Ga naar inhoud

Cooler in Voeding


Aanbevolen berichten

[quote:cfc5b220b1]k heb paar dagen terug een geheel nieuw systeem gekocht, en ook een voeding met de behuizing erbij gekregen(ik weet niet wat voor voeding). [/quote:cfc5b220b1] Ik denk dat jij een kast hebt van het merk Sweex. Deze voedingsfans maken nogal een herrie. en dan niet in de zin van een stofzuigergeluid, maar eerder een hard blazend geluid. De fan draait zo rond de 4000 toeren. En dat is dan ook gelijk z'n laagste stand. Wordt de voeding warmer{zwaarder belast} dan blaast de fan al gauw 5000 RPM, en dan wordt het wat hinderlijker. Eerlijk gezegd vind ik het niet zo hinderlijk, zolang de fan maar niet echt begint te janken als een stofzuiger. Daanaast scheelt het mij ook een extra casefan. omdat de voedingsfan deze taak overneemt. Ik denk wel dat je de fan kunt vervangen voor een ander. alleen moet je er wel voor zorgen dat je voor een fan kiest die bijvoorbeeld bij 3000RPM ongeveer net zoveel lucht verplaatst als de standaardfan in de voeding. anders wordt de voeding onder belasting gauw te warm. Aaan de andere kant zijn er ook relatief goedkope voedingen te vinden vanaf zo'n 35 Ero die tempgestuurd zijn. Dus die minder herrie maken. Persoonlijk zou ik zelf een nieuwe voeding kopen als ik de mijne hinderlijk zou vinden qua geluidsproductie. Die dingen kosten bijna niets meer. Kees 8)
Link naar reactie
[quote:3639881ff2="Vette kees"][quote:3639881ff2]k heb paar dagen terug een geheel nieuw systeem gekocht, en ook een voeding met de behuizing erbij gekregen(ik weet niet wat voor voeding). [/quote:3639881ff2] Ik denk dat jij een kast hebt van het merk Sweex. Deze voedingsfans maken nogal een herrie. en dan niet in de zin van een stofzuigergeluid, maar eerder een hard blazend geluid. De fan draait zo rond de 4000 toeren. En dat is dan ook gelijk z'n laagste stand. Wordt de voeding warmer{zwaarder belast} dan blaast de fan al gauw 5000 RPM, en dan wordt het wat hinderlijker. Eerlijk gezegd vind ik het niet zo hinderlijk, zolang de fan maar niet echt begint te janken als een stofzuiger. Daanaast scheelt het mij ook een extra casefan. omdat de voedingsfan deze taak overneemt. Ik denk wel dat je de fan kunt vervangen voor een ander. alleen moet je er wel voor zorgen dat je voor een fan kiest die bijvoorbeeld bij 3000RPM ongeveer net zoveel lucht verplaatst als de standaardfan in de voeding. anders wordt de voeding onder belasting gauw te warm. Aaan de andere kant zijn er ook relatief goedkope voedingen te vinden vanaf zo'n 35 Ero die tempgestuurd zijn. Dus die minder herrie maken. Persoonlijk zou ik zelf een nieuwe voeding kopen als ik de mijne hinderlijk zou vinden qua geluidsproductie. Die dingen kosten bijna niets meer. Kees 8)[/quote:3639881ff2] Het is geen Sweex, het heeft geen merk, het is de huismerk van computerland.nl denk ik, toen ik hem kocht was de beschrijving op de factuur; "Behuizing 6072-CA-TW 300W". Prijsverschil... een redelijk voeding kost me toch alweer 45 euro, en een goed fan, stille, veel luchtverplaatsing vind je makkelijk voor 20 euro, toch ?
Link naar reactie
Ooh, het is dus geen sweex.:) ik dacht dit omdat er veel kant en klare PCs zijn die gebruik maken van Sweex kasten, omdat deze niet zo duur zijn. Maar die Papst fan is inderdaad wel heel mooi. En vooral heel stil met z'n 12DB. En anders zijn er ook nog 8cm casefans van Spire, Coolermaster, of Zalman die goed koelen en stil zijn. Het is een beetje lastig, omdat je niet weet hoeveel lucht de fan verplaatst in jouw voeding. Want dan zou je op die specs makkelijker een andere fan kunnen kiezen. en kijk ook even naar de dikte van de fan. als deze bijv 20mm is en je koopt een 25mm, dan heb je een probleem omdat deze niet past. mits er weinig ruimte is natuurlijk.:)
Link naar reactie
de meeste fans passen er wel in.. heb zelf ook de fan in mn PSU vervangen voor een iets ''lawaaierigere'' Papfst.. neem die van 18Dba gewoon.. de voeding wordt altijd warm, maar zelfs de allerstilste van papfst kun je evt wel in je voeding proppen.. als je die van 18Dba neemt, dan weet je zeker dat er wel genoeg flow is, vindt die allerstilste iets te weinig flow hebben...
Link naar reactie
Hebben ze er ook een van 18 dBa dan of bedoel je gewoon de 19 dBa? Je moet even kijken of de fan in je voeding gewoon 80x80mm is, als dat het geval is kan in principe elke andere willekeurige 80x80mm fan erin. Het enige waarvoor je moet zorgen is dat deze wel voldoende koelt anders gaat je voeding een beetje smelten :P Een Papst fan van 19 dBa is dan idd een hele goed optie, omdat je dan in de meeste gevallen 'safe' zit qua koelprestatie en het geluid nihil is.
Link naar reactie
[quote:eadbd4fda9="sinan"][quote:eadbd4fda9="turbulence"]yep... die zit er bij mij ook in, en alles werkt nog naar behoren, geen barbeque geurtjes nog geroken uit de voeding.. :wink:[/quote:eadbd4fda9] Iemand uit een andere forum vindt 32cfm zelfs te weinig, wie moet ik nou geloven :oops: :cry:[/quote:eadbd4fda9] Wie was dat? [img:eadbd4fda9]http://www.smilies.nl/fuckyou.gif[/img:eadbd4fda9] :wink: Deze adviezen hier zijn in orde hoor...
Link naar reactie
[quote:1bed805339="CV"]Het maximale aantal toeren van mijn fans is 3000, dit is dus ook ongeveer 30cfm luchtverplaatsing, en deze fan houdt mijn 550wawtt psu goed koel, ik heb em vaak lager ingesteld dan maximaal en dan nog werkt het perfect.[/quote:1bed805339] Papst Silent Fan Dimensions: 80*80*25mm Air-flow" 26.5 CFM Noise: 19dB(a) Die wil ik in een 300W stoppen, en na jullie opmerkingen/hulp ga ik het doen ook;)
Link naar reactie
Ik had dit probleem ook met een ADT(?) voeding. Ik heb in de voedingkabel van de ventilator een 1000 Ohms potmeter gezet (kan ook lager zijn maar ik had niets anders tot 500 Ohm is zat) waarmee ik de topsnelheid van de ventilator af kan halen. Je kunt er ook een vaste ~100 Ohms weerstand tussen zetten voor een vermogen van een 0,5 Watt. Dit scheelt dag en nacht! Het enige wat je nog hoort is het draaien van mijn harddisk. Wat de temperaturen betreft, de uittrede van de voeding wordt niet hoger dan 35 graden bij een kamertemp. van 24 graden. Mijn systeemkast wordt nog geen 40 graden, processor 60 graden. Om de temp. van het gehele systeem omlaag te werken ga ik nu nog een (potmeter geregelde) systeemfan monteren die in de kast blaast met een (afzuigkap)filter ervoor. Dan komt de kast op overdruk te staan met schone lucht en hoop ik alle temp. naar beneden te werken.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...