 12V dacht ik. Iig het verschil in blaaskracht en vooral ook geluidsproductie is goed te merken ! Die groottes in mm daar zal je wel gelijk in hebben ja ! Ik heb het niet exact nagemeten. Trouwens ik heb laatst, met alle 3 casefans (incl.voedingsfan) op 7V, en de zalman ook op z'n laagst, een uurtje wav's zitten encoden met Lame. Nadien was de CPU volgens SpeedFan 81 graden !!! Ik hoorde dat de die-temperatuur 90 graden is, maar gaat hij ook schade lijden bij 81 graden ? (ik ga nu wel even de koeler er opnieuw opzetten ! Ik heb het de vorige keer wel netjes gedaan vond ik, maar nu vertrouw ik de core-koeler verbinding niet zo erg meer! :roll: )
Link naar reactie
[quote:2722da1fe3="musicom76"]Is het 'sanden' van de cpu en de onderkant van de heatsink misschien een goed idee in mijn geval? Ik vind het wel wat eng maar goed..[/quote:2722da1fe3] stoer! als je dat probeert, sanden van je amd cpu ben je echt THE MAN! uberdiehard! kan wel ....... maar is niet echt aan te raden heatsink kan je wel doen, heb ik ook gedaan 3 kwartier koperpoetsen boenen en me blokje was spiegeltjeglad :P scheelt 2 of 3 graden :) ps: dat van dat amd cpu sanden.... uhm.... ik weet eigenlijk niet of dat kan... maar lijkt me wel vet als het kan ^_^ scheelt denk ik wel weer wat graden?
Link naar reactie
[quote:600cb7385a="musicom76"]Is de core daar te zwak voor ofzo? Of het laagje erbovenop te weinig ? In de tijd van de Celeron366 deden heel veel tweakers het, mara nu hoor je het haast niet meer. Zou dat daardoor komen ?[/quote:600cb7385a] De Celeron 366 had toch een heatspreader? Toch? Het lijkt me een beetje raar om de core (wat moet je anders sanden bij een Athlon XP) te sanden.
Link naar reactie
[quote:c3f77719fe="musicom76"]Is de core daar te zwak voor ofzo? Of het laagje erbovenop te weinig ? In de tijd van de Celeron366 deden heel veel tweakers het, mara nu hoor je het haast niet meer. Zou dat daardoor komen ?[/quote:c3f77719fe] wat je bij die Celly366 zag was niet de core maar de heatspreader/beschermgebeuren wat erover zat daaronder zit weer tussen de cpu Core en de spreader laagje geleidingspasta... dus die heatspreader kon inderdaad gesand worden :) bij een amd zit je met je koelblok al direct op de core...
Link naar reactie
[quote:872cc36aeb="Vandread"][quote:872cc36aeb="musicom76"]Is de core daar te zwak voor ofzo? Of het laagje erbovenop te weinig ? In de tijd van de Celeron366 deden heel veel tweakers het, mara nu hoor je het haast niet meer. Zou dat daardoor komen ?[/quote:872cc36aeb] wat je bij die Celly366 zag was niet de core maar de heatspreader/beschermgebeuren wat erover zat daaronder zit weer tussen de cpu Core en de spreader laagje geleidingspasta... dus die heatspreader kon inderdaad gesand worden :) bij een amd zit je met je koelblok al direct op de core...[/quote:872cc36aeb] Precies hetzelfde wat ik postte :evil:
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...