Ga naar inhoud

pc bouwen


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal Ik wil leren om zelf een pc te bouwen, ik heb hier inmiddels een behoorlijk aantal handleidingen voor gevonden op internet, dus dat zal wel goed zitten. (als die tenminste kloppen, wat is jullie mening hierover)? Denken jullie dat die handleidingen uitgebreid genoeg zijn? Hebben jullie verder nog tips voor mij wat betreft het uitkiezen van de onderdelen, welke onderdelen moet ik gebruiken? Waar moet ik opletten bij de koeling, bij het uitkiezen van de kast, moet ik een grotere voeding van standaard (meestal 300W) nemen, etc. Zou iemand me ook nog kunnen vertellen of het moeilijk is om de processor op het moederbord vast te maken? O ja, gaat de cpu eigenlijk meteen op het moederbord, of zit er nog iets tussen, en zoja, wat? Voor zover ik weet zit de cpu ergens tussen in, tussen 2 onderdeeltjes ik weet alleen niet precies hoe dat gaat. Zou iemand me dat aub kunnen uitleggen? Nog 1 laatste vraag: Is het moeilijk om je pc in elkaar te zetten en kan er veel misgaan? Waar moet ik op letten bij de aanschaf van alle parts, dus bijv. welk moederbord kan bij welk geheugen, en welk mobo gaat bij welke kast. Alvast onwijs bedankt, Jeroen
Link naar reactie
Op zich is een pc bouwen niet heel erg moeilijk. Zorg wel dat je weet waar je aan begint :D Wat voor onderdelen? Waar zit je aan te denken? Een top-systeem of meer een budget systeem. AMD of Intel? Waar ga je de pc voor gebruiken? De voeding hangt deels ook van het systeem af (welke processor en ook hoeveel apparaten (HD's, cd spelers enz, voedingkaart) je eraan hangt. Processor op het mobo monteren is niet zo moeilijk. De koeler daar weer op is wat lastiger. Bij AMD kun je de core crushen als je het fout doet, dan is je CPU naar de kl*te. Maar dat is een kwestie van een beetje voorzichtig zijn en zorgen dat de koeler er goed op ligt voor je hem vast zet. Tussen CPU en mobo zit nix. De CPU zit tussen het mobo en de koeler in.
Link naar reactie
Het hangt allemaal een beetje van jou smaak enz. af. Ben je een veeleisende of gemiddelde gebruiker? Je kan bv. een low-noise kast nemen (BonChiq heeft er een goede) en de voeding van 300 W is volgens mij wel goed. Voor zover ik weet gaat de processor gelijk in de voet, en zitten er geen 'dingen' tussen. Wel gaat er,, afhankelijk van de kracht van de CPU een cooler bovenop. Je hebt ze al voor iets van 9 euro, maar als je echt iets heftigs wil moet je iets als een Coolermaster Aero 7+ hebben, en dat is ook nog mooi. Als je het allemaal een beetje snel wilt laten gaan moet je dus ook een flinke portie RAM hebben, iets van 512 mb als je ermee spellen wilt spelen! Als je 256mb voor iedere voet koopt heb je al een flinke verandering kwa snelheid dan 128 of 256. Let op dat winXP het pas VANAF 256 mb ram doet, dus dan moet je echt meer kopen... Zeg maar als je nog meer vragen hebt Veel geluk met je pc!
Link naar reactie
[quote:3b39434b08="Eddey"]Op zich is een pc bouwen niet heel erg moeilijk. Zorg wel dat je weet waar je aan begint :D Wat voor onderdelen? Waar zit je aan te denken? Een top-systeem of meer een budget systeem. AMD of Intel? Waar ga je de pc voor gebruiken? De voeding hangt deels ook van het systeem af (welke processor en ook hoeveel apparaten (HD's, cd spelers enz, voedingkaart) je eraan hangt. Processor op het mobo monteren is niet zo moeilijk. De koeler daar weer op is wat lastiger. Bij AMD kun je de core crushen als je het fout doet, dan is je CPU naar de kl*te. Maar dat is een kwestie van een beetje voorzichtig zijn en zorgen dat de koeler er goed op ligt voor je hem vast zet. Tussen CPU en mobo zit nix. De CPU zit tussen het mobo en de koeler in.[/quote:3b39434b08] Dat maakt me in eerste instantie niet zoveel uit, ik wil als eerste gewoon leren om een computer in elkaar te zetten. Over een paar maanden wil ik een computer voor een vriend in elkaar gaan zetten. Dat moet een top-systeem worden: Pentium 4, 3 GHZ 512MB DDRam Dvd-rom dvd +- rw ati radeon 9800 pro moederbord weet hij nog niet. wat bedoel je trouwens met core?
Link naar reactie
Dat je vriend dat durft....... Dat systeem die je voor je vriend gaat inbouwen is aardig duur. Ik zou het zelf nooit durfen, tenminste om mee te beginnen. Maar een pc in elkaar zetten is niet zo moeilijk. Je moet alleen gewoon alles stap voor stap doen. En gewoon je tijd voor alles nemen. Zorg dat je alles in 1 keer goed doet. Als je iets niet snapt laat het dan nog eens weten. :wink: Wilt je vriend zijn pc gaan overklokken, zo ja kan je misschien deze [url=http://slashhead.homestead.com/files/BA_OC/OCguide1.htm]FAQ[/url] lezen. Als je gaat overklokken zou ik wel een betere voeding kopen. Een mobo past volgens mij in elke ATX kast. Het bevestigen van de moederbord en je cpu is niet zo moeilijk. Zorg wel dat je afstandbuisjes gebruikt voordat je je mobo vastzet. En bevestig eerst je CPU koeler op je mobo en dan pas je mobo in de kast. Werkt altijd makkelijker. Kwa koeling zou ik altijd minstens 1 casefan erin zetten. Meer is meestal niet nodig voor een normale computer.
Link naar reactie
[quote:6c263a98c1="jeroenvanweeghel"] Ik wil leren om zelf een pc te bouwen, ik heb hier inmiddels een behoorlijk aantal handleidingen voor gevonden op internet, dus dat zal wel goed zitten. (als die tenminste kloppen, wat is jullie mening hierover)? Denken jullie dat die handleidingen uitgebreid genoeg zijn?[/quote:6c263a98c1] Wellicht is het handig om dan te vertellen welke handleidingen je gevonden hebt. In de FAQ van Eynstein staat iig een zeer goede een eenvoudige handleiding. [quote:6c263a98c1]Hebben jullie verder nog tips voor mij wat betreft het uitkiezen van de onderdelen, welke onderdelen moet ik gebruiken?[/quote:6c263a98c1] Als jij een budget geeft en wat je ermee wilt doen wel ;) [quote:6c263a98c1]Waar moet ik opletten bij de koeling, bij het uitkiezen van de kast, moet ik een grotere voeding van standaard (meestal 300W) nemen, etc.[/quote:6c263a98c1] Bij de koeling moet je opletten dat de geluids/prestatie verhouding goed ligt. Zorg dat je een koeler hebt die gewoon voldoende koelt en niet teveel geluid maakt. Of je een andere voeding moet nemen hangt puur af van wat je gaat kopen en wat je ermee gaat doen en bovendien zie je steeds meer dat 350W standaard in een kassie zit. [quote:6c263a98c1]Zou iemand me ook nog kunnen vertellen of het moeilijk is om de processor op het moederbord vast te maken?[/quote:6c263a98c1] Nope, gewoon hendel op, proc in de socket laten vallen en hendel weer dicht. [quote:6c263a98c1]Nog 1 laatste vraag: Is het moeilijk om je pc in elkaar te zetten en kan er veel misgaan? Waar moet ik op letten bij de aanschaf van alle parts, dus bijv. welk moederbord kan bij welk geheugen, en welk mobo gaat bij welke kast.[/quote:6c263a98c1] Bij het bouwen kan er niet zo gek veel misgaan, zeker niet bij een P4, als je maar zorgt dat je elektrisch ontladen bent. Voor je andere vragen hebben we dus echt dingen als budget en doel nodig. [/quote]
Link naar reactie
Er kan wel iets flink mis gaan als je met de de ptm gaat prutsen, de pinnetjes buigen vrij snel, dus daar moet je een beetje voorzichtig mee zijn, anders heb je je 400 euro van de 3Ghz weggegooit :-? ! Verder moet je echt wel aan flink boven de duizend euro denken als je zo'n systeem gaat bouwen. In ieder geval geef maar ff je email dan leg ik je wel helemaal uit hoe het gaat, alleen is het niet mijn verantwoordelijkheid! :wink: Als je dus niet voorzichtig bent kan er best veel mis gaan. De master en slave van de hd en de brander moeten goed ingesteld worden, alleen dat is het enige wat ik niet weet :oops: ... Verder moet je de chips voorzichtig in de sleuven stoppen (kan je wel) enz. enz.
Link naar reactie
Als je met je ogen dicht gaat autorijden gaat het ook mis. Natuurlijk ga je met beleid om met de spullen en doe je voorzichtig ermee. Als je met een hamer de PCI kaarten de sloten inramt gaat het idd niet goed nee ;) :P Verder kan er zat misgaan waardoor de PC niet boot, maar das geen punt want dan heb je gewoon niets vergeten of verkeerd aangesloten. Ik heb het over het risico dat je hardware permanent naar de eeuwige jachtvelden helpt en dat risico is dus uitermate klein als je gewoon normaal met je spul omgaat. Op een IDE kabel kunnen idd maximaal twee devices, het langste stuk moet in het moederbord en dan heb je voor elke device nog een aansluiting over. Een device moet op master en de ander op slave, je kunt hem ook op cable select zetten en dan zal als het goed is de device aan het uiteinde van de kabel master worden en de device in het midden slave. Verder moet je er even op letten dat je de kabeltjes die van je kast naar het moederbord gaan goed aansluit. Dat staat vaak zowel op de kabeltjes als op het mobo aangegeven en anders staat het in de meegeleverde manual. Als je namelijk bijvoorbeeld de powerswitch aansluit op de LED aansluiting dan gebeurt er niet zoveel als je op de knop drukt (waarschijnlijk gaat de LED een fractie van eens seconde branden) ;) Iets anders is dat je er even op let dat je afstandsbusjes gebruikt om het mobo tegen de backplate van de kast te schroeven anders wil het namelijk ook niet werken. Verder moet de clear CMOS jumper op de normale stand staan en niet op de clear stand anders start ie ook niet.
Link naar reactie
[quote:7fb1fbc922="carlobernardini"]Er kan wel iets flink mis gaan als je met de de ptm gaat prutsen, de pinnetjes buigen vrij snel, dus daar moet je een beetje voorzichtig mee zijn, anders heb je je 400 euro van de 3Ghz weggegooit :-? ! Verder moet je echt wel aan flink boven de duizend euro denken als je zo'n systeem gaat bouwen. In ieder geval geef maar ff je email dan leg ik je wel helemaal uit hoe het gaat, alleen is het niet mijn verantwoordelijkheid! :wink: Als je dus niet voorzichtig bent kan er best veel mis gaan. De master en slave van de hd en de brander moeten goed ingesteld worden, alleen dat is het enige wat ik niet weet :oops: ... Verder moet je de chips voorzichtig in de sleuven stoppen (kan je wel) enz. enz.[/quote:7fb1fbc922] bedankt voor je aanbod om het uit te leggen, dus hierbij mijn email adres: jeroenvanweeghel@hotmail.com p.s. wat bedoel je met ' de ptm '
Link naar reactie
[quote:19cfe1e2a9="Marcel de Reus"]Als je met je ogen dicht gaat autorijden gaat het ook mis. Natuurlijk ga je met beleid om met de spullen en doe je voorzichtig ermee. Als je met een hamer de PCI kaarten de sloten inramt gaat het idd niet goed nee ;) :P Verder kan er zat misgaan waardoor de PC niet boot, maar das geen punt want dan heb je gewoon niets vergeten of verkeerd aangesloten. Ik heb het over het risico dat je hardware permanent naar de eeuwige jachtvelden helpt en dat risico is dus uitermate klein als je gewoon normaal met je spul omgaat. Op een IDE kabel kunnen idd maximaal twee devices, het langste stuk moet in het moederbord en dan heb je voor elke device nog een aansluiting over. Een device moet op master en de ander op slave, je kunt hem ook op cable select zetten en dan zal als het goed is de device aan het uiteinde van de kabel master worden en de device in het midden slave. Verder moet je er even op letten dat je de kabeltjes die van je kast naar het moederbord gaan goed aansluit. Dat staat vaak zowel op de kabeltjes als op het mobo aangegeven en anders staat het in de meegeleverde manual. Als je namelijk bijvoorbeeld de powerswitch aansluit op de LED aansluiting dan gebeurt er niet zoveel als je op de knop drukt (waarschijnlijk gaat de LED een fractie van eens seconde branden) ;) Iets anders is dat je er even op let dat je afstandsbusjes gebruikt om het mobo tegen de backplate van de kast te schroeven anders wil het namelijk ook niet werken. Verder moet de clear CMOS jumper op de normale stand staan en niet op de clear stand anders start ie ook niet.[/quote:19cfe1e2a9] bedankt voor je uitleg, maar wat is de CMOS jumper?
Link naar reactie
[quote:f7c7f8f087="jeroenvanweeghel"]bedankt voor je uitleg, maar wat is de CMOS jumper?[/quote:f7c7f8f087] :roll: gebruik anders een google voor je vragen.. het maakt niet uit dat je er zoveel hebt, maar op het einde wordt het wel wat irri imho... je hebt verschillende draden lopen met vragen, overal waar je maar kan haak je weer in op een ander onderwerp. hou het gewoon lekker centraal in 1 losse draad.. en doe er zelf ook eens even wat voor, want volgens mij ben je ook te lui om zelf even je research te doen, en denk je iedereen denkt hier wel voor mij :evil: probeer www.google eens in te typen en daar te vragen; http://www.google.nl/search?q=what+is+clear+cmos&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl&lr= het is helemaal niet verkeerd om hier een vraag te stelllen, begrijp me niet verkeerd, maar je maakt het in mijn ogen nu wel erg bont... daarnaast, je kennis is dus blijkbaar niet erg groot, maar waarom wil je dan nu direct al zelf een PC gaan bouwen? doe eerst eens wat goeie info op, koop eens een computerboek, surf het WWW op.. anders zit je straks geheid met je handen in je haar, als je straks de PC gebouwd hebt, en je doet hem aan en het enige is wat hij doet is alarmbellen laten horen :wink:
Link naar reactie
doen zoals ik eerst proberen om een wat oudere pc aan te passen(upgraden), en spullen bijplaatsen en dergelijke, belangrijkste is eerst en vooral zoals eerder hier vermeld, INFO OPDOEN(lezen doet leren!!!!), en nadien aan je eigen pc beginnen knutselen, ik heb al redelijk wat ervaring opgedaan met vallen en opstaan, van je fouten moet je leren!!(lijk hier wel een predikant:)), maar volgende maand begin ik mijn eigen pc in mekaar te steken naar mijn eigen keus, en nu weet ik ook al dat er eigenlijk veel en niet veel kan fout gaan, enkel zeer omzichtig en geduldig tewerk gaan, soms uren zitten zoeken naar een foutje en dan tot de conclusie komen dat je mss één draadje verkeerd hebt aangekoppeld, dat je een pc voor een vriend wil in elkaar knutselen vind ik vriendelijk, maar weten jij en je vriend wel waar jullie aan beginnen(het kan een duur experiment worden!!) nu ja laat iets weten van hetgeen je bereikt hebt hé, veel succes elios
Link naar reactie
meestal staat alles op ''optimal performance'' dus pakt hij de optimale settings voor jouw hardware. tenzij je niet dingen MOET veranderen zou ik er niet teveel in gaan rommelen... misschien eens wat overclocken (FSB verhogen etc, Voltages verhogen) maar als alles zo out of the box goed werkt, hoef je ook niks aan te passen..
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...