Ga naar inhoud

Energie verbruik van een server


Aanbevolen berichten

Iemand wil bij mij graag een site hosten, maar ik weet niet hoeveel stroom dat mij kost, voor een goed kosten plaatje. Ik draai Linux RedHat 9.0 De server heeft dus bijna nooit iets te doen, alleen een keer een site door geven. Weet iemand toevallig hoeveel engergie een computer (PIII) Vraagt? In Watt of in KWh per jaar of zo? Pieter
Link naar reactie
Om dat te berekenen, moet je van elk stroomvretend hardware onderdeel (CPU, hardeschijf, videokaart etc.) het vereiste vermogen moeten opzoeken en dat optellen. Ik kan je voor jou PC zo niet zeggen wat het is, want dan moet ik meer info hebben. Maar zo rond de 315watt is normaal voor een P3 systeem met 1 hardeschijf en doorsnee videokaart en hardeschijf. Mijn PC (zie link in m'n sig.) verbruikt 360watt geloof ik met 2 hardeschijven, vandaar dat ik 'n 400watt voeding heb.
Link naar reactie
[quote:64187bab00]Maar zo rond de 315watt is normaal voor een P3 systeem met 1 hardeschijf en doorsnee videokaart en hardeschijf.[/quote:64187bab00] Ik denk dat dat wel een beetje overdreven is. Ik draai hier met een P III 500mhz systeem op een 235watt voeding met 2 schijven cd-rom cd-rw en een doorsnee 32mb videokaart (+ sound, en 3x netwerk). Ik denk eerder dat een verbruik van een watt of 125 tot 150 reël is. Maar waarom zou je een P III systeem nemen om een website te hosten. Als je een supersimpel PI systeempje neemt of misschien zelfs een 486 lijkt me dat snel genoeg voor een standaard website. (weet niet hoeveel bezoekers natuurlijk maar ik ga zo een beetje uit van eentje per 10 minuten oid.) [quote:64187bab00]Een beetje hardeschijf vreet (idle) al snel zo'n 30-35watt dacht ik[/quote:64187bab00] Ook dat valt mee gelukkig op mijn 20.4gb maxtor staat dat i 0.40A van de 5volt lijn pakt en 0.27A van de 12volt. Dat is dus [b:64187bab00](0.27*12)*(0.40*5)=6.48watt totaal[/b:64187bab00]. Veel minder dan 30 - 35 watt dus
Link naar reactie
Dat ligt er maar aan, Als het een goede, degelijke voeding is van een goed merk, dan lijkt me dat wel gaan ja. En als het niet gaat gebeurt er waarschijnlijk niets ergs behalve een instabiel systeem, dan kan je altijd nog aan een andere voeding. Als je er niet te veel energie verslindende randapparatuur aan hangt gaat het wel denk ik ja. Ik vind die voedingen van een shuttle barebone toch ook nog steeds vage dingen. Ze zijn bijna allemaal 200watt, en je ziet op lan's gasten die er 3ghz P IV 's aan hebben hangen met een 9700 ati kaart en het loopt allemaal heel stabiel Scenic20 gaat zelf over een paar weken ook een 3000+ amd met 512mb ram, 1hd en een fikkertje aan zo'n 200watt voeding hangen en gaat eens proberen of dat wil lukken Overigens in een shuttle past geen andere voeding dan zo'n orgineel 200watt exemplaar. Scenic20
Link naar reactie
@scenic20 Nu ja, ik ben niet zo bekend met P3 systemen (ben overgestapt van P2 350mhz naar Athlon XP 2000+ 1.7ghz) en hun stroomverbruik, dus het was maar een gokje. 6.5watt? Vrij weinig, mijn Maxtor 80gb vreet tussen de 10 (idle) en 15watt(stressed). Ik heb ook al een Maxtor gezien die boven de 20 uitschoot (stressed), maar mijn 30-35watt was iets te hoog idd.
Link naar reactie
een normale pentium3 computer gebruikt idle excl. monitor rond 50-60 watt denk ik. Stressed omstreeks de 100 watt (80-120 watt of zo iets). Dus als je een server hebt die 24 uur per dag aan staat, 365 dagen per jaar: ong. 0.17 eurocent per kilowatt denk ik -> 100 watt /1000 watt * 0.17 = hoeveel euro per uur * 24 = euro per dag * 365 = euro per jaar = 150 euro per jaar En een harde schijf gebruikt volgens mij maar enkele wattjes.
Link naar reactie
[quote:9702ede076="computerbacterie"]een normale pentium3 computer gebruikt idle excl. monitor rond 50-60 watt denk ik. Stressed omstreeks de 100 watt (80-120 watt of zo iets). Dus als je een server hebt die 24 uur per dag aan staat, 365 dagen per jaar: ong. 0.17 eurocent per kilowatt denk ik -> 100 watt /1000 watt * 0.17 = hoeveel euro per uur * 24 = euro per dag * 365 = euro per jaar = 150 euro per jaar En een harde schijf gebruikt volgens mij maar enkele wattjes.[/quote:9702ede076] wat je nu zegt kan niet... je betaald namelijk niet per kilowatt, maar per kilowatt-uur... :) verder klopt de berekening wel... valt me trouwens wel hoog uit!
Link naar reactie
[quote:399377bb7e="M@D M@N"] wat je nu zegt kan niet... je betaald namelijk niet per kilowatt, maar per kilowatt-uur... :) [/quote:399377bb7e] Inderdaad. [quote:399377bb7e] verder klopt de berekening wel... valt me trouwens wel hoog uit![/quote:399377bb7e] Je hebt gelijk, het kost zoveel als de computer stressed is want dan gebruikt die 100 watt. De meeste tijd staat de computer niets te doen dus dan wordt het bedrag lager omdat die dan maar iets van 55 watt gebruikt, dus dan wordt het bedrag: rond de 80 euro. Ik vergat ff dat de computer meestal idle is.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...