Ga naar inhoud

Nieuwe PC! Heb enkele vragen.


Aanbevolen berichten

Okee! Dus kan ik toch beter een P4 kiezen. Want die heeft een FSB van 800 MHz en een Athlon XP 400 MHz. Bovendien ondersteunt een Athlon XP geen meerdere threads. Ik kan ook nog kiezen voor een Athlon64 maar dat vind ik belachelijk duur op het moment. Dat dual-channel heeft dus invloed op de geheugenklok en niet op de FSB? Dus als ik een athlon XP zou nemen dan zou de geheugenklok op 800 MHz kunnen lopen terwijl de FSB op 400 loopt? Wat jullie bedoelen is toch dat je met het geheugen niet de FSB kan opkrikken? Dus als je een FSB van 800 hebt dan blijft tie zo, ongeacht hoeveel modules? Dat klinkt eigenlijk ook wel logisch anders zou je met 2 banks (4 modules), 4x 400 = 1600 MHz krijgen.
Link naar reactie
Zoveel goedkoper is een P4 anders niet, de snelle modellen zijn zelfs duurder dan de A64. Van de hyperthreading functie zul je nauwelijks wat merken. Het levert maar met heel weinig apps echte prestatiewinst op. Verder wordt de 800MHz FSB van de P4 niet volledig benut omdat er simpelweg nog geen geheugen is die aan deze bandbreedte komt.
Link naar reactie
[quote:8b758675a6="Marcel de Reus"]Zoveel goedkoper is een P4 anders niet, de snelle modellen zijn zelfs duurder dan de A64. Van de hyperthreading functie zul je nauwelijks wat merken. Het levert maar met heel weinig apps echte prestatiewinst op. Verder wordt de 800MHz FSB van de P4 niet volledig benut omdat er simpelweg nog geen geheugen is die aan deze bandbreedte komt.[/quote:8b758675a6] Ik moet idd bekennen dat ik ben uitgegaan van goedkopere types zoals de 2.4 en 2.6 GHz. Is in principe snel genoeg. Tegewoordig is er niks meer langzaam. Ik heb wel zoiets van ik wil wel goed voorbereid zijn op de toekomst. Dus een mobo met SATA wil ik dan ook zeker. Ik ga trouwens kiezen voor de P4P800 Deluxe van Asus. Teminste als het een Intel wordt. En bij zo een mobo kun je maar beter ook een CPU nemen met een grotere FSB en hyperthreading, lijkt mij zo. De langzaamste Athlon64 is ook meteen een dure. Maar de langzaamste P4 met FSB 800 en hyperthreading is zeker nog betaalbaar. En dat beïnvloedt ook mij keuze. En als die 800 FSB niet compleet benut wordt, dan ben ik er iig alvast op voorbereid. En kan ik in de toekomst dat betere geheugen kopen.
Link naar reactie
Voor minder dan de prijs van een P4 2,4GHz/800MHz kun je een XP2800+ krijgen, ten minste via Pricewatch. En volgens mij zijn de moederborden voor de AXP ook nog goedkoper... En je kunt geen conclusies trekken uit de verschillen in FSB, omdat het om totaal verschillende architecturen gaat. [quote:4aef0b00a8]Verder wordt de 800MHz FSB van de P4 niet volledig benut omdat er simpelweg nog geen geheugen is die aan deze bandbreedte komt.[/quote:4aef0b00a8] Dat is niet helemaal waar, de huidige chipsets gebruiken twee kanalen DDR400 met evenveel theoretische bandbreedte als de 800MHz FSB. Significant sneller geheugen op deze moederborden komt er niet meer.
Link naar reactie
Oke, verkeerd geformuleerd wel met theoretisch even veel bandbreedte, maar dit geheugen kan toch de FSB _niet_ maximaal benutten of net zo goed benutten als DDR2 op echt 800MHz, omdat de latency's een groter %tage (het dubbele) van het aantal tikken in beslag nemen bij een dualchannel PC3200 opstelling tov een echte 800MHz opstelling.
Link naar reactie
[quote:24cc4843bc="egslim"]Voor minder dan de prijs van een P4 2,4GHz/800MHz kun je een XP2800+ krijgen, ten minste via Pricewatch. En volgens mij zijn de moederborden voor de AXP ook nog goedkoper...[/quote:24cc4843bc] Heb ff vergeleken en een Ausu nforce2 deluxe met een XP2800+ is ong 25 euro goedkoper als dat P4 asus bord met een P4 2.4 800. ik denk dat in zeker 80% van de gevallen de AXP combo dan sneller is.
Link naar reactie
[quote:f736e608c8="Marcel de Reus"]Oke, verkeerd geformuleerd wel met theoretisch even veel bandbreedte, maar dit geheugen kan toch de FSB _niet_ maximaal benutten of net zo goed benutten als DDR2 op echt 800MHz, omdat de latency's een groter %tage (het dubbele) van het aantal tikken in beslag nemen bij een dualchannel PC3200 opstelling tov een echte 800MHz opstelling.[/quote:f736e608c8] Wat je schrijft over DDR klopt, maar DDRII heeft op dezelfde kloksnelheid hogere latencies. Dus (hypothetisch) DDR800 heeft een hogere effectieve bandbreedte dan DDRII800. Je hebt gelijk dat dual channel DDR400 nog slechter is... Daar komt bij dat de FSB ook z'n theoretische maximumbandbreedte niet haalt, omdat deze eenrichtingsverkeer is. Er is dus een significante turn-around latency. Maar wanneer we over een paar jaar DDRII800 zien zal dit waarschijnlijk gekoppeld worden aan een 1600MHz FSB, in dual channel opstelling.
Link naar reactie
1 ding is denk ik wel duidelijk. Het gaat tussen de Athlon64 en de P4 HT 800 FSB. Ik heb eens bij een winkel in de buurt een prijs van een compleet systeem opgezocht! Namelijk dit systeem: CPU: Athlon 64 bit 3200+ + Copper AMD Cooler mobo: MSI KT8 NEO FIS2R AMD K8 VIA KT800 systeemkast + voeding: Coolmaster Centurion Aluminium Miditower met low noise 350 watt voeding + front USB, audio. geheugen: Dane memory 512MB DDR PC400 intern. NEC floppy drive HD: Maxtor 120 GB SATA150 8MB cache 7200 rpm Videokaart: Gainward GeForce FX5600 256MB Dual DDR + TV & DVI DVD-ROM speler: Samsung 16x 48x DVD Rom speler Brander: A-Open Cameleon 52x32x52x CD-Rewriter Samsung 17" TFT, 1715S Flat panel TCO99 Hercules XPS2100 Design speakerset Coolermaster Alu Black Silver design keyboard Logitech MX700 cordless optical mouse + lader + muismat Prijs incl. 19% BTW: 2249 euro Meerprijzen: 1GB DDR 119 euro Wat vinden jullie van deze PC? Ik zelf zit er nu aan te denken om misschien voor deze te gaan. Alleen met de nodige aanpassingen! Ik laat dat TFT scherm vervallen. En neem gewoon het 17 inch scherm wat ik thuis heb. Ik wil geen cordless spul, dus dat laat ik ook afvallen. Ik ga gewoon voor een standaard PS/2 keyboard + optical wheel mouse van Logitech. Verder laat ik denk ik die MSI vervallen. Vind het niet zo een goed merk. Zit aan een goed Asus bordje te denken, suggesties? Verder wil ik 1x 1GB (DDR400) intern en dan van Kingston! Volgens mij staat er een fout in de lijst me componenten want PC400 moet DDR400 zijn. De videokaart die heb ik niet nodig, een goedkopere met mindere kwaliteiten is voor mij al voldoende! Als ik zo een kaart van 80 euro neem die jullie mij aanbeveelde, is dat zonde van de snelheid? Ik bedoel als ik zo een kaart in zo een systeem zet? Of maakt dat niet veel uit? Verder wil ik er een Pioneer DVD-ROM speler inhebben en die Plextor DVD rewriter voor + en -. Die andere branders en speler vallen dus af. Volgens mij kom ik dan aan een goede PC voor een redelijke prijs. En verder zou ik willen weten wat jullie vinden van een aluminium systeem kast, brengt dat nog een bepaald voordeel met zich mee? Of is dat gewoon modern? En die Athlon64 vereist die een 64 bit OS? Zoals Windows XP 64bit? Of kan die ook uit te voeten met een 32 bits? Zoals Windows XP Professional? Kan die ook nog Windows ME draaien? Of alleen een NT-based OS? mvg, Roy
Link naar reactie
[quote:86f74bfcb3]En die Athlon64 vereist die een 64 bit OS? Zoals Windows XP 64bit? Of kan die ook uit te voeten met een 32 bits? Zoals Windows XP Professional? Kan die ook nog Windows ME draaien? Of alleen een NT-based OS?[/quote:86f74bfcb3] Je hebt een 64 bits OS nodig om 64 bits software te kunnen draaien, maar je kunt ook elk 32 bits (of lager) OS gebruiken. Zelfs Windows 3.1... Een ASUS moederbord is misschien moeilijk te vinden ( ? ), maar andere merken hebben wel borden. Welke videokaart je neemt maakt voor de prestaties van het systeem niet uit, zolang je ten minste geen spellen speelt.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...