Ga naar inhoud

Volgorde van RAM belangrijk?


Aanbevolen berichten

Bij mijn allerbeste weten moet het geheugen met de hoogste snelheid in slot 1 en daarna dus geheugen met een lagere snelheid. Ook maakt het uit of of het double sided dimm's zijn (dus geheugen met aan beide kanten van het reepje chips) of single sided. :wink: Zo staat het tenminste in het boekje van mijn mainboard. Misschien staat er ook iets dergelijks in jouw boekje?
Link naar reactie
Het zal vast wel in het boekje staan maar het was makkelijker om te schuiven met de reepjes totdat hij aangaf dat ik 512 Mb had. Dit kon ik rustig doen omdat alle reepjes apart het gewoon prima deden. Blijkt dus (volgens aida) dat alle reepjes 133 zijn dus aan de snelheid ligt het niet. Maar ik heb wel de grootste (256 Mb) als eerste en 2 van 128 Mb op plaats 2 en 3. Verders zijn alle gegevens nagenoeg gelijk.
Link naar reactie
Als al het geheugen een snelheid van 133 Mhz heeft neem ik inderdaad ook even aan dat het dan geen probleem hoeft te zijn. Alleen: geheugen heeft ook nog andere tijden die sneller of minder snel kunnen zijn. Met betrekking hierop bedoel ik vooral de CAS latency. Van deze materie heb ik niet veel verstand maar je hebt geheugen met een CAS latency van 3 milliseconden maar ook van 2.5 milliseconden. Die 2.5 is dus sneller en dat moet je volgens mij niet bij elkaar ingooien. Maar deze materie gaat mij m'n petje een beetje te boven dus misschien is er nog iemand anders die jou hierover kan adviseren. Groetjes van Jan Willem en de mazzeltjes.
Link naar reactie
In principe kun je geheugen van verschillende kloksnelheden en verschillende CAS waarden in elke willekeurige volgorde plaatsen, zonder nadelige gevolgen. Maar als je compatibiliteitsproblemen krijgt kun je die soms oplossen door met de modules te gaan schuiven. Natuurlijk hoor je die problemen in de eerste plaats al helemaal niet te krijgen.
Link naar reactie
[quote:3e41e800db="jwspruyt"]Bij mijn allerbeste weten moet het geheugen met de hoogste snelheid in slot 1 en daarna dus geheugen met een lagere snelheid. Ook maakt het uit of of het double sided dimm's zijn (dus geheugen met aan beide kanten van het reepje chips) of single sided. :wink: Zo staat het tenminste in het boekje van mijn mainboard. Misschien staat er ook iets dergelijks in jouw boekje?[/quote:3e41e800db] Dat is zwaar chipset afhankelijk. Sommige memcontrollers presteren beter als je het ram in bepaalde banken mikt, maar over het algemeen maakt het geen donder uit. Vooral als je gaat overclocken en je memcontroller dus zwaar gaat belasten dan worden dit soort dingen wat meer de moeite om te proberen waard.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...