Ga naar inhoud

Voltage problemen met het geheugen


Aanbevolen berichten

Ik heb het volgende probleem: Zodra ik het voltage van mijn geheugen hoger dan 3V instel dan boot mijn systeem slecht of helemaal niet. Ik krijg via het display een C3 error door wat aangeeft dat het een geheugen fout is. Ik kan dat voltage wel boven de 3V instellen als ik de fsb op 200MHz heb of lager. Allereerst de setup: AMD XP1700+ JUIHB 0308 met l12 mod @ 1.8V Chaintech Zenith 7NJS NForce II non-ultra met bios versie 8 voor de ultra. 2x Infineon 256MB PC2700 afkomstig uit de USA. CWT 420 watt met gecombineerde 5V en 3.3V Radeon 9500 128MB @ Radeon 9700 PRO Maxtor DiamondMax Plus 9 SATA 120.0 GB Maxtor PATA 40GB Het systeem is volledig luchtgekoeld met een Thermalright SLK 900-U een aantal papst fans, actieve NB koeling, geen koeling op de SB. Ik heb zowel bios versie 4 voor de non-ultra geprobeerd en heb nu versie 8 erop zitten van de ultra. Verschil tussen de ultra en de non-ultra is de revisie van de chipset. Ultra ondersteund officieel 200MHz. Doordat ik er niet meer voltage op kan zetten (standaard kan ik tot 3.2V instellen) ben ik genoodzaakt slechtere timings in te stellen. Ik haal stabiel dan 232MHz, kan dan pifasten enzo, stabiel gamen. Wel met timings van 11-4-4-2,5... :( Op 236MHz worden alle letters van windows onleesbaar, maar das een ander verhaal. Ik heb een nachtje car chase en lobby van 3dmark 2001 gedraaid maar dat mocht niet baten. Ook heb ik memtest86 laten draaien maar geen enkele fout gevonden. Dit op 200MHz @ 3.2V 11-2-2-2. De voltages zijn als volgt en heb ik gemeten dmv mbm5: De VDDR zakt 0,03V in bij diverse benches, de 3.3V lijn springt naar ~3.36V en dat is netjes dankzij de 3.3Vmod die ik heb geprobeerd om het probleem te verhelpen. Ik hoop nog van een vriend zijn corsair reepjes te lenen, maar ik heb een (misschien ongegrond) vermoeden dat het daar niet aan ligt. cpuz met 232MHz @ 11-4-4-2.5 @ 2.9V [img:92da7a4153]http://members.lycos.nl/worldwidewild/233MHz.jpg[/img:92da7a4153] cpuz met 236MHz @ 11-4-4-2.5 @ 2.9V Dat verneukte beeld, geldt overigens voor alle letters in windows. [img:92da7a4153]http://members.lycos.nl/worldwidewild/verneukt.jpg[/img:92da7a4153]
Link naar reactie
3.2 op het geheugen valt wel mee hoor marcel, ik vind 3.4 de max, maar er zijn mensen die doen er 3.8-4 doorheen :wink: Vind het wel een vaag probleem Diniz, heb je normaal wel altijd op hoge fsb icm hoge cpu snelheid kunnen draaien, daar hebben sommige cpu's namelijk problemen mee, mss dat het voltage erbij dan nog voor meer problemen zorgt? Ik zou het zo snel ook niet weten... :-?
Link naar reactie
[quote:fc6b66e5cc="CV"]3.2 op het geheugen valt wel mee hoor marcel, ik vind 3.4 de max, maar er zijn mensen die doen er 3.8-4 doorheen :wink: Vind het wel een vaag probleem Diniz, heb je normaal wel altijd op hoge fsb icm hoge cpu snelheid kunnen draaien, daar hebben sommige cpu's namelijk problemen mee, mss dat het voltage erbij dan nog voor meer problemen zorgt? Ik zou het zo snel ook niet weten... :-?[/quote:fc6b66e5cc] Ik kon eerst niet hoger komen dan 215MHz maar het blijkt dat 133MHz processoren niet veel hoger komen. Daarom heb ik een zilver lijntje gelegd op de L12 brug en daardoor wordt de cpu nu gezien als een 166MHz processor. Nu is de cpu geen probleem meer. Ook de mp's maken nix uit zoals je bij de NF7-S ziet, 10, 10,5, 11, 11,5, maakt allemaal geen verschil. Ik probeer binnenkort nog de reepjes van Turbulence, en als we zijn vddr mod klaarhebben mijn mem in zijn pc. Maar goed, als je op GOT kijkt zie je zat lui met mijn reepjes die 240MHz en hoger trekken. Heb laatst mijn voeding gemod omdat mijn 3.3V erg laag was maar het heeft het probleem niet opgelost. Het is helaas een erg vreemd probleem aangezien ze op GOT en Xtremesystems ook geen oplossing hebben. Ik heb de shit er ook voor, dan wil je ook een hoge OC halen. Misschien zijn het temperatuur problemen, vergezocht, maar dat kan ik alleen uitzoeken als Turbulence zijn vddr mod klaar heeft. Zit hier verder niemand in de buurt die een hoge OC haalt met DDR...
Link naar reactie
[quote:6a26e36155="CV"]3.2 op het geheugen valt wel mee hoor marcel, ik vind 3.4 de max, maar er zijn mensen die doen er 3.8-4 doorheen :wink: Vind het wel een vaag probleem Diniz, heb je normaal wel altijd op hoge fsb icm hoge cpu snelheid kunnen draaien, daar hebben sommige cpu's namelijk problemen mee, mss dat het voltage erbij dan nog voor meer problemen zorgt? Ik zou het zo snel ook niet weten... :-?[/quote:6a26e36155] Dan is dat snel veranderd in een jaar tijd, want destijds waren ze bij tweakers nog helemaal blij in een test dan de Samsung PC2700 stickies zelfs op 3V nog wilden lopen zonder te freaken en was 2.9V toch wel een veel gehanteerde max. Mijn module liep op 3V met active memcooling en ging freaken op 3.1V, was is er vanuit technisch oogpunt veranderd dat ze nu veel hoger gaan? Default voltage is toch nog steeds gewoon 2.5V?
Link naar reactie
In principe wel maar ik heb ook pc3700 geheugen onder mijn hoede gehad van twinmos wat standaard op 2.7V liep. Op mijn soltek bordje die ik had jaagde ik ook 3.2V door de reepjes heen. Vreemde wat ik ontdekt heb is als ik 3.1 of 3.2V instel en dan direct weer naar het bios ga om de voltsges te bekijken hij 2.6V aangeeft. Bij 3V en minder is er nix aan de hand. Hamvraag is dus wat die 3V tegen houdt, psu omdat de 3.3V en 5V gecombineerd zijn? Helaas geen andere kwaliteits psu tot mijn beschikking. Moederbord? Kan ik testen als turbulence zijn voltmod klaar heeft. Mem, wordt ook weer testen in ander systeem...
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...