Ga naar inhoud

Hoe maak je een processor-core het beste schoon?


Aanbevolen berichten

[quote:4ef9afda5e="Marcel de Reus"]Kalk aanslag ontstaat nauwelijks met koud water en als je er bang voor bent kun je water eerst koken ;)[/quote:4ef9afda5e] Ik moet toegeven dat ik nooit de sterkste was in de klas met scheikunde, maar de hoeveelheid kalk heeft niks met koud of warm water te maken. Koken heeft ook geen nut tenzij je wilt steriliseren (auw)), je zal echt moeten destileren (dus de damp opvangen en neer laten slaan). Om kalk te voorkomen kan je het makkelijkst een flesje gedistileerd water kopen.
Link naar reactie
marcel heeft toch echt gelijk, kan niet echt iets vinden, maar hier staat het antwoord wel in (gaat om zuiver water) [quote:7c04a44518]Is water koken dan een oplossing? Ja: voor zover het gaat om schadelijke bacteriën. Neen: als het gaat om de chemische samenstelling van het water. Integendeel. Door water te koken laten we een deel van het zuivere water verdampen en behouden we een nog meer geconcentreerd bezoedeld water. [b:7c04a44518]Bij lang koken zal de kalk zich neerzetten op de bodem van de pan.[/b:7c04a44518] [/quote:7c04a44518]
Link naar reactie
[quote:7821df8669="Marcel de Reus"]Kalk aanslag ontstaat nauwelijks met koud water en als je er bang voor bent kun je water eerst koken ;) Het water zit er maar even op dus dat kan echt geen kwaad, tenminste mjn PC's en iig ook die van BA doen het nog steeds :P[/quote:7821df8669] Ligt er natuurlijk aan waar het opkomt, core boeit idd niet zo, maar ik heb water op het moederbord gehad, en de zooi die in het water zit heeft er mooi voor gezorgd dat ie wegkon :P :wink:
Link naar reactie
[quote:36a1835aaa="Venzent"] Ik moet toegeven dat ik nooit de sterkste was in de klas met scheikunde, maar de hoeveelheid kalk heeft niks met koud of warm water te maken. Koken heeft ook geen nut tenzij je wilt steriliseren (auw)), je zal echt moeten destileren (dus de damp opvangen en neer laten slaan). Om kalk te voorkomen kan je het makkelijkst een flesje gedistileerd water kopen.[/quote:36a1835aaa] Ik heb het van Peter van de OC-shop en ik mag aannemen dat die wel weet waar die het over heeft ;) Overigens is meekoken met azijn nog beter, dat reageert met de kalk: CaCO3 + HAc --> Ac- + Ca2+ HCO3- HCO3- + HAc --> Ac- + H2CO3 -----------------------------------------------+ CaCO3 + HAc --> 2Ac- + Ca2+ + H2CO3 weg kalk :D
Link naar reactie
terpentine. Heb ik laatst gebruikt. Laat idd een laagje achter. Mijn pc wou eerst helemaal niet opstarten vanwege de terpentine die er nog opzat. Dacht dat ik 'm wel goed had schoongemaakt, maar d'r bleef nog een glimmend laagje op de processor. Maar na nog een keer goed schoonvegen werkt 't allemaal goed.
Link naar reactie
[quote:74669f2b7e="Aht uh Mi Hed"]...wat het onderwerp zegt. Wat mag je wel en wat mag je niet gerbuiken om de core van je AMD schoon te maken? Ik weet niet wat ze bedoelen met rubbing alcohol (engels, Ik ken niet meer soorten schoonmaak alchol dan dat je bij de drogist kan halen, om wondjes mee te ontsmetten dus. daniel[/quote:74669f2b7e] of wat jenever werkt ook goed :lol:
Link naar reactie
[quote:61546bd51c="Marcel de Reus"][quote:61546bd51c="Venzent"] Ik moet toegeven dat ik nooit de sterkste was in de klas met scheikunde, maar de hoeveelheid kalk heeft niks met koud of warm water te maken. Koken heeft ook geen nut tenzij je wilt steriliseren (auw)), je zal echt moeten destileren (dus de damp opvangen en neer laten slaan). Om kalk te voorkomen kan je het makkelijkst een flesje gedistileerd water kopen.[/quote:61546bd51c] Ik heb het van Peter van de OC-shop en ik mag aannemen dat die wel weet waar die het over heeft ;) Overigens is meekoken met azijn nog beter, dat reageert met de kalk: CaCO3 + HAc --> Ac- + Ca2+ HCO3- HCO3- + HAc --> Ac- + H2CO3 -----------------------------------------------+ CaCO3 + HAc --> 2Ac- + Ca2+ + H2CO3 weg kalk :D[/quote:61546bd51c] Ehhh, als je calciumacetaat oplossing verdampt slaat dit zout nog steeds neer hoor: Alleen calciumcarbonaat heeft een zeer slechte oplosbaarheid, dus merk je daar meer van dat het precipiteert. Sterker nog: calciumacetaat is tamelijk hygroscopisch en trekt dus water aan. Als er -in het onwaarschijnlijke geval- teveel op een processorcore terecht komt kan dit kortsluitingen veroorzaken (oplosbare zouten zijn i.c.m. een beetje water zeer goede geleiders en het calciumcarbonaat (CaCO3) is slecht oplosbaar in water en dus zeer weinig gedissocieerd (vrije ionen) en dus een heel slechte geleider !!!). Kortom: kraantjeswater is dus zelfs veiliger dan met azijn behandeld water !!! Maar ehhh, ik zelf zou gewoon isopropanol gebruiken: het lost beter dan alcohol vetten op, maar toch niet zo drastisch als terpentine of aceton (vooral deze laatste kan de kunstof behuizing van de processor aantasten).
Link naar reactie
[quote:66edf8e32f="Nelson Lau"] Ehhh, als je calciumacetaat oplossing verdampt slaat dit zout nog steeds neer hoor: Alleen calciumcarbonaat heeft een zeer slechte oplosbaarheid, dus merk je daar meer van dat het precipiteert. Sterker nog: calciumacetaat is tamelijk hygroscopisch en trekt dus water aan. Als er -in het onwaarschijnlijke geval- teveel op een processorcore terecht komt kan dit kortsluitingen veroorzaken (oplosbare zouten zijn i.c.m. een beetje water zeer goede geleiders en het calciumcarbonaat (CaCO3) is slecht oplosbaar in water en dus zeer weinig gedissocieerd (vrije ionen) en dus een heel slechte geleider !!!). Kortom: kraantjeswater is dus zelfs veiliger dan met azijn behandeld water !!! Maar ehhh, ik zelf zou gewoon isopropanol gebruiken: het lost beter dan alcohol vetten op, maar toch niet zo drastisch als terpentine of aceton (vooral deze laatste kan de kunstof behuizing van de processor aantasten).[/quote:66edf8e32f] Hmm, dit is even hocus pocus voor mij, maar je zult ongetwijfeld gelijk hebben ;) :P Misschien kun je het even toelichten aan de hand van een neerslagvergelijking? De kalk is toch gewoon weggereageerd? [quote:66edf8e32f]Kan het eigenlijk ook met dat ene spulletje van Eynstein, TIM ofzo? Tis gemaakt om koelpasta etc. mee weg te halen, maar volgens mij zou het ook daarmee kunnen, of niet?[/quote:66edf8e32f] Nee ze zeggen dat het daarvoor is, maar stiekem liegen ze :roll:
Link naar reactie
[quote:2d877269d8="Marcel de Reus"][quote:2d877269d8="Venzent"] Ik moet toegeven dat ik nooit de sterkste was in de klas met scheikunde, maar de hoeveelheid kalk heeft niks met koud of warm water te maken. Koken heeft ook geen nut tenzij je wilt steriliseren (auw)), je zal echt moeten destileren (dus de damp opvangen en neer laten slaan). Om kalk te voorkomen kan je het makkelijkst een flesje gedistileerd water kopen.[/quote:2d877269d8] Ik heb het van Peter van de OC-shop en ik mag aannemen dat die wel weet waar die het over heeft ;) Overigens is meekoken met azijn nog beter, dat reageert met de kalk: CaCO3 + HAc --> Ac- + Ca2+ HCO3- HCO3- + HAc --> Ac- + H2CO3 -----------------------------------------------+ CaCO3 + HAc --> 2Ac- + Ca2+ + H2CO3 weg kalk :D[/quote:2d877269d8] Leg eens uit? (niet negatief bedoeld, gewoon dat ik het wil begrijpen...)
Link naar reactie
[quote:422631c85e="Nelson Lau"] Maar ehhh, ik zelf zou gewoon isopropanol gebruiken: het lost beter dan alcohol vetten op, maar toch niet zo drastisch als terpentine of aceton (vooral deze laatste kan de kunstof behuizing van de processor aantasten).[/quote:422631c85e] Hmm, dat van aceton wist ik niet, zoals ik al eerder zei is mijn ervaring met wasbenzine het best. En isopropanol? Zegt mij ff nix. Waar kun je dat halen en wordt dat zoal voor gebruikt?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...