Ga naar inhoud

[WC] Is deze combo wat?


Aanbevolen berichten

Na een tijdje wat topics gevolgd te hebben, hier en op got ben ik me maar eens gaan verdiepen in de verschillende mogelijkheden/combinaties op het gebied van waterkoeling Op het moment heb ik een vrij redelijke luchtkoeling overklok. - P4 2666 @ 3220 @ 1.89v (!) swiftech MCX4000+ delta fan op 5v - radeon 9700 @ 430/370 (socket A koeler erop). Toch is dit alles behoorlijk luidruchtig, oke de koelprestaties zijn zeer goed te noemen, cpu 43 idle; 51 stressed mobo 31 / idle; 34 stressed. Maar ik wil de boel gewoon stiller hebben Over een paar maanden wil ik dus maar weer eens een nieuwe pc kopen (de basis van dit systeem is al weer een jaar oud), maar dan niet meer met luchtkoeling maar met waterkoeling! Ik heb al wat zitten rondsnuffelen bij freezinghardware, eynstein en de oc-shop. Maar omdat ik verder weinig verstand van waterkoeling heb kom ik er niet helemaal uit. Ik zal eerst even voorleggen wat ik wil gaan koelen en wat ik er voor over heb €€ :P - Cpu - NB - VGA moeten worden voorzien van waterkoeling.. Ik wil de hele zooi ín de kast hebben en dus niet zoals bij de corsair set helemaal in een aparte unit. Case wordt hoogstwaarschijnlijk een chieftec BX [img:d37fe4623c]http://www.chieftec.de/images/big/BX-02B-SL-B.jpg[/img:d37fe4623c] Ik heb zo'n 250 tot 400 euro (max) over voor de waterkoelingsset. Veel waterkoelingssetjes hebben maar 1 of 2 aansluitingen (cpu/vga of cpu/Nb) en zijn vaak minder goed dan als je zelf een setje maakt. De Asetek KT12 waterkoelingsset is opzich een mooie set, maar als ik de prestaties van het setje in de verschillende testen zie valt het me een beetje tegen :r Een niet overklokte amd 2800+ met een idle temp van 38 en stressed 42 is toch niet echt goed te noemen. Ik wil dus een set hebben die erg goed koelt (en stil is), stressed temp die onder de 45 graden moet blijven met overklokken. Oke de nieuwe P4 processors hebben niet zo heel hoog voltage nodig als mijn huidige dus iets minder hitte ontwikkeling. Welke combinatie kan ik het beste nemen, rekening houdend met de verschillende maten van reservoir/radiator/pomp/koelblokken. Zelf had ik zoiets in gedachten: - Innovatek Tank-O-Matic Maat: 8x1 (?) - Black Ice Extreme II - zwart Maat:12.5 mm - Eheim 1048 Maat? - Magnum VGA-koeler Maat 10 mm - Magnum chipset-koeler Maat 10 mm - Zalman ZM-WB2 cpu blok Maat 10mm/15mm/25mm Is dit setje wat (kán het) en zal het aan mijn wensen voldoen?
Link naar reactie
  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
Ik heb zelf ook waterkoeling, wil ook alles graag in mijn kast hebben, en dat heb ik dus ook :wink: Ik weet niet wat voor moederbord je gaat kopen, maar als het een Canterwood mobo is zou ik de NB koeling zowiezo laten zitten. Dit voegt alleen temperatuur toe aan het water en heeft weigig tot geen nut voor de koeling van nb. De radiator is goed, van de vga en cpu koeler weet ik niet veel af, maar wat zijn de prijzen ervan? verder zou ik voor slangen gaan met een 1/2 inch inner diameter, deze hebben iets meer flow ook al zijn ze dikker. De Tank-O-Matic heb ik ook, is een goed reservoir, je moet er alleen koppelstukken voor hebben, van 3/8 naar 1/2. Zoals ik al zei, ik weet niet hoe de magnum en zalman blokken presteren, maar een maze4/dd gpu blok (lijkt mij niet veel meer) zorgt zeker voor temps tussen de 25 en 35 graden, idle/full load. Is heel ruim, maar elke set presteert anders.
Link naar reactie
Een ruim budget zoals wat jij genomen hebt is altijd mooi, omdat je dan niet naar goedkope en vaak ook slechte dingen hoeft te zoeken. Over je set, het reservoir (Innovatek Tank-O-Matic) heb ik zelf ook, ik weet alleen niet of ik het je kan aanbevelen i.v.m. de ruimte die het inneemt. Ik heb hem zelf rechts van het moeerbord in de kast vast geschroefd maar de ruimte voor mijn HD cages + uitstekende HD's is miniem, ze kunnen er net, maar dan ook net langs. Daarnaast is een groter reservoir niet echt een noodzaak, een klein reservoirtje die je voor de eheimpompjes kunt kopen zijn ook heel goed omdat je het systeem alleen maar hoeft te ontluchten. Dat over het reservoir. :D Tussendoor vraagje, ga je je PC ook nog modden, met UV lamp + uv vloeistof + raam bijv. of niet? Dan kan ik je misschien andere dingen aanraden zoals welke soort slang etc. Heel goed op passen is het met de slangmaten, ik weet dat de Tank-O-Matic van Innovatek 8mm aansluitingen heeft. Ze zijn klein maar wel degelijk: je schroeft het kapje eraf, slang erop, kapje dichtschroeven en je hebt een lekvrije aansluiting zonder gekloot :) Aangezien veel van je aansluitingen 10mm zijn kun je het best voor 10mm gaan aangezien je dan bijna geen andere aansluit stukjes hoeft te kopen. Als slang raad ik je 10mm [b:57a29ab977]siliconen[/b:57a29ab977] slang aan, aangezien dit bijna niet dichtklapt bij bochten (zelfs groter dan 90 graden kunnen ze goed hebben) en je niet hoeft te prutsen met nog meer tussenstukjes (duur + grotere kans op lekkage) of veren (gepruts). Enige nadeel van Siliconen t.o.v. PVC is dat PVC veel mooier doorschijnend is, en dus als je een UV lamp wil kun je overwegen PVC te nemen. Maar eigenlijk is dat het enige voordeel van PVC t.o.v. Siliconen, als je geen raam +uv lamp etc. wil ga dan meteen voor Siliconen en niet voor PVC, ik spreek uit ervaring ;) Zorg voor een goede pomp, omdat je 3 koelblokken hebt is er nogal wat weerstand, je kan misschien overwegen een zwaardere pomp te nemen voor betere prestaties. Voor het geluid: luister ook eens goed naar je hardeschijven, en kijk of deze ook veel lawaai maken, ik heb nl. het probleem dat de Hd's nu de luidruchtigste apparaten zijn in mijn pc. Ook nog iets voor het geluid -> Als je de BlackIceII radiator in de zijkant van je kast wil plaatsen moet je nog bedenken hoe je de radiator fan zet, lucht van buiten erdoorheen of lucht van binnen de kast naar buiten toe. In beide gevallen is het handig om een aantal extra fans te nemen (ik weet niet hoeveel je er nu al hebt nl.) en eventueel een fancontroller om het geluid algemeen laag te houden. Fancontrollers zijn niet erg duur meer, dus het geld is niet zo'n probleem. Als je even beslist of je wel of niet gaat modden kan ik je wel verder helpen dan dit :D
Link naar reactie
[quote:5616e562be="Hercul3s"]Als slang raad ik je 10mm [b:5616e562be]siliconen[/b:5616e562be] slang aan, aangezien dit bijna niet dichtklapt bij bochten (zelfs groter dan 90 graden kunnen ze goed hebben) en je niet hoeft te prutsen met nog meer tussenstukjes (duur + grotere kans op lekkage) of veren (gepruts). Enige nadeel van Siliconen t.o.v. PVC is dat PVC veel mooier doorschijnend is, en dus als je een UV lamp wil kun je overwegen PVC te nemen. [/quote:5616e562be] Slang moet je zeker voor Tygon gaan, zijn betere kwaliteit en knakken veel minder snel dan siliconen, en ze zien er mooier uit :P :wink:
Link naar reactie
Bedankt voor de snelle reacties guys! :) Ik ben NIET van plan te gaan modden, ik wil de case gewoon zo houden als die is en dus wil ik geen window erin. Tuurlijk is het wel leuk, maar dat ding staat onder mn bureau en ik vind het 'strakke' belangrijker dan een pc met allerlei kleurtjes. Ik vind het bij andere mensen altijd wel leuk staan, maar zelf hoef ik het niet te hebben. Slangen was tot nu toe nog niet eens een keuze geweest voor me, eerst wilde ik de goede combinatie hebben, slangen komt later wel, als ik mijn setje heb samengesteld. Slangen hoeven dus [b:d57b9ebaac]niet[/b:d57b9ebaac] mooi/doorzichtig te zijn, ik heb veel liever slangen die met een korte weg naar het volgende punt gaan zonder te knakken, dan slangen waar ik het water door kan zien stromen. Ik wilde eigenlijk een msi moederbord nemen, deze heeft een kleine actieve NB-fan. Dan kan ik dus 1 koelblok schrappen (scheelt me weer 50 euro die ik ergens anders in kan investeren). Ik begrijp dus dat ik ook wel een kleiner reservoir kan hebben (ik d8 hoe groter hoe beter).. is dit wat? Noise Isolator waterreservoir [img:d57b9ebaac]http://shop.freezinghardware.nl/pictures/996-1034G.JPG[/img:d57b9ebaac] Specificaties: -Omvang: 60 (doorsnede) x 160 (hoogte) mm. -Inhoud: ca 280 ml. -Aansluiting: 8x1 Als ik maar 2 waterblokjes neem, cpu + videokaart, is dan die Eheim 1048 voldoende? //edit// Is het overigens handig om een waterchiller erbij te kopen. Is dat mogelijk? Zo ja welke is een goede?
Link naar reactie
[quote:8d047b6575="CV"]weet niet waar je een watechiller vandaan wil halen, maar die dingen moet je of zelf maken, of voor heel veel geld aanschaffen, oc-shop heeft er een staan voor 600 euro, verder ken ik geen winkels die ze hebben. Zelf maken kan door een oude vriezer te slopen.... :wink:[/quote:8d047b6575] Hmz oke.. maar bij dat Asetek KT12 waterkoelingssetje staat oa: WaterChill Control Unit CTU 101 enz enz.. dat hele setje kost 259 euro. Maar presteert maar matig als ik de reviews moet geloven. Waterchill zal dus wel het merk zijn. :oops:
Link naar reactie
Ik zou 100% zeker gaan voor tygon slangen, je betaalt er iets meer voor maar ze zijn veel flexibeler dan siliconen, dat over het algemeen snel knakt, met tygon kan je makkelijk een hele bocht maken van 180 graden, (zeg ik het goed? :roll: ) siliconen is dan al lang dubbel geknakt. Als tygon knakt komt het ook gewoon terug in oude vorm, siliconen blijf je gelijk de knak zien.
Link naar reactie
Ik heb na jullie reacties nog maar eens wat rond gesnuffeld en kwam bij de tweakstore op dit uit: # D-tek WhiteWater block P4, Zwart Alu-Top # Dangerden Radeon vid.kaart koeler, 13mm aansluiting # Eheim 1048 waterpomp 600l/h # Dangerden Reservoir rond, 13mm aansluiting # Tygon Slang 13mm x 19mm (1 meter) # Zerex Supercoolant 4oz [b:927ee896c0]Totaal 243 euro[/b:927ee896c0] Radiator ga ik dan ff van de sloop halen. Is dat eigenlijk veel werk? Ik bedoel, moet je veel ombouwen aan een autorad om hem op je waterkoeling aan te sluiten? En waar kan ik hem het beste plaatsen? Ik zat te denken aan de top van mn case en dan 2 papst 120 fans erop die van onder naar boven lucht blazen. (een blowhole @ de bovenkant van mijn case zou misschien beter zijn, maar dat is wel riskant :-? (ben niet zo handig). plaatje van binnenkant van de case (zou het mogelijk zijn een rad aan de bovenkant? [img:927ee896c0]http://www.virtual-hideout.net/reviews/chieftec_bx_series/18.JPG[/img:927ee896c0] Of is het misschien makkelijker om de radiator aan de voorkant van mijn case te plaatsen (de onderste hdd rack gaat er toch uit)?
Link naar reactie
Zeer goeie set!! Vooral het P4 blok, is ongeveer 4 graden koeler dan elk ander blok :wink: Ik heb het ook en zelfs zonder fan op een kleine rad zijn de temps 25 graden. Aan de radiator zul je de fittings moeten zetten aan het einde, dit kan je mss zelfs op de sloop laten doen, want ik weet ook niet of je dit zelf kan doen. Verder zit mijn radiator voor in de kast. Waar de 2 hdd cages zitten, omdat het een dual rad is. Rad aan de bovenkant lukt volgens mij niet, omdat hier de psu zit en verder niet veel ruimte is. Bij mij lukte het ook niet met een single rad om die bovenin te krijgen.
Link naar reactie
Nou dan gaat dat hem worden. Dan al niet met een auto-rad of gewoon een goede radiator voor de pc. CV: heb jij pics van je systeem? Zo ja, laat eens zien! Welke case heb jij? Want bij deze chieftec case zit er nog wel een cm of 5 boven de voeding vrij... daar zou opzich die radiator wel kunnen volgens mij.. alleen tja hoe bevestig ik die :P
Link naar reactie
waarom kijk je niet even op www.laupro.nl/ia daar lopen vaak inkoopacties of verkoopacties van computeronderdelen tegen interessante prijzen.. lopen nu 2 hele leuke acties met WC onderdelen. neem de actie van ''tha mafkees'' eens.. hij verkoopt Dangerden MAze blokjes voor 35 euro.. heb er zelf ook wat besteld, want die blokjes moeten erg goed zijn... daarnaast, als je ziet wat je dan daar kwijt bent, misschien iets meer als die asetek set, dan heb je imho wel een betere set...
Link naar reactie
Ik ben nu die Asetek set in elkaar aan het zetten.... CPU blok is heel makkelijk. Alleen was ik zo dom om hem van tafel af te laten flikkeren... 1 mounting hole afgebroken, en natuurlijk voor socket 478 :evil: Maar hij steunt er evengoed nog op, dus ik verwacht wel dat ie blijft zitten. Anders moet ik 2 plaatjes maken die er overheen vallen of zo. VGA blok is een ander verhaal.... Hij past wel op een radeon, maar daar heb je dan ook ales mee gezegd. Hij zit er schuin op, en steekt zo ver uit richting de PCI sloten, dat ik hoop dat hij nog voldoende contact maakt.... Ook ziten de slangenkoppelingen behoorlijk knulig richting het mobo. Andere optie is omdraaien, maar an kom ik helemaal vaag uit :( Radiator heb ik gewoon voorin gedaan, 1 drivecage er uit gehaald. Moet nu alleen de zooi in elkaar zetten en de slangen trekken :)
Link naar reactie
[quote:94547bc232="turbulence"]waarom kijk je niet even op www.laupro.nl/ia daar lopen vaak inkoopacties of verkoopacties van computeronderdelen tegen interessante prijzen.. lopen nu 2 hele leuke acties met WC onderdelen. neem de actie van ''tha mafkees'' eens.. hij verkoopt Dangerden MAze blokjes voor 35 euro.. heb er zelf ook wat besteld, want die blokjes moeten erg goed zijn... daarnaast, als je ziet wat je dan daar kwijt bent, misschien iets meer als die asetek set, dan heb je imho wel een betere set...[/quote:94547bc232] Ik had het idd gelezen ja, maar op GOT bleek dat die WhiteWater set absoluut beter was dan die DangerDen blokkies, het staat trouwens ook bij de pc shop waar ze te koop zijn (dat ie 5 graden beter presteert dan de DD maze 3: http://www.tweakstore.nl/shop/detail.php?sess=72ac9e71c5f733b36e5d80e400d0aa6f&art_id=1895&abt=21&itemgr=74 Je laatste zin begrijp ik alleen niet helemaal: [color=blue:94547bc232]"daarnaast, als je ziet wat je dan daar kwijt bent, misschien iets meer als die asetek set, dan heb je imho wel een betere set..."[/color:94547bc232] Ik was al niet van plan voor die asutek set te gaan, ik vond de reviews ervan niet geweldig, en de bevestiging op de mobo's waren vaak erg lastig, dus die beviel me niet zo. Ik ben nu 243 euro kwijt, dat is idd iets meer dan de 215 euro van die asetek set, maar ik denk dat dit wel beter presteert.. en daar gaat het om, het ligt beide ruim binnen budget. Nu moet ik alleen nog ff een radiator regelen, of van een auto, of een pc-rad
Link naar reactie
Ik zou em eerst een uur of wat buiten de case testen BA, je weet nooit of ie gaat lekken!! :o :wink: Ik heb geen plaatjes 2Fast, maar mijn rad past zeker niet bovenin, omdat deze te dik is, zeker met de fans erop, en die kan je beter op de rad laten zitten. Mocht je een rad kopen in de winkel, moet je naar de DTek rad met fan shroud kijken bij tweakstore, dit is een van de betere radiators verkrijgbaar. Ik zelf heb de 'scoop', gemaakt door iemand op futuremark, hij is alleen behoorlijk groot, dual rad. En hij kost wat meer dan andere radiators, maar dan heb je wel de beste radiator die te krijgen is :D :wink: Komt voor mij uit op 150 dollar inclusief verzending. Terwijl je hier voor een rad met fan ook al snel 100 euro betaald. Hier is trouwens nog een review, zoals je em in de review ziet zit hij er ook bij mij in. [url]http://www.explosivelabs.com/reviews/XLR120&Scoop/[/url]
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...