Ga naar inhoud

is upgrade van Duron 900 naar Athlon xp 2400 erg zinvol ?


Aanbevolen berichten

Hoeveel sneller zou mijn systeem ongeveer worden als ik de Duron 900 vervang door athlon xp 2200 of 2400? Okee, theoretisch ongeveer twee keer zo snel als je alleen naar de kloksnelheden kijkt. - moederbord (msi k7t turbo2) en bios (Award BIOS W6330VMS V3.6) 384Mb pc133 geheugen en een HD van seagate ST340810A (5FB2JMQV) 5200tpm., videokaart TNT1 16 MB Ik ben geen gamer en heb win98 se en win xp in dualboot. Kortom is die upgrade verstandig? Groeten Ab.
Link naar reactie
Ik weet zeker dat er een groot verschil te merken is. Er is alleen na de upgrade een nieuwe bottleneck: het geheugen. 384 mb is nog wel redelijk maar het is gewoon sd-ram (pc-133). Als er geupgrade wordt met 512 (of meer) ddr-geheugen dan zal het verschil goed merkbaar zijn. Als het moederbord dit ondersteunt dan is het zeker aan te bevelen om te upgraden samen met het geheugen. Zo niet dan zou ik wachten tot athlon 64 bits volledig ondersteunt wordt
Link naar reactie
Heeft levert zeker een grote preformencewinst, vooral ook in games. Maar zoals Stoomlocomotief terrecht opmerkt wordt die Athlon absoluut beperkt door het langzamere bord, het langzamere geheugen en voor games niet onbelangrijk: je hebt ook nog steeds je oude videokaart die absoluut voor recente games niet meer bruikbaar is. Veel nieuwe games ondersteunden de TNT1 geeneens meer. Ik weet niet wat je plannen zijn. Als je deze PC nog een jaar wilt rekken oid is het een handige zet. Anders zou ik gelijk doorsparen voor een nieuw systeem.
Link naar reactie
Zoals ik al zei ben ik geen gamer, hooguit een keertje 'worms' maar dat gaat prima. Ik heb er wel eens een modernere videokaart in gehad maar zag eerlijk gezegd geen of weinig verschil. Ik heb dit topic geopend omdat die athlon xp er binnenkort uitgaat denk ik, tenminste de 266 versie. De 333 versie wordt niet ondersteunt door mijn mobo. Vandaar dat ik nog 'op tijd' zou kunnen upgraden.
Link naar reactie
[quote:eb7fc5a51f="aajd"]Klopt. Het mobo ondersteunt geen DDR. Die 1800 is hier niet meer te koop trouwens, wel de 2200 en 2400 (aanbieding). Vandaar deze vraag.[/quote:eb7fc5a51f] check voor de zekerheid de PCB versie. Staat ergens ook op de MSI site. De XP+ kan alleen op een beperkt aantal K7T modellen (PCB)
Link naar reactie
Sorry, ik las even te snel en dan lijkt het net of er staat 'ik ben een gamer' :P Maar goed de 266MHz modellen zullen nog wel even te krijgen zijn denk ik al zullen ze niet veel goedkoper meer worden schat ik in dus als je wilt upgraden kun je dat idd prima nu doen. Als je geen gamer bent dan kun je de PC nog aardig lang oprekken met zo'n upgrade, doen dus.
Link naar reactie
Nu hoorde ik van iemand dat dit moederbord te traag is voor de athlon met name de communicatie tussen de north & south bridge. Dat het dus bijna geen snelheidswinst oplevert. Voor de volledigheid nog even de specificaties: CPU - Support Socket A for AMD® Athlon™ / Athlon™ XP / Duron™ Processors - Supports 600MHz~2000+MHz Chipset VIA® KT133A (552BGA) Chipset - FSB @266MHz - AGP 4x and PCI Advanced high performance memory controller - Supports PC100/133 SDRAM
Link naar reactie
Ik heb het ff bij een kennis gecheckt. Hij heeft een vergelijkbaar systeem (k7 - 800 Duron) Hebben mijn processor er in gezet (Athlon 2000 Xp+) er zijn zeker verbetering te merken (bijvoorbeeld rippen van dvd's) maar algemeen is het niet overdreven merkbaar. Oke 60 euro is niet veel geld - maar is alleen aan te raden als er rekenintensieve applicaties worden gebruikt (worms en office dus niet)
Link naar reactie
Meschien moet je dan ook nog een GF4 MX ofzo erbij kopen, dan kan je nog eve meej. (AUB niet het gezeur over dat de R9000 beter is, het gaat om zijn buget!) Dan kun je er weer wat meer meej. En er is wat meer prestatie verschil te merken. Ik heb hetzelfde mobo maar dan met een GF4 Ti4200 @ 4600 en een 1GHz AMD en ik draai alle spelen nog gewoon goed op 1024X800 met anisio op 2X. Dus je kunt er dan ook nog een spelletje op doen wat niet te zwaar is. En Word draait ook weer als een zonnetje :P :wink:
Link naar reactie
[quote:aac6b1d781="General X"]Meschien moet je dan ook nog een GF4 MX ofzo erbij kopen, dan kan je nog eve meej. (AUB niet het gezeur over dat de R9000 beter is, het gaat om zijn buget!) Dan kun je er weer wat meer meej. En er is wat meer prestatie verschil te merken. Ik heb hetzelfde mobo maar dan met een GF4 Ti4200 @ 4600 en een 1GHz AMD en ik draai alle spelen nog gewoon goed op 1024X800 met anisio op 2X. Dus je kunt er dan ook nog een spelletje op doen wat niet te zwaar is. En Word draait ook weer als een zonnetje :P :wink:[/quote:aac6b1d781] als je het hebt over BUDGET, ga dan 2ehands kijken voor een GF4 TI4200 maar als je prettig wilt werken lijkt me een upgrade wel fijn :) denk bij upgraden eerst aan je budget en dan gaan we gezellig verder kijken :lol:
Link naar reactie
[quote:a398a9ffb6="aajd"]Hoeveel sneller zou mijn systeem ongeveer worden als ik de Duron 900 vervang door athlon xp 2200 of 2400? Okee, theoretisch ongeveer twee keer zo snel als je alleen naar de kloksnelheden kijkt. - moederbord (msi k7t turbo2) en bios (Award BIOS W6330VMS V3.6) 384Mb pc133 geheugen en een HD van seagate ST340810A (5FB2JMQV) 5200tpm., videokaart TNT1 16 MB Ik ben geen gamer en heb win98 se en win xp in dualboot. Kortom is die upgrade verstandig? Groeten Ab.[/quote:a398a9ffb6] ik weet niet precies waar je de computer voor gebruikt, maar die upgrade zal je zeker merken. je kunt zwaardere programmas draaien, meer dingen tegelijk kunnen doen en alles in z'n geheel zal vlotter gaan. let wel op, dat geheugen bottleneckt de boel een beetje. je zou eventueel voor weinig geld een nieuwere mobo kunnen kopen en 512 drr. dan zit je natuurlijk een paar duiten verder, maar de snelheid gaat wel een flink stuk omhoog. ook zou je mischien windows een beetje kunnen tweaken voor wat extra performance. het hangt er net van af wat je eigenlijk met je computer wilt (gaan) doen.
Link naar reactie
[quote:0090c49986="Jasper G."]dat geheugen bottleneckt de boel een beetje.[/quote:0090c49986] Dat is dus zeeeeeeer overdreven, voor de dingen die hij doet/zal gaan doen is dat echt geen bottleneck. Je zult ut bij benchmarks merken maar in werkelijkheid merk je niks! Ik heb ook zoveel Mem op dat mobo en het werkt heel goed! De huidige games verplaatsen niet tientalle GB aan data tegelijk, het prestatie verlies is heel laag. En ik spreek uit eigen ervaring.... De CPU zal alles toch veel omhoog trekken. Er zal altijd een bottleneck zijn nu is dat het mem maar als dat hoog is is zal het zijn HDD zijn. Je moet ergens de grens van prijs/prestatie wins trekken en die ligt zo goed; een GF4 Ti/MX met een XP 2000 (om dan de 3D kaart te kunne betalen) Dan zal hij deze PC nog kunne gebruiken todat hij echt totaal vernieuwd moet worden omdat dan de bottleneck overal zal liggen...
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...