Ga naar inhoud

Dit was wel èrg heet!! CPU (91C)


Aanbevolen berichten

Onlangs heb ik wat geknutseld in mijn kast, hd eruit andere erin cdrom erbij enz. Dit allemaal om een andere oude pc weer goed te krijgen maar dit terzijde..... Blijkbaar heb ik vergeten de cpu cooler fan kabel aan te sluiten. Ik vond de pc wel erg stil maar dacht dat het kwam omdat het nu ook kouder wordt en daardoor de fan langzamer draait. (temp. afhankelijke cooler van thermaltake). Maar toen ik ff ging kijken naar de cpu temp m.b.v. 'aida32' zag ik tot mijn schrik 91 (Celcius ja). Ik heb dus enorm mazzel gehad want voor een Duron is de 'Die temp.' 90C volgens AMD. Hij heeft denk ik twee dagen zo gedraaid en nu vraag ik me af of er nu ook blijvende schade is ontstaan. (levenduur ernstig verkort of zo) Het systeem werd trouwens totaal niet instabiel. In het bios stond de temp. beveiling trouwens uit. Dit heb ik maar snel op 'enabled' gezet. Heb de hele boel losgehad maar kon niks raars ontdekken. Alleen die warmtegeleidings strip is wel weg nu. Heb er nog geen warmtepasta op gedaan en vraag me af of het ook echt nodig is. Temp. is nu (onbelast) 41C. Ab.
Link naar reactie
Computer_nerdo: Stel dat een processor 20 jaar (technische levensduur) mee kan dan zou de mijne volgens jouw stelregel nog........ff rekenen. (90-50)=40 90 = hoogste temp. 50 = normaal? 40/6 =6.67 0.5^6.67=0.0098 dus levensduur is ongeveer 20 * 0.0098= 0.196 jaar. dus nog zo'n 2 1/2 maand? Da's niet zo mooi dus.........
Link naar reactie
Nou zo hard zal het niet lopen hoor. Ik heb het nog niet mee gemaakt dat doordat een proc ff wat te warm werd opeens jaren minder lang meeging. Hetzelfde geldt voor de mensen die vaak vragen of je CPU niet minder lang meegaat door OC'en: tegen de tijd dat dat ding eraan sterft ligt hij al in een museum. BTW een hoge temp geeft afair nauwelijks invloed op de levensduur en zeker niet als het maar twee dagen betreft, hoge voltages etc zijn door elektronmigratie veel schadelijker voor de proc op ten duur.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...