Ga naar inhoud

Montage vragen...


Aanbevolen berichten

Hallo, Zoals sommigen weten, ben ik bezig een pc te bouwen. Ik heb nu dus een vraag, maar ik ben van plan alle komende vragen in dit topic te zetten. Ik hoef dan niet steeds een nieuw topic starten. Vandaar het algemene onderwerp: montage vragen. De eerste vraag: bij de voeding zit een stekkertje met zes draden. Waarvoor is die? bvd, Frans
Link naar reactie
[quote:e0bea36440="Captain_Kansloos"]Misschien is het handig om je onderdelen hier te listen; nu rest bv. de vraag f het een AT of een ATX voeding betreft. Maak dus een lijstje met merk en type aanduiding van de onderdelen, dan weten iedereen meteen waar je het over hebt.[/quote:e0bea36440]Betreft gewoon een ATX voeding. Je gaat me toch niet vertellen dat je niet weet hoe een moderne voeding eruit ziet?
Link naar reactie
[quote:a7ca67e5aa="Hans.Vosman"]Je gaat me toch niet vertellen dat je niet weet hoe een moderne voeding eruit ziet?[/quote:a7ca67e5aa]Bedoel je mij? Ik weet iid niet uit m'n hoofd hoe een ATX er precies uitziet, wel als ik 'm daadwerkelijk voor me heb. Daarnaast weet ik niet wat ik me precies bij "een stekker met 6 draden" moet voorstellen. Ik weet ook niet welke onderdelen de topicstarter in z'n 'nieuwe PC' gezet heeft. Ik heb kennelijk ergens een topic gemist waar dat uit af te leiden valt? Ipv van het over bv "die voeding" en "die processor" te hebben, lijkt het me handig dat iemand verteld waar het precies over gaat.
Link naar reactie
Toppie! Iedereen bedankt. Het is idd die aux stekker. Ik had ook gezocht op het forum met als zoekopdracht: stekker, 6, zes. Maar goed, nu weet ik het. Ik was ergens idd iets tegengekomen over die AT stekker, 2x een 6 dradige. Maar ik had dus maar één 6 dradige. Alle andere stekkers waren duidelijk. Die kon ik vinden in de gebruiksaanwijzing, bij Eynstein en met logisch nadenken. Wel lastig trouwens dat bij mijn kast geen gebruiksaanwijzing zat. Die stekker laat ik dus ongebruikt. [quote:26f72bcf36][b:26f72bcf36]Captain_Kansloos[/b:26f72bcf36] Ik heb kennelijk ergens een topic gemist waar dat uit af te leiden valt? [/quote:26f72bcf36] Nee hoor! ********* Nu weer een volgende vraag. Ik heb een papst casefan gekocht. Die gaat dus in mijn desktop. Maar wat is beter, voorin of achterin? En moet 'ie koele lucht naar binnen blazen of de warme lucht naar buiten? En hoe kan je zien welke kant 'ie opblaast? Of is dat een kwestie van uitproberen? Nog een vraag. In m'n oude pc zit aardig wat stof. Nu lijkt het mij wel zinvol om voor de gaten in mijn nieuwe pc een filter te zetten. Kan dit zomaar?
Link naar reactie
[quote:af89903f5e="Fr@ns"]Nog een vraag. In m'n oude pc zit aardig wat stof. Nu lijkt het mij wel zinvol om voor de gaten in mijn nieuwe pc een filter te zetten. Kan dit zomaar?[/quote:af89903f5e] onderin de kast; inblazen in de kast van ''koude'' lucht bovenin de kast; uitzuigen uit de kast van ''warme'' lucht en die filters, vindt het niet echt je van het.. ze beinvloeden de airflow toch wel een beetje, zorg gewoon dat je eens in de paar maanden een middagje vrijmaakt om even de kast open te gooien en er even een compressor door heen te blazen en even met een zuigertje het stof weghaalt...
Link naar reactie
Hoi turbulence, Ik heb een desktop hè! Gaat dat verhaal van boven en onder dan ook op? De ruimte voor de fan achter zit direkt naast de fan van de voeding. Beïnvloed dat elkaar niet? De ene die de warme lucht naar buiten blaast en de andere die het weer naar binnen zuigt, lijkt me niet handig. :roll: :-? Ik heb trouwens een papst 80mm fan gekocht. Om de een of andere reden dacht ik dat ik die moest hebben. Blijkt dat ik toch echt een 60mm fan moet hebben! :evil: Nu kan ik wel ergens een papst bestellen, maar dan betaal ik de helft erbij voor de verzendkosten. Bij mij in de buurt kan ik een Thermaltake [url=http://www.thermaltake.nl/products/dcfan/6025.htm/](deze)[/url] kopen. Is die een beetje net zo goed als een papst? 28dB is toch niet te veel herrie? En begrijp ik het goed dat stof in principe niet veel kwaad kan? Phoe, zal blij zijn als 'ie straks aan is!
Link naar reactie
[quote:467220fd81="Fr@ns"] Ik heb een desktop hè! Gaat dat verhaal van boven en onder dan ook op?[/quote:467220fd81] uhmm, nee niet echt he :wink: ff overheen gelezen... [quote:467220fd81="Fr@ns"]De ruimte voor de fan achter zit direkt naast de fan van de voeding. Beïnvloed dat elkaar niet? De ene die de warme lucht naar buiten blaast en de andere die het weer naar binnen zuigt, lijkt me niet handig. :roll: :-?[/quote:467220fd81] nee, maar goed, aangezien je nu over een vlakke airflow situatie praat is er maar 1 mogelijkheid eigenlijk. de fan zet je dus op uitzuigen, dus de warme lucht uit de kast halen. [quote:467220fd81="Fr@ns"] Bij mij in de buurt kan ik een Thermaltake [url=http://www.thermaltake.nl/products/dcfan/6025.htm/](deze)[/url] kopen. Is die een beetje net zo goed als een papst? 28dB is toch niet te veel herrie?[/quote:467220fd81] ach, hij maakt iets meer herrie als de Papfst, maar ja, dat is een persoonlijke keuze. Als je voor ultieme stilte gaat, dan is het niet een ideale cooler. maar als het je niet echt veel uitmaakt, dan is er niet veel aan de hand hoor.. op mijn radiator van mn watercooling zit ook een TT van 26 Dba, voor de rest allemaal papfst fans, maar die TT hoor ik er echt niet boven uit hoor.. [quote:467220fd81="Fr@ns"] En begrijp ik het goed dat stof in principe niet veel kwaad kan? [/quote:467220fd81] ach, het ligt ook vaak aan je situatie, en de omgeving. dus heb je een kat/hond/cavia, hoogpolig tapijt etc... wij hebben dus bovenstaande allebei, en het is echt soms een stofnest in mn kast, als je gewoon de boel eens in de paar maanden schoon houdt, is er echt niet veel aan de hand..
Link naar reactie
[quote:e93db6e490="Fr@ns"]De ruimte voor de fan achter zit direkt naast de fan van de voeding. Beïnvloed dat elkaar niet? De ene die de warme lucht naar buiten blaast en de andere die het weer naar binnen zuigt, lijkt me niet handig. :roll: :-?[/quote:e93db6e490] Dat is ook niet de bedoeling. Een ventilator achter bijplaatsen is vaak voldoende om genoeg luchtbeweging te krijgen. En bij plaatsing achterin is het de bedoeling dat die naar achteren blaast. Met 1 ventilator in de netvoeding zal de warme lucht in de computerkast via de voeding naar buiten gaan. Of dit nou zo goed is voor de netvoeding? Een ventilator voorin kan nuttig zijn om extra airflow te creëren. De bedoeling is dan dat de lucht naar binnen gaat. Je mag er natuurlijk van afwijken, maar ga dan wel na wat je wilt bereiken. Mijn eigen ervaring is dat normaliter met 1 ventilator achterin (die bv op 2/3 van de maximale snelheid draait) al snel een lagere temperatuur oplevert van enige graden. Volgens mij bepaald de temperatuur in de kast of je extra ventilatoren of koeling nodig hebt, de vorm van de kast, doet er niet zoveel toe. Een kleine (goed gevulde) kast zal i.h.a. warmer worden dan een ruime en goed geventileerde kast. [quote:e93db6e490="Fr@ns"] En begrijp ik het goed dat stof in principe niet veel kwaad kan? [/quote:e93db6e490] Dat ligt eraan waar de stof ligt. In het algemeen ligt de stof waar je dat niet wilt hebben, in de airflow. Dus i.h.a. dus wel schadelijk ... Meestal is schoonmaken om het jaar voldoende, bij problemen, dan kom je er zelf al heel snel achter.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ik was al bijna van plan de 80mm fan terug te sturen, toen ik ineens tot de ontdekking kwam dat de fan van de voeding ook een 80mm is. Vervolgens kwam ik op het geweldige idee om de papst in de plaats van die fluitende en gierende fan te zetten. Het resultaat is verbluffend! Ik hoor nu de HD ratelen en de radio hoeft niet meer zo hard. :P Ik vraag me alleen af of dit zomaar kan? Ja, alles gaat goed, daar niet van. Maar ik bedoel wat betreft verschillen in voltages, amphère, aantal toeren en zo. De temperatuur van de processor is ± 32ºC en van het moederbord ± 36ºC. Dit lijkt me wel in orde, dus is een casefan (voorlopig) niet nodig.
Link naar reactie
Hoi Marcel, bedankt voor de bevestiging. Nu vraag ik me alleen nog af of het uitmaakt wat + en - betreft. De kleuren van de draden waren namelijk verschillend. Als ik de draden andersom heb, draait de fan dan andersom? En blaast 'ie i.p.v. zuigen? (gewoon zuigen, niet populair bedoelt :wink: )
Link naar reactie
[quote:7d4a064c71="Fr@ns"]Nu vraag ik me alleen nog af of het uitmaakt wat + en - betreft. De kleuren van de draden waren namelijk verschillend. Als ik de draden andersom heb, draait de fan dan andersom? En blaast 'ie i.p.v. zuigen? (gewoon zuigen, niet populair bedoelt :wink: )[/quote:7d4a064c71] Nee de fan zal Niet draaien als de draden omgedraaid zitten. En hoe je kan zien welke kant de fan op blaast? Simpel. Je heb een holle en dus ook een bolle kant van een blad. De holle kant blaast. Deze schept als het ware de lucht weg.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...