Ga naar inhoud

koelingsvraagje


Aanbevolen berichten

hallo, ik heb hier een pc staan met een AMD XP 2000+ processor, een 128 MB GF FX5200 videokaart erin en heb er nu op het moment 1 HD van maxtor inzitten van 80 GB. nu wil ik er nog 1x een HD van 80 GB erbij in doen. moet ik nu zorgen voor extra koeling in de kast nu ik van plan ben er een extra HD erin te zetten. want alles zit in een sweex kast namelijk en daardoor komen de 2 HD's dan boven elkaar te zitten. moet ik me nu zorgen gaan maken als ik geen extra koeler toepas dat de hd's te warm worden en daardoor errors gaan geven of gaat dit wel goed. graag een reactie of oplossing hoe ik dit moet oplossen of hoe het anders gaat ivm de warmte. want systeem draait nu goed(maak nu geen gebruik van extra koeling), heb alleen niet genoeg meer aan die 80 gb die ik nu heb.
Link naar reactie
en wat bedoel je met [quote:7ed8a0b03b]Als ik jou was dan zou ik me 2 simpele casefannetjes halen voor 15 euro[/quote:7ed8a0b03b]?? bedoel je van die standaard 80 mm koelerfans of bedoel je z'n fan dat je in het pci slot drukt? want moet een koeler hebben die niet al te veel lawaai erbij gaat maken he. en weet niet welke meer lawaai maakt, de pci-fan of de koelerfan die je aansluit op de moederbord aansluiting. ps de plaats voor het plaatsen van die koeler is toch bovenin of heb ik dan mis?
Link naar reactie
maar is 1 koeler dan voldoende als ik die bovenin plaats (want m'n asus a7v8x-x mobo heeft maar 1 koeler aansluiting op het mobo zitten). want had zelf een 80mm qtec systeemkoeler op het oog namelijk, die heeft ook geen al te hoge db(a) van 25. maar als ik 2 koelers toe moet passen, want is naast bovenin dan een goede plek? onder de voeding of helemaal onderin?
Link naar reactie
Ik zou eerst maar eens checken of het nodig is... Hardeschijf temperaturen kun je meten met bijvoorbeeld drivehealth, sisoft sandra etc. Als dat dan niet boven de 60 graden komt is er nix aan de hand. Ook vind ik een casetemp van onder de 40 graden een mooie waarde. Als je wel casefans nodig hebt kun je beginnen met 1 bovenin op uitlaat, als je een tweede plaatst is onderin op inlaat vaak een juiste keuze. Zorg wel dan dat je je kabels een beetje netjes hebt weggewerkt, dat komt de flow ten goede.
Link naar reactie
[quote:234db945b5](want m'n asus a7v8x-x mobo heeft maar 1 koeler aansluiting op het mobo zitten). [/quote:234db945b5] De meeste fans worden tegenwoordig meestal gewoon rechtstreeks op de voeding aangesloten, met zo'n power plug die ook in je CD-roms en HDD's gaat. Dus dat moet wel lukken. Overigens kun je bij de meest modere kasten kun je ook voorin onder ook een fan zetten, die blaast er lucht in, en die fan boven je PCI sloten blaast de warme lucht er weer uit!
Link naar reactie
ik zal het ff bekijken dan, want asus levert namelijk zelf bij de pc het programma asusprob en daarmee kan je de temp van de processor en kast temp meten. dus als ik dat een beetje laag kan houden dan is dat dus goed. kan alleen onderin geen extra koeler plaatsen, heb namelijk een sweex systeemkast [url]http://www.sweexeurope.com/product.asp?pId=161[/url], alleen bovenin is een optie. maar ik zal het morgen wel ff aankijken als ik de extra 80 gb hd binnen krijg. maar als mensen suggesties hebben hoe ik anders de temp laag kan houden dan hoor ik dat graag.
Link naar reactie
goed dat ik deze topic geopend heb, ik was wel benieuwd hoeveel koeling er voor een 7200 rpm schijf nodig is. ik begrijp dat ik aan twee 80x80 cm fans uit wat oude voedingen voldoende heb? Ik monteer er eentje in de drivebay (met 2 80 gb maxtors 7200 rpm) en eentje extra onderin. Bovenin de Chieftec kast zit al meer dan een jaar geen casefan.
Link naar reactie
wil niet gaan zeuren biomass, maar ik had deze thread geopend, maar dt maakt verder ook niet uit. zal het proberen met 1 fan straks bovenin. in m'n eigen pc heb ik zowel bovenin als aan de voorkant van de pc een koeler zitten en zit onder de 35 graden casetemp en onder de 50 graden met m'n AMD XP 2400+ processor. maar met welk proggie kon ik nu precies ookal weer de temperaturen meten van in de pc zelf. sisoft sandra?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...