Ga naar inhoud

hoelang de ATX kast nog?


Aanbevolen berichten

Bij tweakers stond een stukje hierover [quote:cd4eeb069f]AnandTech heeft een artikel geschreven over Balanced Technology eXtended, oftewel BTX. Een opvolger voor ATX was nodig omdat de hoeveelheid hitte in de kast flink is toegenomen, en men verwacht dat dat de komende jaren nog erger zal worden. BTX is op een dusdanige manier ontworpen dat de verschillende onderdelen op een makkelijke manier gekoeld kunnen worden. De meest opmerkelijke wijziging is dat het moederbord is gespiegeld: het moet aan de andere kant van de kast gemonteerd worden. Veel mensen die willen upgraden zullen dus een nieuwe kast moeten kopen. Hun voeding kunnen ze overigens wel blijven gebruiken, mits deze in de kast past. Bij normale BTX-kasten is dat sowieso geen probleem, maar bij microBTX en picoBTX zou het wel eens lastig kunnen worden. De stekkers zijn in ieder geval hetzelfde gebleven. Verder is de processor zo ver mogelijk naar voren geschoven en 45 graden gedraaid. De reden hiervoor is dat men het heetste deel van de computer zo dicht mogelijk bij de intake-fan wil hebben zitten, en het oppervlakte van de heatsink dat direct in contact komt met verse lucht wil maximaliseren. Direct achter de processor ligt de chipset, met links en recht daarvan respectievelijk geheugen en videokaart. De hele standaard is erop gericht om alle heetste onderdelen in één airflow van voor naar achter te plaatsen. Eventueel kan de videokaart zelfs horizontaal boven de chipset geplaatst worden om ruimte te besparen en nog beter gebruik te maken van stroom koele lucht. Omdat BTX strikte eisen stelt aan de hoeveelheid airflow die de kast moet leveren, zal het minder vaak nodig zijn om een aparte ventilator op de chipset of op de videokaart te plaatsen, wat natuurlijk goed is voor het geluidsniveau. Ook verwacht men er met de introductie van de eerste BTX-moederborden volgend jaar steeds minder PS/2, seriële en parallelle poorten gebruikt zullen worden. [/quote:cd4eeb069f]
Link naar reactie
[quote:301410d239="egslim"]De overgang naar BTX begint volgend jaar. Ik verwacht dat de overgang vrij snel zal gaan, binnen een jaar ofzo zullen nieuwe ATX moederborden een zeldzaamheid worden. Ik kan me voorstellen dat bepaalde fabrikanten ze daarna nog zullen maken, maar je hebt dan weinig keuze en vast niet uit high-end onderdelen.[/quote:301410d239] dus tegen begin 2006 zou de ATX kast afgelopen zijn zeg maar?
Link naar reactie
[quote:ebdab66ed9="computer_nerdo"][quote:ebdab66ed9="egslim"]De overgang naar BTX begint volgend jaar. Ik verwacht dat de overgang vrij snel zal gaan, binnen een jaar ofzo zullen nieuwe ATX moederborden een zeldzaamheid worden. Ik kan me voorstellen dat bepaalde fabrikanten ze daarna nog zullen maken, maar je hebt dan weinig keuze en vast niet uit high-end onderdelen.[/quote:ebdab66ed9] dus tegen begin 2006 zou de ATX kast afgelopen zijn zeg maar?[/quote:ebdab66ed9] Uiterlijk, ja. Halverwege 2005 lijkt me waarschijnlijker.
Link naar reactie
[quote:57ecc188da="vincenzo"]...wie verzint het waarom moet de atx nu weg hij was tog goed zat wat heeft het voor zin?[/quote:57ecc188da] De koeling in de huidige ATX systemen wordt een steeds groter probleem. Als je een standaard pc koopt, met alleen een fan in de voeding, heb je vrijwel gegarandeerd een koelingsprobleem. Dit probleem wordt met de huidige ontwikkelingen alleen maar groter, zo niet onoplosbaar. Als je naar de BTX layout kijkt, zie je dat koeling daar een belangrijk uitgangspunt is. Verder heb je nog de ontwikkeling naar PCI express, dus heb je sowieso al een reden voor een nieuw ontwerp. Tenslotte is de markt voor upgraders en zelfbouwers natuurlijk niet zo groot. Het gros van de pc's wordt kant en klaar gekocht, en ook in zijn geheel weer van de hand gedaan.
Link naar reactie
Ik zou in elk geval niet gaan zitten wachten op de BTX kasten, want dat duurt veel te lang. En als je nu een mooie ATX-kast koopt, heb je er nu ook gewoon lol van. En ik neem aan dat je pc nog wel een tijdje meegaat. En anders koop je tegen die tijd (1,5 jaar) weer een nieuwe kast. Die dingen kosten nou ook weer niet de hoofdprijs. Die waterkoeling kun je dan natuurlijk wel gewoon over zetten, dus dat is zoiezo een goede investering. edit: Sorry, ik zit niet op te letten. :oops: De waterkoeling zit al in de case gemaakt. Dan wordt het een ander verhaal. Enig dat ik dan kan adviseren is een losse case en een losse WC-set te kopen. :)
Link naar reactie
[quote:0983e719ad="Muse"]Ik zou in elk geval niet gaan zitten wachten op de BTX kasten, want dat duurt veel te lang. En als je nu een mooie ATX-kast koopt, heb je er nu ook gewoon lol van. En ik neem aan dat je pc nog wel een tijdje meegaat. En anders koop je tegen die tijd (1,5 jaar) weer een nieuwe kast. Die dingen kosten nou ook weer niet de hoofdprijs. Die waterkoeling kun je dan natuurlijk wel gewoon over zetten, dus dat is zoiezo een goede investering. edit: Sorry, ik zit niet op te letten. :oops: De waterkoeling zit al in de case gemaakt. Dan wordt het een ander verhaal. Enig dat ik dan kan adviseren is een losse case en een losse WC-set te kopen. :)[/quote:0983e719ad] en ik vraag me af waar de stekker komt van de voeding van de psu naar de pcb dat vind ik toch vaak de bottleneck van de luchtstroom
Link naar reactie
[quote:feb94c1f54="egslim"] Ik kan me voorstellen dat bepaalde fabrikanten ze daarna nog zullen maken, maar je hebt dan weinig keuze en vast niet uit high-end onderdelen.[/quote:feb94c1f54] en tot hoelang zal deze ontwikkeling zich ongeveer voortduren?want high-end wordt waarschijnlijk alleen mijn kast, verder heb ik genoeg aan het lager niveau stuff
Link naar reactie
[quote:d8690b290f="computer_nerdo"]en tot hoelang zal deze ontwikkeling zich ongeveer voortduren?want high-end wordt waarschijnlijk alleen mijn kast, verder heb ik genoeg aan het lager niveau stuff[/quote:d8690b290f] denk dat ie meer met highend bedoelt, de mooie kasten van de grote merken (antec, chieftec, lian li etc..) ouwe AT kasten vind je ook nu nog wel steeds, en tegen de tijd dat je dan weer eens een nieuwe kast moet, dan heb je echt wel eens wat andere hardware...
Link naar reactie
Ik wil nu zo'n beetje leren om een pc in elkaar te zetten, is het beter om daarmee te wachten tot BTX komt, of kan ik het gewoon leren? Verschilt de opbouw van BTX nog veel van ATX, of is het gewoon hetzelfde, dus mobo erin, dan alle kaarten, geheugen, etc. erin en hdd's cd's, etc. aansluiten, en dan de bios en de software. Mijn vraag is dus: Gaat het hetzelfde als 'nu' dus ATX, of wordt het straks erg anders? Als je het volgens de handleiding doet is het dan hetzelfde?
Link naar reactie
Het zal vrijwel hetzelfde blijven. Ik heb ook nog niet echt van BTX gehoord. Maar het is logisch dat de voeding kleiner zal zijn. Ook denk ik dat er meer ruimte zal komen voor intergrated gpu's. Bij ons op school hebben ze ook van die desktop modelletjes, echt super mooi (qua geluidsproductie en spec) [img:1fb39cd105]http://www.bestcomp.net/html/compaq/evo-d310.jpg[/img:1fb39cd105] Qua videokaart zuigt het wel. Maar je kan er nog wel wat ouwere spellen mee spelen. MoHaa zou ie misschien wel kunnen. de Evo modellen hebben P4. Ik weet niet ofdat dit BTX is. Lijkt op een gewonen desktop.
Link naar reactie
[quote:6b9e833134="jeroenvanweeghel"]Ik wil nu zo'n beetje leren om een pc in elkaar te zetten, is het beter om daarmee te wachten tot BTX komt, of kan ik het gewoon leren? Verschilt de opbouw van BTX nog veel van ATX, of is het gewoon hetzelfde, dus mobo erin, dan alle kaarten, geheugen, etc. erin en hdd's cd's, etc. aansluiten, en dan de bios en de software. Mijn vraag is dus: Gaat het hetzelfde als 'nu' dus ATX, of wordt het straks erg anders? Als je het volgens de handleiding doet is het dan hetzelfde?[/quote:6b9e833134] Opzet blijft hetzelfde... alleen andere afmetingen/ grootte's enzovoorts. Als je eenmaal een PC in elkaar kan zetten, verleer je dat niet hoor ;) En er is trouwens niets moeilijk aan... je hoeft alleen maar dingen vast te schroeven in je case en te verbinden met schuif/ kliksystemen aan mobo/ componenten. Je hoeft niet alles aan elkaar te solderen ofzo :D :wink:
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...