Ga naar inhoud

Oude Packard Bell herkent MAXTOR 80 GB schijf niet...


Aanbevolen berichten

Als 'computer-expert' werd ik gevraagd bij een collega zijn 5 jaar oude PC te upgraden. Het gaat om een Packard Bell PII 400 MMX met MS-6147 mobo. 1) Ik heb het 64 MB DIMM vervangen door een Kingston 512 MB (100 MHz). Hiervan wordt slechts de helft gebruikt (vlgs het BIOS). Waar ligt dat aan? 2) Standaard zit er een 8 GB Maxtor HD in. Ik wilde er een tweede Maxtor bijzetten van 80 GB. De schijf wordt echter absoluut niet herkend door in het BIOS. Sterker nog: aangesloten als slave 'post' de PC niet eens... Ook deze schijf als enige aangesloten als master op het einde van de IDE-kabel werkt niet. De schijf wordt niet gevonden. Eerst dacht ik dat de nieuwe schijf kapot was, maar nadat hij was omgeruild bij de leverancier voor een ander exemplaar wederom hetzelfde probleem. :cry: Ik heb inmiddels ook de BIOS geflasht met de laatste update (dateert van 07-10-1999; AWARD w6147v18), maar helaas geen verbetering... Iemand een suggestie?
Link naar reactie
Geheugen: mobo herkent waarschijnlijk geen dimmetjes die groter zijn dan 256 MB. Meer info normaal gesproken in het boekje dat bij het moederbord hoort, maar ik vraag me af of je die bij PB wel krijgt. HD: als een bios update niet heeft geholpen, kun je dit alleen maar oplossen met een losse IDE-controller. Persoonlijk had ik er alleen wat extra geheugen bij geprikt als je collega echt geen andere PC wil kopen. Bottleneck blijft toch de processor. Wat moet ie met een 80 GB schijf? Videobewerking o.i.d. is sowieso onmogelijk met dit beestje.
Link naar reactie
[quote:61f04bf6a8]Standaard zit er een 8 GB Maxtor HD in. Ik wilde er een tweede Maxtor bijzetten van 80 GB. De schijf wordt echter absoluut niet herkend door in het BIOS. Sterker nog: aangesloten als slave 'post' de PC niet eens... Ook deze schijf als enige aangesloten als master op het einde van de IDE-kabel werkt niet. De schijf wordt niet gevonden. Eerst dacht ik dat de nieuwe schijf kapot was, maar nadat hij was omgeruild bij de leverancier voor een ander exemplaar wederom hetzelfde probleem. :cry: Ik heb inmiddels ook de BIOS geflasht met de laatste update (dateert van 07-10-1999; AWARD w6147v18), maar helaas geen verbetering... Iemand een suggestie?[/quote:61f04bf6a8] Wht je moet doen is op maxtor.com gaan en daar een programma downloaden maxblaster. Die installeert een update over de bios en als het goed is zou het moeten werken. Ik post die link ook meteen voor je. [url]http://www.maxtor.com/en/support/downloads/maxblast3.htm[/url][
Link naar reactie
[quote:19a40e227a="Barry G"] 1) Ik heb het 64 MB DIMM vervangen door een Kingston 512 MB (100 MHz). Hiervan wordt slechts de helft gebruikt (vlgs het BIOS). Waar ligt dat aan? [/quote:19a40e227a] Dat is te wijten aan de maximaal ondersteunde chipgrootte. Een moederbord heeft altijd een maximum tot welke grootte hij geheugenchips kan detecteren. Ik gok dat dit bij jou 128Mbit is, maar dat zou ook in de manual moeten staan. Je hebt waarschijnlijk een zogenaamde doublesided module erin gezet met 16 chips erop, dit betekend normaal: 16 x 256Mbit = 512Mb Maar omdat het moederbord de chips maar tot 128Mbit kan detecteren krijg je: 16 x 128Mbit = 256Mb Wat je kunt doen je de stick omwisselen voor 2x doublesided 256Mb modules. [quote:19a40e227a]2) Standaard zit er een 8 GB Maxtor HD in. Ik wilde er een tweede Maxtor bijzetten van 80 GB. De schijf wordt echter absoluut niet herkend door in het BIOS. Sterker nog: aangesloten als slave 'post' de PC niet eens...[/quote:19a40e227a] Dit klopt idd, dit komt omdat in de loop van de tijd de HDD's steeds groter werden ze ook meer bits nodig hadden om ze te adresseren en dat ondersteund jouw moederbord dus niet. Je kunt een programma als MaxBlast gebruiken om dit te verhelpen, deze vervangt een deel van je BIOS en zorgt ervoor dat de HDD wel herkend wordt.
Link naar reactie
[quote:2c10649ffe="piconimpex"]vraag aan marcel ik heb het zelfde probleem met een hitachi,maar daar vind ik niet zoiets als maxblast,zie ook het item wat ik geopend heb aopen en hitachi. weet jij een oplossing? frank[/quote:2c10649ffe] Een soortgelijk programma als maxblast, maar dan voor allerlei merken HD is Ontrack Disk Manager... Die is [url=http://www.ontrack.co.uk/diskmanager]hier[/url] verkrijgbaar... Hij is alleen niet gratis (ongeveer 35 Engelse ponden)... Wat je ook kan doen is kijken voor een BIOS update of een PCI-uitbreidingskaart... Dan heb je dat programma niet nodig...
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...