Ga naar inhoud

processor doorgebrand?


Aanbevolen berichten

vandaag mijn nieuwe systeem in elkaar gezet: ASUS A7N8X Deluxe moederbord met athlon xp 2600+. alles leek wel aardig te werken en windows xp staat erop. totdat ik de cpu snelheid zag en dacht dat moet ik nog even in de bios aanpassen. ik heb toen de CPU External Frequency op 200 Mhz gezet (niet slim, paar denkfouten gemaakt :( ) en opnieuw gestart. sindsdien doet ie eigenlijk niks meer, hij start enigsinds maar ik krijg geen output meer. als ik de bios reset (via jumper) dan krijg ik 1 keer de bios en na een reboot weer niks. nu vermoed ik dat ik de processor stuk gemaakt heb, is er een manier hoe ik dat kan testen? als iemand een andere idee hier over heeft dan zijn die ook welkom natuurlijk :)
Link naar reactie
De makkelijkste manier om te testen of de proc nog wel goed is, is door `m op een ander moederbord te testen.... misschien bij een vriend, kennis, whatever. misschien is het eerst verstandig alles even los te gooien, dus alles weer even demonteren. Heb je trouwens bij je jumperreset de jumper daarna weer in de originele stand gedaan ? (misschien domme vraag, maar het is toch een veel gemaakte fout).
Link naar reactie
[quote:93932ef902="boneyard"]vandaag mijn nieuwe systeem in elkaar gezet: ASUS A7N8X Deluxe moederbord met athlon xp 2600+. alles leek wel aardig te werken en windows xp staat erop. totdat ik de cpu snelheid zag en dacht dat moet ik nog even in de bios aanpassen. ik heb toen de CPU External Frequency op 200 Mhz gezet (niet slim, paar denkfouten gemaakt :( ) en opnieuw gestart. sindsdien doet ie eigenlijk niks meer, hij start enigsinds maar ik krijg geen output meer. als ik de bios reset (via jumper) dan krijg ik 1 keer de bios en na een reboot weer niks. nu vermoed ik dat ik de processor stuk gemaakt heb, is er een manier hoe ik dat kan testen? als iemand een andere idee hier over heeft dan zijn die ook welkom natuurlijk :)[/quote:93932ef902] Zoiets, niet precies hetzelfde, heb ik ook gehad. Ik ging op vakantie, ik kom terug, mijn computer doet vaag, vanzelf rebooten(geen virus), en na een paar dagen startte hij helemaal niet meer op, geen output, en daarvan was de CPU ook gebrand denk ik... nooit getest, was toch een oude dingetje, maar mijn vraag is aan jou, ik krijg vrijdag ook die mobotje... wat vind je er van ?? is het een goed bord, of heb je het nog helemaal niet kunnen testen ?
Link naar reactie
Doe idd eens een bios reset. staat in het boekje van je moederbord fabrikant. Als dat niet lukt kun je ff de batterij uit het moederbord halen, na 10 minuten is de boel dan gewist. De kans dat je processor is doorgefikt is super klein. Waarschijnlijk trekt ie die 200 Mhz zelfs wel! Alleen dan moet je hem wel iets meer voltage geven (of je geheugen snelheid wat omlaag zetten). Maar goed.. eerst maar ff proberen om hem weer te starten suc6 :)
Link naar reactie
bedankt voor de tips en ideeen. ik heb het ding een nacht uit laten staan en toen maar weer geprobeerd. eerst deed ie nog minder, maar ondertussen werkt ie weer helemaal. ik had die resets wel gedaan maar misschien niet goed ofzo. het is wel een aardig moederbord vind ik, beetje veel opties (firewire, dolby 5.1, sata, dual lan) voor mij maar misschien heb ik die in de toekomst nog eens nodig. in de kast die ik heb past ie niet zo lekker maar ik denk dat dat meer een kast dan moederbord probleem is. nu is ook nog wel grappig die ie praat als er iets mis is, maar dat gaat binnenkort wel uit denk ik :)
Link naar reactie
Dat je pc niet opstartte na de bios reset is omdat dat hoort. Als je de jumper van pin 1-2 naar 2-3 zet zal je pc niet opstarten als je de aan-uitshakelaar overzet. Wel reset je dan je bios en dat had je nodig! :) Als je daarna de jumper weer terug zet werkt het idd weer goed. Dat gepraat door je speakers kun je idd in je bios uitzetten. Speech report heet het geloof ik. Het zit vrij ver verstopt.. maar je moet gewoon ff alle menutjes doorlopen in je bios.. Suc6
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...