Ga naar inhoud

AMD XP2000 + Hoge temperatuur


Aanbevolen berichten

ik heb sinds een aantal dagen een vrij hoge temperatuur met m'n amd xp 2000+ pc systeem. volgens het programma Asusprob (programma dat je bij het ASUS moederbord krijgt) heb ik een processor temperatuur van 67 graden en een moederbord temperatuur van 41 graden. nu is mijn vraag is dit niet wat hoog voor deze processor? want 4 dagen geleden had ik nog een temperatuur van 50 graden voor de processor en 31 graden voor het moederbord. ik heb reeds een extra koeler geplaats onder de voeding die de lucht eruit zuigt, maar toch heb ik het id dat dit op dit moment niet erg veel uithaalt. de temperatuur lijkt alsmaar hoger te worden. wat kan ik hieraan doen? een nieuwe processor koeler kopen? of moet ik het proberen met koelpasta? de huidige koeler die nu op de processor zit, is er een van AMD (heb een boxed versie gekocht van de processor namelijk). enkele gegevens van m'n pc: AMD XP 2000+ ASUS A7V8X-X moederbord 512 MB PC3200 80 GB HD maxtor 128 MB GeForce FX5200 CD-brander en DVD-rom hoor het graag hoe ik dit warmte probleem verder op kan lossen.
Link naar reactie
Waarschijnlijk zijn casefans toch de oplossing, de hogere CPU temp wordt zo te zien veroorzaakt door een te hoge casetemp. Tip, kijk ook even of de voedingsfan het nog doet. Die zit recht boven de MOSFET's rond de CPU socket, en dat kan een hele hoop schelen als die uitgevallen is. (scheelde bij mij ook 15 graden CPU temp met een 2000+ :D )
Link naar reactie
67 graden is inderdaad een beetje hoog voor een cpu, maar zeker niet te hoog. CPU's kunnen met gemak een temp. van 90 graden aan. Als je een beetje handig bent kun je er zelf een nieuwe cpu koeler op zetten, neem dan direct een koeler die geschikt is voor een flink snellere processor, dan weet je zeker dat hij goed gekoeld wordt en dan kun je hem iets langzamer laten draaien en maakt ie minder lawaai. Dan moet je er wel even nieuwe koelpasta tussen doen (niet te veel). Als het kan moet je niet alleen aan de achterkant extra koelers plaatsen die de lucht er uit zuigen, maar aan de voorkant ook die er weer in blazen.
Link naar reactie
Ik heb mijn CPU Temp ook altijd rond de 65 graden hangen. Als ik dan naar een computer zaak ga om te vragen of dit normaal is krijg ik als antwoord dat het wel warm is maar nog niet super hoog. Ik heb er uiteindelijk maar eens nieuwe koelpasta tussen gedaan, en nu hangt de cpu temp ropd de 60 graden. Om eerlijk te zijn krijg ik van de computerlui in de winkels geen hoogte. De een zegt is goed de temp, en de ander zegt is veeeeel te hoog. :-?
Link naar reactie
Van die temp zal je CPU niet doorbranden, dus vanuit dat oogpunt is het niet slecht. Je zit alleen al wel heel erg dichtbij het punt waarbij je CPU instabiel wordt, dus vanuit dat oogpunt is het beter om hem onder de 60C te houden. Dat is hier verder ook wel op het forum te vinden, te hoge temp is een onderwerp wat zo ongeveer 1000x per week voorbij komt.
Link naar reactie
ik heb wel de mogelijkheid om vooran de kast een extra koeler te plaatsen, maar dat heeft geen zin, omdat de lucht de kast niet in kan komen. de voorkant is geheel dicht namelijk, dus die lucht komt er nooit in. ik zal zo dadelijk ff kijken of de voedingsfan het nog dot. daarvoor moet ik ff naar boven lopen. kan de omgevingstemperatuur ook een oorzaak kunnen wezen van deze hoge temperatuursverhoging? dit ivm de hoge temperaturen op zolder (daar staat de pc)
Link naar reactie
En als je de casefan omdraait en de kast IN laat blazen? Je hebt kan dat de twee fans (Voeding + casefan) elkaar tegenwerken als ze beide op zuigen staan. Zitten er voldoende grote openingen in de kast om die hoeveelheid lucht toe te voeren? Ik laat de casefan ook in de kast blazen met een filterdoek ervoor zodat er schone lucht de kast inkomt. De "warme" lucht stijgt op en wordt door de voedingsfan afgezogen. Ik heb: Athlon 1400 Arctic Slim Silent Pro II processorkoeler(wel stil alleen regelt mijn (oude) moederbord MSI K7T turbo het toerental niet (terwijl die mogelijkheid wel in de handleiding staat "shit happens" regel hem nu met potmeter) Temp (22-09-03 20.30): CPU: 62C Chassis: 35C Voeding: 36,4C Omgeving: 25,4C 55% vochtigheid
Link naar reactie
Jij zegt "moet ik het anders met koelpasta proberen". Ff een ding: je moet altijd pasta gebruiken. Dit vult de oneffenheden tussen de onderkant van de koeler en de core op. Scheelt ook. Oja ik heb een AMD 2000+ in een midi kast zonder fans en als CPU koeler een Spire Whisperrock 3. Mijn temps: CPU: 41 graden (stressed 44-47) kast/mobo (weet niet wat): 35 graden (stressed 37-41).
Link naar reactie
[quote:21a2cdd43c="BA"]Waarschijnlijk zijn casefans toch de oplossing, de hogere CPU temp wordt zo te zien veroorzaakt door een te hoge casetemp. Tip, kijk ook even of de voedingsfan het nog doet. Die zit recht boven de MOSFET's rond de CPU socket, en dat kan een hele hoop schelen als die uitgevallen is. (scheelde bij mij ook 15 graden CPU temp met een 2000+ :D )[/quote:21a2cdd43c] Wat is/zijn de MOSFET's?
Link naar reactie
[quote:dab1ac6e9c="Alexander Online"]Jij zegt "moet ik het anders met koelpasta proberen". Ff een ding: je moet altijd pasta gebruiken. Dit vult de oneffenheden tussen de onderkant van de koeler en de core op. Scheelt ook. Oja ik heb een AMD 2000+ in een midi kast zonder fans en als CPU koeler een Spire Whisperrock 3. Mijn temps: CPU: 41 graden (stressed 44-47) kast/mobo (weet niet wat): 35 graden (stressed 37-41).[/quote:dab1ac6e9c] wat is de core?
Link naar reactie
[quote:289752041e="jeroenvanweeghel"] Wat is/zijn de MOSFET's?[/quote:289752041e] [img:289752041e]http://www.savagezone.net/reviews/k7master/mosfets.jpg[/img:289752041e] Dat zijn de mosfets... [quote:289752041e="jeroenvanweeghel"] wat is de core? [/quote:289752041e] En hier is de core: [img:289752041e]http://www.ixbt.com/cpu/intel/pentium4-24/xp2100-core.jpg[/img:289752041e][/quote]
Link naar reactie
[quote:76cd0dfcec="diniz"][quote:76cd0dfcec="jeroenvanweeghel"] Wat is/zijn de MOSFET's?[/quote:76cd0dfcec] [img:76cd0dfcec]http://www.savagezone.net/reviews/k7master/mosfets.jpg[/img:76cd0dfcec] Dat zijn de mosfets... [quote:76cd0dfcec="jeroenvanweeghel"] wat is de core? [/quote:76cd0dfcec] En hier is de core: [img:76cd0dfcec]http://www.ixbt.com/cpu/intel/pentium4-24/xp2100-core.jpg[/img:76cd0dfcec][/quote:76cd0dfcec][/quote] Bedankt voor de plaatjes, kan je me ook aub proberen uit te leggen wat de core is? (is het misschien een ander woord voor processor ofzo?)
Link naar reactie
Als je denkt dat je CPU en je mobo echt aan't koken zijn zou ik een waterkoelsysteem als corsair Hydrocool 200 kopen, alleen ishet wel een beetje duur... Je hebt ook liquid chipset coolers, die van Koolance of zo. anders gewoon honderdmiljard koelers aansluiten. Coolermaster Aero 7+ is opzig prima voor een Athlon 2000+, die kan 3000+ ook aan... Verder zwijg ik maar met mijn schamele ptm 3... :( Een core IS DE CPU CHIP!!!
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...