Ga naar inhoud

Hoe fan's langzamer?


Aanbevolen berichten

[img:2cf6466a9f]http://www.eynstein.nl/ai/fanmate1.jpg[/img:2cf6466a9f] [b:2cf6466a9f]Merk: Type: Prijs: Fanmate1 €5.98 incl. BTW Omschrijving: Deze Zalman fanmate kunt u plaatsen tussen de voedingsstekker van een fan (klein, 3-polig) en de voeding daarvan (moederbordaansluiting). De regelaar stelt u in staat om dan het toerental traploos in te stellen. Hiermee reduceert u het geluidsniveau. Afmetingen: (mm) 200(L) X 21(H) X 23(B) Gewicht (g) 20 Output Voltage 5 ~ 11 V +-2% Toegelaten Wattage 6W of lager Levertijd: Meer informatie: 6 stuks op voorraad. www.zalman.co.kr [/b:2cf6466a9f] http://www.eynstein.nl/a/2992.html
Link naar reactie
Je kunt ook gewoon even wat snoertjes omdraaien en de fans op 7V of 5V zetten, als ze maar genoeg koelen. Het is heel simpel, een fan heeft vaak 3 draden: rood = positief zwart = negatief blauw = rpm doorgeven Op de molexstekers van je voeding zitten 4 draden: rood = 5V geel = 12V 2x zwart = negatief Nu kun je de stekkers van de fan uit hun connector halen en gewoon op een molex aansluiten, normaal is de fan 12V: rood op geel (+12V) zwart op zwart (-0V) maar ook mogelijk is 7V: rood op geel (+12V) zwart op rood (-5V) of 5V: rood op rood (+12V) zwart op zwart (-0V) geen gekut met potmetertjes oid, gewoon kijken op welk voltage de koeling nog voldoende is en ze daarop laten draaien.
Link naar reactie
[quote:d7e0886152="Marcel de Reus"]Je kunt ook gewoon even wat snoertjes omdraaien en de fans op 7V of 5V zetten, als ze maar genoeg koelen. Het is heel simpel, een fan heeft vaak 3 draden: rood = positief zwart = negatief blauw = rpm doorgeven Op de molexstekers van je voeding zitten 4 draden: rood = 5V geel = 12V 2x zwart = negatief Nu kun je de stekkers van de fan uit hun connector halen en gewoon op een molex aansluiten, normaal is de fan 12V: rood op geel (+12V) zwart op zwart (-0V) maar ook mogelijk is 7V: rood op geel (+12V) zwart op rood (-5V) of 5V: rood op rood (+12V) zwart op zwart (-0V) geen gekut met potmetertjes oid, gewoon kijken op welk voltage de koeling nog voldoende is en ze daarop laten draaien.[/quote:d7e0886152]Wat je bedoelt is goed, maar van wat je zegt klopt niet veel :) 1. De meeste ventilatorkabeltjes zijn rood geel zwart. Rood blauw zwart zie je nauwelijks meer. Blauw is vergelijkbaar met geel. 2. Jij zegt dat +12V en -5V samen +7V maken, dat klopt natuurlijk niet, dat is +17V (12 - -5 = 17). +7V is +12 als + en +5V als -. 3. -0V = 0V natuurlijk. +12V en -0V maken dus gewoon +12V. +5V Maak je natuurlijk met +5V en 0V. Op zich kloppen de kleuren wel die je erachter schrijft, maar je haalt alleen wel de bijbehorende voltages door elkaar. Voor de duidelijkheid: Geel = +12V en Rood = +5V. Zwart is natuurlijk niet negatief, maar aarde (0V). Negatief zijn de -5V en de -12V op de ATX connector.
Link naar reactie
[quote:c48a50ef75="Mnemonic"]Wat je bedoelt is goed, maar van wat je zegt klopt niet veel :) 1. De meeste ventilatorkabeltjes zijn rood geel zwart. Rood blauw zwart zie je nauwelijks meer. Blauw is vergelijkbaar met geel.[/quote:c48a50ef75] Ik heb in het afgelopen jaar in totaal 20 verschillende fans gehad en ze hadden alle een blauwe draad ;) [quote:c48a50ef75]2. Jij zegt dat +12V en -5V samen +7V maken, dat klopt natuurlijk niet, dat is +17V (12 - -5 = 17). +7V is +12 als + en +5V als -. 3. -0V = 0V natuurlijk. +12V en -0V maken dus gewoon +12V. +5V Maak je natuurlijk met +5V en 0V.[/quote:c48a50ef75] Sorry maar +12V -5V=7V Waar jij de -- vandaan haalt mag joost weten, maar je telt de voltages bij elkaar op dus je krijgt 12V +-5V en +- is gewoon - [quote:c48a50ef75] Op zich kloppen de kleuren wel die je erachter schrijft, maar je haalt alleen wel de bijbehorende voltages door elkaar. Voor de duidelijkheid: Geel = +12V en Rood = +5V.[/quote:c48a50ef75] Ja en wat zou ik dan zeggen? Ik geef precies dezelfde kleuren en voltages en haal helemaal niets door de elkaar. [quote:c48a50ef75]Zwart is natuurlijk niet negatief, maar aarde (0V). Negatief zijn de -5V en de -12V op de ATX connector.[/quote:c48a50ef75] Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb altijd geleerd dat als je een + op zwart aansluit hij - wordt.
Link naar reactie
[quote:2c0313ec62="Marcel de Reus"][quote:2c0313ec62="Mnemonic"]Wat je bedoelt is goed, maar van wat je zegt klopt niet veel :) 1. De meeste ventilatorkabeltjes zijn rood geel zwart. Rood blauw zwart zie je nauwelijks meer. Blauw is vergelijkbaar met geel.[/quote:2c0313ec62] Ik heb in het afgelopen jaar in totaal 20 verschillende fans gehad en ze hadden alle een blauwe draad ;)[/quote:2c0313ec62]Ja, ok, maar ik bedoel dat de nieuwere fans meestal geel hebben, maar dat maakt verder niks uit (het is sowieso geen zwart of rood).[quote:2c0313ec62]Sorry maar +12V -5V=7V Waar jij de -- vandaan haalt mag joost weten, maar je telt de voltages bij elkaar op dus je krijgt 12V +-5V en +- is gewoon -[/quote:2c0313ec62]Kijk even heel goed naar je originele post. Daar schreef je: "zwart op rood (-5V)". Rood is +5V, niet -5V. Met -5V zou je 17 krijgen, met +5V (zoals je nu wel goed zegt) krijg je 7.[quote:2c0313ec62]Ja en wat zou ik dan zeggen? Ik geef precies dezelfde kleuren en voltages en haal helemaal niets door de elkaar.[/quote:2c0313ec62]Nee, eerst zeg je "rood op geel (+12V) " en vlak daarna "rood op rood (+12V) ". [quote:2c0313ec62]Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb altijd geleerd dat als je een + op zwart aansluit hij - wordt.[/quote:2c0313ec62]Een beetje raar verhaal, als je een + op zwart zet krijg je kortsluiting (de stroom loopt van + naar de - weg). Voor de duidelijkheid: Postief wil zeggen dat de pool stroom bevat en trekt electronen aan (electronen lopen de tegenovergestelde richting op als de stroom). Negatief wil zeggen dat de pool stroom aantrekt en electronen bevat (of eigenlijk teveel heeft, hij wil ze kwijt). Doordat de +pool electronen wil hebben en de -pool ze kwijt wil, is er een druk verschil en ontstaat er een electronenpotentiaal (gemeten in volt). Dan is er nog de aarde of 0-pool. Deze pool is totaal ongeladen (niet + of -). Hij heeft precies genoeg electronen ten opzichte van alle andere polen (zijn voltage is 0, er is geen druk). Echter: als er een - of + pool aan gekoppeld wordt, is er opeens een drukverschil tussen de - of + pool en de aarde. Nu stromen er wel electronen (omdat er een evenwicht ontstaat tussen de aarde en de - of + pool). Dus: als je een 10V -pool aan een 10V +pool koppelt, is er een spannningsverschil van 20V. Tussen een 12V +pool en een 5V -pool is dus een spanningsvershil van 17V. Op die manier kwam ik dus aan 12 -- 5.
Link naar reactie
Hier is een handig stukje uit het boek "Samengevat Natuurkunde", dat wat meer duidelijkheid schept: [img:6b672bfd6e]http://4ict.nl/~bastiaan/electriciteit.png[/img:6b672bfd6e] EDIT En nog het bewijs van het programma Crocodile Clips: [img:6b672bfd6e]http://4ict.nl/~bastiaan/electriciteit2.png[/img:6b672bfd6e]
Link naar reactie
[quote:096a877ec0="Mnemonic"](het is sowieso geen zwart of rood)[/quote:096a877ec0] Hoe bedoel je dat? Elke fan die ik heb gezien heeft een zwarte en een rode draad tenminste hoor en de blauwe draad is dan voor de rpm. Ik denk dat we elkaar niet helemaal goed begrijpen :P [quote:096a877ec0]Kijk even heel goed naar je originele post. Daar schreef je: "zwart op rood (-5V)".[/quote:096a877ec0] Ik bedoelde dus niet dat de rode -5V was, maar dat er -5V afging als je zwart op rood aansluit en dat klopt dus gewoon. Ik had daarboven al gezegd dat rood op de molex +5V is, dus dat lijkt me gewoon duidelijk geformuleerd hoor. [quote:096a877ec0]Nee, eerst zeg je "rood op geel (+12V)"[/quote:096a877ec0] Dat klopt ook. [quote:096a877ec0]en vlak daarna "rood op rood (+12V) ".[/quote:096a877ec0] Dat klopt niet, dat moet +5V zijn, gewoon een typo. Maar dat is ook het enige wat er niet aan mijn uitleg klopt, dus ik denk dat je de rest van de post gewoon onbedoeld verkeerd geïnterpreteerd hebt of dat ik hem anderzeits onbedoeld onduidelijk geformuleerd heb. [quote:096a877ec0] Voor de duidelijkheid... (gemeten in volt).[/quote:096a877ec0] lol, ik weet wel wat stroom is hoor :P [quote:096a877ec0] Echter: als er een - of + pool aan gekoppeld wordt, is er opeens een drukverschil tussen de - of + pool en de aarde. Nu stromen er wel electronen (omdat er een evenwicht ontstaat tussen de aarde en de - of + pool). Dus: als je een 10V -pool aan een 10V +pool koppelt, is er een spannningsverschil van 20V. Tussen een 12V +pool en een 5V -pool is dus een spanningsvershil van 17V. Op die manier kwam ik dus aan 12 -- 5.[/quote:096a877ec0] Maar als je dus rood van de fan op geel zet heb je daar +12V en als je vervolgens zwart op rood van de molex zet heb je daar een spanningsverschil van 5V wat daarom in totaal 7V oplevert en dat is dus gewoon wat ik al vanaf de eerste posting zei :P
Link naar reactie
[quote:0df1b4c5ef="Marcel de Reus"][quote:0df1b4c5ef="Mnemonic"](het is sowieso geen zwart of rood)[/quote:0df1b4c5ef] Hoe bedoel je dat? Elke fan die ik heb gezien heeft een zwarte en een rode draad tenminste hoor en de blauwe draad is dan voor de rpm. Ik denk dat we elkaar niet helemaal goed begrijpen :P[/quote:0df1b4c5ef]Ik bedoelde dat de blauwe/gele draad sowieso niet met rood/zwart te verwarren was en het dus meer een aanvulling op jouw uitleg was watt de blauwe draad aan de ventilator was, want die kon ook geel zijn.[quote:0df1b4c5ef] [quote:0df1b4c5ef]Kijk even heel goed naar je originele post. Daar schreef je: "zwart op rood (-5V)".[/quote:0df1b4c5ef] Ik bedoelde dus niet dat de rode -5V was, maar dat er -5V afging als je zwart op rood aansluit en dat klopt dus gewoon. Ik had daarboven al gezegd dat rood op de molex +5V is, dus dat lijkt me gewoon duidelijk geformuleerd hoor.[/quote:0df1b4c5ef]O, ok, dan heb ik het verkeerd opgevat.[quote:0df1b4c5ef][quote:0df1b4c5ef]Nee, eerst zeg je "rood op geel (+12V)"[/quote:0df1b4c5ef] Dat klopt ook. [quote:0df1b4c5ef]en vlak daarna "rood op rood (+12V) ".[/quote:0df1b4c5ef] Dat klopt niet, dat moet +5V zijn, gewoon een typo. Maar dat is ook het enige wat er niet aan mijn uitleg klopt, dus ik denk dat je de rest van de post gewoon onbedoeld verkeerd geïnterpreteerd hebt of dat ik hem anderzeits onbedoeld onduidelijk geformuleerd heb.[/quote:0df1b4c5ef]Ja, dan is het duidelijk, die 2 dingen bij mekaar zorgde ervoor dat ik compleet op het verkeerde spoor zat bij het lezen van jouw post.[quote:0df1b4c5ef][quote:0df1b4c5ef] Voor de duidelijkheid... (gemeten in volt).[/quote:0df1b4c5ef] lol, ik weet wel wat stroom is hoor :P [quote:0df1b4c5ef] Echter: als er een - of + pool aan gekoppeld wordt, is er opeens een drukverschil tussen de - of + pool en de aarde. Nu stromen er wel electronen (omdat er een evenwicht ontstaat tussen de aarde en de - of + pool). Dus: als je een 10V -pool aan een 10V +pool koppelt, is er een spannningsverschil van 20V. Tussen een 12V +pool en een 5V -pool is dus een spanningsvershil van 17V. Op die manier kwam ik dus aan 12 -- 5.[/quote:0df1b4c5ef] Maar als je dus rood van de fan op geel zet heb je daar +12V en als je vervolgens zwart op rood van de molex zet heb je daar een spanningsverschil van 5V wat daarom in totaal 7V oplevert en dat is dus gewoon wat ik al vanaf de eerste posting zei :P[/quote:0df1b4c5ef]Het spanningsverschil is dan ook 7V, want voltage = spanningsverschil. Maar begrijp je nu wel dat een 0 of aarde pool niet negatief is?
Link naar reactie
  • 4 maanden later...
[quote:d9ba6cffa1="Ecluse"]Ik gebruik al een jaar tot volle tevredenheid het gratis programmaatje speedfan www.almico.com/speedfan.php[/quote:d9ba6cffa1] uhmm, ja ok :roll: hoe groot zou de kans zijn denk je dat de TS al binnen een halfjaar zelf een goeie oplossing heeft gevonden? onnodig kicken van oude draden is niet echt nuttig he :wink: btw; toch welkom op het C!T forum hoor :wink:
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...