Ga naar inhoud

Vraagje over waterkoeling...


Aanbevolen berichten

[quote:9da404b8fa="cdoens"]Zomaar een ideetje, kan je als vloeistof voor waterkoeling ook gewoon koelvloeistof voor auto's gebruiken? Hier zit namelijk een anti-corrosie middel in, en het is anti-vries tot ongeveer -20 in de meeste gevallen... Groetjes, Christian.[/quote:9da404b8fa] zou het persoonlijk niet doen... water (demi water) neemt gewoon veel beter de warmte op van de hittebron t.o.v koelvloeistof bijvoorbeeld. daarnaast, is het wel leuk dat het -20 temperaturen aankan, maar zelfs niet met een waterchiller zul je die temps bereiken.. dus zou er gewoon lekker ordinair gedemineraliseerd water in doen, zoals ongeveer 99% van de gebruikers van WC doen, dan zit je altijd goed...
Link naar reactie
Dat laatste begrijp ik, maar het gaat mij vooral om het anti-corrossie middel wat erin zit... (Auto's met Gietijzeren-motorblok en een kopere radiateur) Plus dat ik er als "wannebe"-monteur goedkoop aan kan komen... Siliconen slangen komen ook in de auto-wereld voor, dus ik denk dat dat geen probleem moet opleveren, ivm uitdrogen. En koelvloeistof is in 2 leuke kleurtjes te krijgen. Meeste is groen/geel (G11 KVS) of Rood (G12 KVS). Groetjes, Christian.
Link naar reactie
Ik zou er gewoon gedestilleerd water indoen, wel moet je er altijd iets van corrosie protect indoen, hier heb je gelijk in. Ik heb zelf Zerex door het water heen, wordt dus idd bij auto's gebruikt. Als je alleen gedestilleerd water gebruikt krijg je op een gegeven moment toch aanslag en aantasting van je waterblokken. Ik kan mijn water nu op -30 tot -25 krijgen, maar ik durf het nog niet helemaal te gebruiken omdat de waterblokken vastvriezen bij deze temperatuur en je ontzettend veel condens krijgt.
Link naar reactie
[quote:dd045c1fc9="cdoens"]Dat laatste begrijp ik, maar het gaat mij vooral om het anti-corrossie middel wat erin zit... (Auto's met Gietijzeren-motorblok en een kopere radiateur) Plus dat ik er als "wannebe"-monteur goedkoop aan kan komen... Siliconen slangen komen ook in de auto-wereld voor, dus ik denk dat dat geen probleem moet opleveren, ivm uitdrogen. En koelvloeistof is in 2 leuke kleurtjes te krijgen. Meeste is groen/geel (G11 KVS) of Rood (G12 KVS). Groetjes, Christian.[/quote:dd045c1fc9] het gaat niet om het uitdrogen of wat dan ook, maar het gaat om de eigenschappen van koelvloeistof... heb ff gauw opgezocht, glycol geloof ik heeft die handel, dat is de toevoeging dat de vloeistof niet bevriezen kan, dit spul zorgt er echter ook voor dat het minder goed warmte opneemt t.o.v goedkoop demi water. daarnaast kun je er gewoon waterwetter of engine ice aan toevoegen. dit zorgt ervoor dat je koelblokken goed beschermd worden tegen aanslag en corrosie. daarnaast heeft het ook nog de eigenschap dat het ervoor zorgt dat de opname van het water stijgt.. dit spul koop je zo in een flesje bij www.xxlcases.nl of www.oc-shop.com je moet het zelf ook weten, er zijn wel vaker mensen geweest die er mee aan het experimenteren zijn geweest, maar over het algemeen liggen de temperaturen dan wel hoger...
Link naar reactie
Dat de temps iets hoger zullen blijven dan bij de echte "die-hard" spullen, dat neem ik voor lief. Ik wil een stil systeem maken, en overklokken is voor mij niet nodig... Ik ben dat gezoem alleen al zo erg zat :evil: Gelukkig is mijn CPU cooler er nu mee genokt (:(), dus het is al wat stiller... Blijkbaar is een casefan en een goed koellichaam in het verlengde van de casefan genoeg om voor koeling te zorgen. (stressed PIII800 @ 800: 55 graden). Komt wel een nieuw fannetje op, hoor 8) Groetjes, Christian.
Link naar reactie
ja ok. ik heb dan ook WC erin hangen, maar dat doe ik ook grotendeels voor de stilte (al zou je het nu niet zeggen met die brakke pomp :roll: ) maar dan zou ik toch bij gewoon demiwater blijven. flesje van 1 liter kost 1 euro ofzo bij de bouwmarkt. beetje van die anti corrosie meuk erdoor en klaar... maar die WC, komt die op die P3 800 dan??? zoals je al aangeeft, met een beetje fan en een goeie heatsink kom je ook al een heel eind...
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...