Ga naar inhoud

Asus A7N8X-deluxe / 2600+ (T-Bred): multiplier verhogen


Aanbevolen berichten

Het is niet echt een probleem, maar het valt me wel op dat ik niet (of het ligt aan mij ;)) de multiplier kan verhogen in het BIOS. Ik heb een Asus A7N8X deluxe rev. 2 (1007) moederbord en een "gewone" 2600+ van AMD natuurlijk ;) Bij "Advanced chipset features" staat bij de internal clock netjes 12.5, deze kan ik ook veranderen. Maar 12.5 is de onderste in de lijst met keuzemogelijkheden. Bovenin de lijst gaat hij verder met 13.0, 13.5, etc. De lijst ziet er zo ongeveer uit: 13.0 13.5 14.0 6.5/14.5 7.0/15.0 7.5/15.5 8.0/16.0 8.5/16.5 9.0/17.0 9.5 10.0 10.5 11.0 11.5 12.0 12.5 Het klopt niet helemaal, maar het gaat even om het idee. Als ik hem dan op 13.0 zet (external clock staat op 166 Mhz), dan krijg ik 833 Mhz eruit. 5.0 x 166 is toevallig 830 Mhz, en als je die eerste getallen terugtelt dan zou er 5.0/13 staan bovenin. En dan nu de vraag: hoe kan ik de internal clock (multiplier) wel op 13.0 zetten? Ik heb de external clock op 180 en 200 gehad, maar hier werd het systeem nogal instabiel van bij mijn grote hobby Flight Simulator ;) Ik wil verder niet overklokken, maar ik vind het op z'n minst vreemd dat het niet kan. Ongetwijfeld kijk ik ergens overheen.
Link naar reactie
Wat je zegt is idd een bekend verschijnsel. Het heeft ermee te maken dat de MP wordt bepaald door een bepaald aantal bits en wel 4 als ik het goed heb. Met 4 bits kun je 2^4=16 mogelijkheden. Dat betekend dus dat ze moeten lappen, en daarom is de bitcode voor 13 gelijk aan die voor 5, ze hebben simpelweg niet genoeg mogelijkheden om elke MP een eigen bitcode te geven en MP's van 5 komen toch niet meer voor dus vervangen ze die gewoon. Waarschijnlijk moet je idd je BIOS flashen, een nieuwer BIOS heeft waarschijnlijk wel 13 gelinkt aan die bitocode ipv 5, maar misschien zit er ook een optie in je BIOS voor? Dat weet ik niet, dan moet je even de manual erbij pakken.
Link naar reactie
Ik begrijp dat ze niet zo'n groot menu kunnen maken. De manual zegt het volgende: CPU Frequency Multiple [5.0x] This field is available to unlocked processors only. For unlocked processors, this field sets the frequency multiple between the CPU's [i:40a53f557a]internal[/i:40a53f557a] frequency (CPU speed) and the [i:40a53f557a]external[/i:40a53f557a] frequency. Configuration options: [5.0x] [5.5x] ... [11.5x] [12.0x] [12.5x/13.0x] Krijg nou wat, die laatste optie klopt niet, maar dit baseren ze misschien op een andere BIOS versie. Ik heb nu net vanmiddag de nieuwste BIOS geflasht met de hoop dat dit probleem opgelost werd, maar helaas. Misschien is het een idee om de CPU Interface op Aggressive te zetten, er staat bij dat dit aangeraden is voor overgeklokte pc's. Misschien pakt hij dan wel die 13.0. Dat zal ik meteen even proberen... :)
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...