Ga naar inhoud

systeemtijd te snel


Aanbevolen berichten

gewoon even meenemen naar de dichtsbijzijnde electrozaak. die hebben ze wel.. maar ik vraag me af, (wel heel erg vaag probleem trouwens) maar hoe zal die bijna lege batterij er misschien invloed op moeten hebben? goed de batterij zal ervoor moeten zorgen dat de interne klok blijft lopen, echter waarom gaat ie dan sneller ipv dat ie bijv (wat veel voor de handliggender is) de tijd bijvoorbeeld zal ''vergeten''
Link naar reactie
[quote:8f8364db7d="turbulence"]gewoon even meenemen naar de dichtsbijzijnde electrozaak. die hebben ze wel.. maar ik vraag me af, (wel heel erg vaag probleem trouwens) maar hoe zal die bijna lege batterij er misschien invloed op moeten hebben? goed de batterij zal ervoor moeten zorgen dat de interne klok blijft lopen, echter waarom gaat ie dan sneller ipv dat ie bijv (wat veel voor de handliggender is) de tijd bijvoorbeeld zal ''vergeten''[/quote:8f8364db7d] Eindelijk nog eens een snuggere opmerking. :wink: De backup batterij geeft spanning aan het EEPROM, om de variabele bios gegevens te behouden, maar ook om een oscillator draaiende te houden. Deze oscillator (klokoscillator) geeft de referentiefrequentie voor een schakeling die de klok genereert. Met een kristaloscillator is de voedingsspanning niet van belang, hij werkt steeds op de juiste frequentie (ofwel helemaal niet). Bij een RC oscillator (kring bestaande uit een resistief en capacitief netwerk) kan de ontlaad en oplaad tijd enkele % afwijken door de voedingsspanning, hierdoor kan de frequentie lager of hoger zijn, waardoor de referentie niet juist meer is, en een afwijkende tijdsaanduiding als gevolg. Eddy :o :roll: :-?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...