Ga naar inhoud

harddrive


Aanbevolen berichten

hallo allemaal, Ik wil een 2de harddisk bij gaan plaatsen in mijn pc, omdat mijn hd die ik nu heb een beetje op begint te raken. Als deze hd nou crasht, kan ik deze dan gewoon eruit halen en windows op die 2de zetten en dan gewoon verer werken. of moet ik nog wat instellen, als master en slave, etc. en zoja, hoe? alvast bedankt, Jeroen
Link naar reactie
Als je een tweede hd er bij koopt moet je altijd master/slave instellen. Dit gaat door middel an een jumper en is echt niet moeilijk. Misschien is het makkelijk als je vertellt wat je er nog mer in hebt. Ik heb het thuis zo Op de primary ide zit de 60 gb hd (master) en de dvd speler (slave) Op de secundaire ide zit de 20 gb schijf (master) en de brander (slave) Het voordeel van dit is dat je on the fly kan branden. Als je hd crasht met windows er op is het natuurlijk geen probleem dat je de gecraste schijf er uithaalt, en de andere schijf o de plek zet waar de ouwe zat. Denk ook hier weer om de master/slave.
Link naar reactie
[quote:b0320dda98="jeroenvanweeghel"]Als deze hd nou crasht, kan ik deze dan gewoon eruit halen en windows op die 2de zetten en dan gewoon verer werken.[/quote:b0320dda98]Je kan wel gewoon verder werken, maar dan ben je wel je documenten kwijt... tenzij je die op een apparte partitie op de 2e (nieuwe) schijf zet. Als je de 2e schijf 1 partitie laat, en er later windows op zet, dan zullen die bestanden worden overschreven. (Vandaar dat je dus een 2e partitie moet hebben.) Over het instellen van master/slave e.d.: Haal eens je cd speler of hd uit je computer, en bekijk de achterkant eens goed (plek waar de kabels worden aangesloten). Het wordt dan meteen duidelijk hoe je master/slave instel. Let er wel op dat je de idekabel goed om aansluit, aangezien je computer anders niet reageert (alleen koeler gaat draaien). Als je vervolgens de kabel wel goed om aansluit, werkt-ie gewoon. Maar dat is zo'n gedoe (2x kabel aansluiten) ;) Jochem
Link naar reactie
Hoe je Master of Slave moet instellen verschilt per hardeschijf, maar dat staat doorgaans op een hardeschijf zelf. Bij eén van mijn hardeschijven zelfs onder 't garantielabeltje; lekker handig :-? Wel goed opletten dat je de goede hardeschijf kiest bij het partitioneren / formateren natuurlijk. [quote:94f8049e40="Martijn Hogendorf"]Als je deze aan de kant van de voeding doet zit je altijd goed. Succes[/quote:94f8049e40] Als je deze aan de kant [van de aansluiting] van de voeding [op de hardeschijf] doet zit je altijd goed. Misschien onnodig, maar ff ter verduidelijking :)
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...