Ga naar inhoud

Harde schijf


Aanbevolen berichten

Ik heb een nieuwe harde schijf moeten kopen uit voorzorg, de andere begon rare manieren te krijgen. Ik heb deze in de pc ingebouwd maar als ik deze opstart herkent de pc de schijf niet. Telkens geeft hij als primary master NONE. De schijf is een 80GB Caviar. Uiteindelijk heb ik de pc laten booten van cd-rom en geprobeerd om hierop windows xp te installeren. Dan gaat hij wel naar de schijf en geeft netjes de grootte (ongeveer 76GB) aan. In het bios kan ik ook de schijf niet automatisch laten opzoeken. (Pc-configuratie : Pentium II 450Mhz) Kan iemand mij helpen ?
Link naar reactie
Lees dit topic eens: http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=100913 Ook Western Digital heeft daar tooltjes voor. Windows 2000/XP en GNU/Linux zien de schijf zelf wel idd, maar je kunt er nu waarschijnlijk niet vanaf booten? Dit komt dus omdat de BIOS de schijf niet herkent en dus ook het MBR met daarin de bootloader niet kan vinden.
Link naar reactie
om de zaak aan de praat te krijgen moet je op de schijf als het goed is twee jumpers plaatsen (op de site van Western Digital staat wel hoe en wat). Door deze twee jumpers te plaatsen houdt de harde schijf het bios van jouw pc voor de gek door hem wijs te maken dat hij 8 gb groot is (deze grootte wordt wel door jouw bios ondersteund). Vervolgens moet je een programma van western digital installeren (ik geloof dat je gebruik moet maken van EZ-Bios, zoals dat zo mooi heet). Dit programma zorgt ervoor dat je toch de volledige grootte van de schijf kunt gebruiken, ondanks dat je bios denkt dat de hd maar 8 gb is. Als je ez-bios hebt geinstalleerd, kun je de schijf partitioneren en formatteren. Uiteraard kun je ook een nieuwe harddisk controller installeren in je systeem, maar bovenstaande oplossing is het voordeligst. Suc6 :wink:
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...