Ga naar inhoud

DDRAM VS RDRAM


Aanbevolen berichten

Hallo, ik ga binnenkort mijn PC weer eens upgraden, ik heb momenteel een systeem met 400 FSB, P4 2000 en 512 MB RDRAM. Nu wilde ik in eerste instantie weer RDRAM aanschaffen, maar dan op 800 FSB, echter; dat bestaat niet. Nu is mijn vraag dus; wat is daadwerkelijk sneller? DDRAM op 800 FSB of RDRAM op 533 (max van RDRAM). Als ik RDRAM op 533 pak, dan moet ik ook mijn mainboard en CPU op 533 draaien, dat lijkt me toch nadelig... - Fahr
Link naar reactie
Als je moederbord maar een FSB van 400 draait, waarom wil je het geheugen dan op 800 laten draaien. (200 Quad pumped). Dat ondersteund je processor toch helemaal niet. Je processor draait zoals je zelf zegt op een FSB van 100 (Quad pumped 400). Tevens heeft het asysncroon laten draaien van het geheugen vaken negatieve dan positieve effecten op de prestatie. Dat is dus ook geen rede om sneller geheugen te kopen. Bij aanschaffen van nieuw geheugen zou ik eerst eens gaan kijken wat voor geheugen je moederbord ondersteund. Je kunt immers geen DDR in een RIMM slot stoppen. Voor de overstap op DDR zou je dan een nieuw moederbord aan moeten schaffen. Hoe je er overigens op komt dat PC800 RIMM geheugen niet meer geleverd wordt weet ik niet. In de [url=http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/299]pricewatch[/url] op tweakers zie ik ze iig nog in overvloede staan.
Link naar reactie
Die heb ik al gelezen, maar dan nog heb ik dezelfde vraag. Misschien moet ik herformuleren: Wat is beter? a) een mainboard @ 800 FSB + CPU @ 800 FSB + DDRAM @ 800 FSB b) een mainboard @ 533 FSB + CPU @ 533 FSB + RDRAM @ 533 FSB In theorie moet (moest?) RDRAM sneller zijn, maar uit die FAQ begrijp ik dat dat niet meer op gaat en DDRAM nu echt sneller is. Of toch niet?
Link naar reactie
Wat beter is, duidelijk je eerste optie. Alles op een FSB van 533. Je hebt alleen nog iets verkeerd begrepen. RIMM PC800 geheugen draait wel degelijk op een FSB van 800 (200 Quad pumped). Je zou de tweede optie dus ook als 800 Mhz FSB opstelling kunnen zien. Wat dan beter is hangt puur af van wat voor computer je wilt gaan bouwen, en de prijs / kwaliteit daarvan. Persoonlijk zou ik gaan voor de opstelling met DDR geheugen, dit omdat DDR intussen wel echt een standaard is. Intel zelf heeft geen chipsets meer voor RIMM geheugen, dus dat zal sowieso al lastig worden. Voor AMD zijn er zelfs geen chipsets met RIMM sloten beschikbaar. De eerste optie die je noemt is dus toch het beste. Er komt nog wel een chipset van SiS die RIMM sloten heeft. Maar of deze een lang leven zal gaan leiden? Waarschijnlijk niet. Ga dus gewoon voor de opstelling met DDR geheugen in Dual Channel mode.
Link naar reactie
Tja, kiezen voor een standaard is ook een goed idee natuurlijk. Ik heb al gezocht naar mainboards die RIMM ondersteunen en snel zijn, maar die zijn niet sneller dan 533 te krijgen (lijkt het) terwijl RIMM zelf al op 1200 draait (erg vreemd allemaal...). Alleen dan nog iets, DDRAM PC3200 draait op 400 mhz, NIET op 800... is er wel geheugen dat draait op 800 FSB?
Link naar reactie
Wat je zegt klopt prima hoor :). Op een mobo wat maar 533 FSB kan draaien past RIMM PC1200 geheugen prima. Het PC1200 kan dan alleen sneller draaien dan de FSB op het moederbord. Zoals ik eerder heb gezegd heeft dit weinig nut, beter gezegd... sneller laten draaien van het geheugen (dus sneller als de FSB, dat heet asynchroon) levert eerder performance verlies. DDR geheugen draait idd op een FSB van 400, belangrijk hierbij is dat dit Double Data is. 400 betekend dus 200*2. Eigenlijk draait het geheugen dus op een FSB van 200. Een FSB van 800 is 200*4 (*4 is dus Quad pumped). Dus eigenlijk ook een FSB van 200. Kortom PC3200 geheugen kan prima op een bordje met een FSB van 800 (200*4). Hopelijk is het nu wat duidelijker? :) Edit: [quote:b21c02bc77="Fahr"]Nog iets; de Intel 850E chipset ondersteund gewoon RIMM. Ik heb momenteel ook een Intel chipset met RIMM (weet zo snel even niet het type)[/quote:b21c02bc77] Idd, maar ik bedoelde dan Intel geen chipsets meer heeft met 1) Een FSB van 800 (200*4) 2) RIMM sloten. Een combinatie van die twee is dus alleen te vinden in een chipset van SiS.
Link naar reactie
Met andere woorden; de bestaande RIMM mainboards zijn te langzaam voor het bestaande (top) RIMM geheugen en voorlopig komen er geen goede (behalve misschien die ene van SiS)? En over dat DDRAM verhaal; als ik een mainboard en CPU heb met quadpumped 200 is het geheugen dus eigenlijk altijd langzamer (max. dualpumped). Dat het KAN is duidelijk, de vraag is; is het niet nadelig? En komt er ooit nog DDRAM op 800 dan? Of is 800 FSB met 400 mhz mem de max?
Link naar reactie
Ik heb nu een rambus bord met pc1066 geheugen, was indertijd het snelste. Maar ik zou op het ogenblik geen rambus combo meer aanschaffen. Het snelste en goedkoopste is (dual channel) DDR. Laat je overigens niet in de war brengen door PC800 en een 800 MHz FSB. Hoewel de getallen hetzelfde lijken, zijn ze dat niet. PC800 hoort bij een FSB van 400, en PC 1066 bij 533.
Link naar reactie
Daar heb ik iig nog nooit van gehoord. Volgens mij kan PC3200 geheugen prima alleen op een bordje draaien hoor. DC is daarbij niet noodzakelijk. Het bord draait immers op een FSB van 200, en het PC3200 geheugen ook. Dat die FSB Quad Pumped is moet je volgens mij niet naar kijken als 't om de aanschaf van geheugen gaat.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...