Ga naar inhoud

Geheugen


Aanbevolen berichten

[quote:03b90aedb9]Misschien is je videokaart underclocked? En kijk ook even of systeemherstel wel uit staat.[/quote:03b90aedb9] Aangezien de traagheid ook optreedt als ik bv gewoon mijn documenten open wil doen, denk ik niet dat het iets te maken heeft met mijn videokaart. En wat bedoel je met systeemherstel? dat heeft toch niks te maken met de snelheid van mij pc?
Link naar reactie
  • Reacties 48
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
[quote:e898dc3c9c="The Ram"]Als je systeemherstel aan hebt staan gaan je prestaties ook een beetje achteruit. Waarschijnlijk is dit niet het probleem waar je naar zoekt, maar alle kleine beetjes helpen, toch :D ?[/quote:e898dc3c9c] Nonsens, je merkt het verschil niet eens. :roll: Hoeveel pictogrammen heb je rechtsonder op de taakbalk staan? Die bevinden zich allemaal onnodig in het geheugen en daar kan je pc behoorlijk sloom van worden. Je kunt voorkomen dat ze opstarten door start->uitvoeren msconfig te typen en dan op het rechter tabblad alle overbodige vinkjes te verwijderen. Een andere mogelijkheid is dat DMA niet aanstaat, ga daarvoor naar de eigenschappen van de IDE controller, te vinden onder apparaatbeheer.
Link naar reactie
[quote:2db711b6f5]Hoeveel pictogrammen heb je rechtsonder op de taakbalk staan? Die bevinden zich allemaal onnodig in het geheugen en daar kan je pc behoorlijk sloom van worden.[/quote:2db711b6f5] Hieraan ligt het niet, want ik maak er de gewoonte van om af en toe eens msconfig en services.msc te bekijken en aan te passen. [quote:2db711b6f5]Een andere mogelijkheid is dat DMA niet aanstaat[/quote:2db711b6f5] Ook dit is het niet, want daar blijkt alles in orde, en DMA staat aan op modus 5 of zoiets. [quote:2db711b6f5]Je weet zeker dat de harde schijf in orde is? Geen rare foutmeldingen gehad?[/quote:2db711b6f5] Ondertussen blijven de bluescreens idd komen... Nog suggesties, want ik kan er echt niet meer tegen...
Link naar reactie
Hopelijk kan ik hier iets nuttigs aan toevoegen.... Even voor de duidelijkheid: - Je pc, met name tijdens het spelen van games, voelt trager aan? - Blauwe schermen - Een complete schone installatie hielp amper [quote:60b0dcf1d9]Ondertussen blijft freeRamXp maar aangeven dat ik slecht +- 50% vrij heb.[/quote:60b0dcf1d9] Met WinXP en 256mb zie ik niet in dat dit niet normaal is? [quote:60b0dcf1d9]Hieraan ligt het niet, want ik maak er de gewoonte van om af en toe eens msconfig en services.msc te bekijken en aan te passen.[/quote:60b0dcf1d9] Dat zegt op zichzelf weinig, tenzij je amper tot geen achtergrond services/toepassingen hebt draaien behalve bijhorende tot WinXP zelf. Ik heb Win2000, maar kon je niet met WinXP kijken bij Taakbeheer->Processen welke er niet van Windows zelfs zijn? Kijk anders daar even;zie je ook hoeveel MB dat ze innemen. Wat voor soort foutmelding krijg je eigenlijk? Een beetje blauw scherm geeft een hint waar je de fout kan gaan zoeken. Ik heb een vermoeden dat het toch je hardeschijf is. Een test zegt helaas soms weinig, weet ik uit ervaring met een nu-al overleden IBM schijf. Ik had min of meer de zelfde symtomen als jij: langzamer opstarten en foutmeldingen. En op één dag: dood. :cry:
Link naar reactie
bedankt kamakazi, dat geeft me echt hoop :-) Over die bluescreens, ik heb even het belangrijkste genoteerd (denk ik toch): [list:011f456c79]Driver_irql_not_less_or_equal[/list:u:011f456c79] [list:011f456c79]Technical info :[/list:u:011f456c79] [list:011f456c79]*** STOP: 0x000000D1 (OxFF56006A,Ox0000000D,OxOOOOOOOO,OxF9964FF6[/list:u:011f456c79] [list:011f456c79]*** atapi.sys - address F9964FF6 base at F9960000, datestamp3b7d83e5[/list:u:011f456c79] En het kan niet zijn dat XP 128 MB gebruikt als er niks runt, gewoon de nodige systeemprocessen. Xp verbruikt misschien veel, maar ZOveel?
Link naar reactie
Tja, alhoewel ik Windows2000 heb én de onnodige processen heb verwijderd, zit ik op 90mb~100mb in't begin (+ZoneAlarm, +muisprogramma). Maargoed, je foutmelding. atapi.sys ... is dat niet het systeem bestand verantwoordelijk voor de overdracht van data(?) van cd/dvd-rom spelers e.d.? Ik heb even gezocht op de MS site, en vond iets in die richting, alhoewel het zegt voor windows2000 te zijn. Zelfde foutmelding alleen geen atapi.sys (ntfs.sys ipv). Daar wordt gezegd dat je 't kan oplossen door de laatste servicepack te downloaden.... Op een andere site wordt ook daar naar verwezen, maar nu wel WinXP: WinXP SP1 downloaden. Een schot in 't donker nu eigenlijk voor mij... Had je je hardeschijf al gecontroleerd op slechte sectoren? (schijfcontrole) Even iets quoten van je: [quote:329fa8479c]Toen ik die foutmeldingen nog niet kreeg, [b:329fa8479c]werkte de pc ook al niet meer naar behoren.[/b:329fa8479c][/quote:329fa8479c] Op welke manier dan niet meer of is het niet echt relevant voor je probleem?
Link naar reactie
Dat van die cd-rom weet ik niet juist, maar als het idd zo zou zijn, hoe zou een cd-romspeler mijn computer kunnen vertragen, zelfs als ie idle is? Na de format had ik reeds dezelfde problemen als nu, behalve dan die errors. Traag opstarten, ook al heb ik het meeste afgezet, eender welke map openen duurt al gauw een minuut, bijna geen RAM vrij, soms maar 5% als ik gewoon een browser of zelfs gewoon de verkenner open staan heb. En ja, ik heb m'n harde schijf reeds getest op alles wat fout kan zitten. ik heb een looptest van 60 uitgevoerd, d.i. 60x een all-test van 30 minuten. Geen problemen gevonden.
Link naar reactie
[quote:de91d753cb="Empty-V"]Dat van die cd-rom weet ik niet juist, maar als het idd zo zou zijn, hoe zou een cd-romspeler mijn computer kunnen vertragen, zelfs als ie idle is?[/quote:de91d753cb] Ik verwees alleen maar naar wat ik dacht dat die foutmelding betekende (-> atapi.sys). Als, zoals je zegt, na de format/herinstall dat blauwe scherm/die foutmelding zich niet meer voor doet, dan is dat nu niet meer relevant. Dus het enige op dit moment is de traagheid van je computer. Ik vind het raar dat je geheugen zo snel vol met data zit, zonder dat, naar jouw aannemen, je amper achtergrond programma's hebt draaien. Welke heb je niet uitgeschakeld? Alle drivers zijn ook up-to-date? Als het opeens allemaal zo langzaam gaat (die 1 minuut is niet overdreven?), hoor je je hardeschijf dan veel ratelen / de hardeschijf-activiteits-led branden? Test even dit: start WinXP in safe-mode op. Nog steeds alles traag?
Link naar reactie
Die 1 minuut is inderdaad niet overdreven. Mijn harde schijf ratelt daarbij niet harder dan anders, maar als ik ondertussen taakbeheer bekijk, zie ik zowel mijn geheugen als mijn processor de hoogte in schieten, als ik bv deze computer open gaat de processor al gauw naar 80% en geheugen naar bijna vol (of leeg?). Als processen heb ik enkel nog degene draaien die echt echt nodig zijn, zoals explorer.exe en zo, zelfs mijn audio heb ik momenteel niet meer draaien. Ik denk wel dat er een klein misverstand ontstaan ivm die formats. ik heb het probleem van de traagheid al zo'n drie maanden. Twee maanden geleden heb ik geformatteerd, toen had ik nog geen errors. de bluescreens zijn er maar bijgekomen zo'n twee weken geleden. Ik laat nog iets weten van de safemode, momenteel ben ik niet waar m'n pc staat. (notebooks zijn toch handig...)
Link naar reactie
Ik heb ondertussen eens opgestart in safe mode, tgaat wel iets vlugger, maar zelfs dan nog niet wat het geweest is. Mijn RAM is nog altijd maar voor ongeveer de helft vrij. Is toch niet normaal? En nee, mijn drivers zijn niet up-to-date, denk ik toch, ik download er toch nooit, behalve als dat automatisch gebeurt? Waar vind ik de nieuwste drivers?
Link naar reactie
Ik heb ook 256mb geheugen en rechtsonder heel veel programma's draaien en heb ff bij taakbeheer gekeken dat ik 38 processes heb en het werkt gewoon goed niet traag ofso en heb bijna ongeveer 100mb ram vrij. ik heb xp 1800+ kijk is bij bios van je geheugen mischien heb je daar wat fouts gedaan. of je geheugen is kapot kan ook. :-?
Link naar reactie
[quote:20866b3ccb="Empty-V"]En nee, mijn drivers zijn niet up-to-date, denk ik toch, ik download er toch nooit, behalve als dat automatisch gebeurt?[/quote:20866b3ccb] Nee, gebeurt niet automatisch ;) Ik weet niet of je moederboard een AGP driver nodig heeft, maar voor je videokaart: www.nvidia.com Dat je cpu naar 100% gaat bij het openen van iets, is niet raar. 50% vrij geheugen lijkt me niet gek. Anderen mogen mij verbeteren met dit. Je hardeschijf ratelt niet meer dan anders? Heh, die opmerking kan veel of weinig betekenen. Als iets een minuut duurt, zoals het simpel openen van 'Deze Computer' én je hardeschijf is heel de tijd ook bezig met ratelen, dan is die traagheid aan je hardeschijf te verwijten, lijkt me. In welke modus staat je hardeschijf trouwens? U-DMA of PIO? En... iets is mij niet geheel duidelijk: heb je op dit moment nou wèl of nièt last van blauwe schermen?
Link naar reactie
In mijn instellingen vind ik iets terug van DMA 5 of zoiets, dus ik denk dat dat wel snor zit. Kamakazi, ik begin voor de duidelijkheid even opnieuw: Drie maanden geleden begon mijn pc te vertragen. Na een tijdje heb ik geformatteerd, maar toen bleef ie traag gaan. Twee weken geleden kreeg ik dan m'n eerste bluescreen, en sedert dan houden ze niet op. Nu heb ik er dus idd nog altijd last van. Mijn videokaart-driver is wel geupdated, ik herinner me dat ik de laatste detonator gedownd heb om Vice City naar behoren te draaien. Ik denk dat het best is als ik gewoon nog een plaatje van 256 of 512 bijsteek. Als er dan nog problemen zijn qua snelheid weet ik tenminste zeker dat het daar niet aan ligt. Sowieso ging ik binnenkort toch upgraden...
Link naar reactie
Tja, van 256mb naar 512mb+ gaan, is zeker wel lekker, maar dat zal niet de blauwe schermen verminderen. Ik heb maar een conclusie op dit moment: je hardeschijf (als je moederboard en je IDE kabel gewoon goed zijn). Mocht ik hier mee gelijk hebben, zorg ervoor dat je alle belangrijke bestanden gebackupped heb. Hehe, dat is sowieso wel slim natuurlijk :) Als dat het niet is, dan zit ik op dit moment vast. By all means ben ik ook niet zo'n pc-expert als dat ik zou willen zijn, heh. Had je je geheugen al getest? (http://www.memtest86.com/memt30.zip ... boot floppy) ps: Tolay, "gewoon" je oude geheugen wegmieteren is niet echt een nuttige opmerking.
Link naar reactie
Verdorie verdorie verdorie, mijn pc heeft zonet de geest gegeven. Ik wilde hem opstarten, zoals gewoonlijk krijg ik een bluescreen, druk ik dus op reset, alles wat ik anders ook doe, en toen wilde ie helemaal niet meer opstarten, niks meer. Als ik hem dan openleg, en ik druk de power in, beginnen de fans zo'n twee seconden te spinnen, en dan houden ze er ook mee op. Maar zelfs als de fans stoppen met draaien, maar de power ligt nog aan heeft de pc effectief nog stroom, want mijn scherm werkt nog (als ik hem aansluit op mijn laptop met de stroom van de desktop natuurlijk...). Verder van de rest bemerk ik geen actie. Ik merk wel lichtjes een verbrande geur in de buurt van de fan op het moederbord. Mijn gok is dus dat er iets aan het doorbranden was de laatste drie maanden, en dat dit nu eindelijk voltooid is. Mijn enige vraag: wat zou die "iets" zijn? Help mij, want ik heb geen zin om hem gewoon de deur uit te kieperen, want zo oud is ie nou ook weer niet... :-(
Link naar reactie
Hmm, was er dus toch niet 'gewoon' de hardeschijf..... soms erg lastig om problemen op te lossen puur op verhalen zonder dat je zelf achter de desbetreffende pc kan gaan zitten :( Ok wat nu dus. Had je (of iemand anders) hem [voor jou] samengesteld of een merk-pc uit de winkel? Als 'ie nog niet zo oud is, heb je hoogstwaarschijnlijk nog garantie. Je hele pc weg kieperen is niet echt slim als het alleen bv. je moederbord is en de rest (cpu, geheugen etc..) nog gewoon werkt. Dat brandluchtje... geeft iig een hint, heh. Als je je pc tot het minimum aftript (alleen cpu, geheugen) en hij zeurt niet (piepjes) dat er geen videokaart in zit: moederbord dood. Althans, dit is wat nu in me opkomt op te kijken of 't moederbord de boosdoener is ... weet niet of er slimmere methoden zijn. Je kan sowieso onderdelen apart in een andere pc testen als je die mogelijkheid heb. Hmm, maar ik weet niet of het nu sowieso slim is dat ding nog aan te zetten als je al een brandluchtje ruik.....
Link naar reactie
Ik heb de onderdelen in een pc van een vriend gestopt, sommige toch: harde schijf=ok, memory=ok, videokaart=ok. De rest heb ik niet getest. Ik heb de pc aangekocht in een winkel, die pc's op maat samenstelt met onderdelen van verschillende merken. En nee, ik heb geen garantie meer, de zegel is gescheurd omdat ik hem al eens binnengedragen heb in een computerkliniek :-( En het probleem dat ik krijg bij het aftrippen is dat hij gewoon niet reageert: fans draaien even, stroom blijft doorgaan, want mijn led op mijn monitor blijft werken. Dus veel kan ik er niet in controleren, versta je.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...