Ga naar inhoud

nw. mobo en processor en geheugen maar welke?


Aanbevolen berichten

hoi, ik heb een PC waarvan ik de MOBO wil vervangen met een nieuwe processor (nu slechts 900 Mhz) en snel geheugen (DDR-400?). Mijn harddisk zijn nog wel 5.400 toeren maar vraag me af of dit een groot probleem is, verder is alles in m'n huidige PC aardig up-to-date. Wat is een goede prijs/kwaliteitverhouding (wil wel een lekkere snelle processor maar aan de MOBO stel ik geen super hoge eisen). Wie heeft goede tips?/gebruikerservaring? Michel
Link naar reactie
Als ik het beetje info zo lees, zou je denk ik het beste voor een nForce mobo met een ongeveer 2000+ (of de intel varianten). Heb je ook niet het hele dure geheugen nodig, maar kun je in principe zelfs nog PC2100 nemen. Anders (met DDR400) zou je eigenlijk gelijk het nieuwste van het nieuwste moeten nemen... Dit zou je wel lekker kunnen overklokken en het is niet zo duur meer. (als je t zou doen, moet je oppassen dat je geen Palomino core krijgt in geval van een AMD) Of zouden jullie het dan erg met me oneens zijn? ^_^
Link naar reactie
[quote:7199d76f30="Banaan"]als je t zou doen, moet je oppassen dat je geen Palomino core krijgt in geval van een AMD [/quote:7199d76f30] als die CPU krijgt, dan koopt ie em bij een museum :wink: Palos zijn haast niet meer te krijgen, alles is tegenwoordig Thoroughbred of Barton.. leuk systeem voor weinig geld? - Asus A7n8x Non deluxe - XP2500 - 2x 256 MB ram Dane elec dan heb je toch weer een fun syteem draaien voor verdomd weinig geld... [quote:7199d76f30]Mijn harddisk zijn nog wel 5.400 toeren maar vraag me af of dit een groot probleem is, verder is alles in m'n huidige PC aardig up-to-date. [/quote:7199d76f30] ach, nieuwe schijven worden zelfs nog wel gemaakt met die snelheid, dus dat zal geen probleem zijn, echter grootte kan een belemmerende factor zijn.. maar geef eens een richtbedrag? 300 euro? 2500 euro? we hebben geen glazen bol om je budget te raden..
Link naar reactie
Qua budget denk ik aan de 500 - 600 euro max. Als ik meer uitgeef kan ik beter een heel nieuw systeem aanschaffen (zo'n Medion b.v. bij DES?). Draai met XP en wil wel een stuk sneller maar ben geen gamer of zo, wil anderzijds ook niet nu investeren in sterk verouderde techniek. Denk dat 2,8 proc. wel voldoende is (Intel? vanwege snelheid?). Wat kosten de zaken die opgegeven waren zoals die XP2500 etc. (is dat een AMD?). Groetjes, Michel :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: P.S. is het aanschaffen van een nw. PC bijna niet net zo duur?
Link naar reactie
Ik zou gaan voor een ecs moederbord (ong. 40 euro) met een amd athlon xp processor (ong 70 euro voor een thunderbird 2200+) en daar een hoop geheugen in schoppen, min. 512 MB.. Als je computerspelletjes toch niet doet heeft een geforce4mx videokaart voldoende 2d-kwaliteit. (50 euro of minder). En imho maakt het geen zak uit of je een 5400 rpm of een 7200 rpm harddisk neemt. Ik heb van IBM een 60GB 7200 rpm harddisk en van maxtor een 80GB 5400 rpm harddisk en ik heb ze allebei op snelheid getest met hdbench van c't. Volgens hdbench geven ze ong. gelijke prestaties. In elk geval kun je met een 5400 rpm harddisk prima videobewerken. Prijzen zijn te vinden op www.tweakers.net/pricewatch
Link naar reactie
[quote:9ff3c7ef40="oghkru"]Qua budget denk ik aan de 500 - 600 euro max. Als ik meer uitgeef kan ik beter een heel nieuw systeem aanschaffen (zo'n Medion b.v. bij DES?). Draai met XP en wil wel een stuk sneller maar ben geen gamer of zo, wil anderzijds ook niet nu investeren in sterk verouderde techniek. Denk dat 2,8 proc. wel voldoende is (Intel? vanwege snelheid?). Wat kosten de zaken die opgegeven waren zoals die XP2500 etc. (is dat een AMD?). Groetjes, Michel :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: P.S. is het aanschaffen van een nw. PC bijna niet net zo duur?[/quote:9ff3c7ef40] als je een leuke XP2800 barton bijvoorbeeld koopt, dan koop je zeker geen achterhaalde techniek... Combineer je dit met een goed Nforce2 moederbord; de Asus A7n8X deluxe bijvoorbeeld, dan is het ook weer state of the art... aan de andere kant, met een p4 2,8 ofzo, en een Asus p4p800 deluxe bijvoorbeeld, dan heb je ook weer een verdomd leuk systeem weer draaien... nadeel van Intel t.o.v AMD vindt ik dat de CPU's van intel vaak aan de prijzige kant zijn....
Link naar reactie
[quote:2c917e7e71="General X"][quote:2c917e7e71](ong 70 euro voor een thunderbird 2200+) [/quote:2c917e7e71] dat is geen Tunderbird! En hij heeft een hoog buget dus kan hij best wel een betre mobo met bijvoorbeeld een nForce Chipset met een (AMD) XP 2500+ (liefst barton Core)[/quote:2c917e7e71] Ik bedoel een thorougbred natuurlijk. :-) Je kunt wel een betere cpu en een beter moederbord kopen maar je moet kijken naar wat je met je computer wil uitvoeren. Het heeft geen enkele zin om meer geld uit te gaan geven als dat niet nodig is. En hij vraagt om een goedkoop moederbord met een goede cpu. Dat is dus een ecs moederbord met een thoroughbred processor erop (bijv. 2200+ of 2400+ of 2600+ met 266 Mhz FSB). Geen barton, want die wordt niet door die mobo's ondersteund. Ook gaan die goedkope ECS-mobo's maar tot 266 Mhz FSB. Als je een amd xp met barton core neemt moet je meteen weer een duurder moederbord gaan kopen terwijl de prestatieverschillen waarschijnlijk niet eens waar te nemen zijn. Die prestatieverschillen zijn imho alleen relevant als je topprestaties wil in 3d-games waarvoor je de snelste shit wil die er is. Voor bijv. viideobewerking e.d. zal het denk ik niet veel uitmaken.
Link naar reactie
[quote:bb5f0c193f] als die CPU krijgt, dan koopt ie em bij een museum Palos zijn haast niet meer te krijgen, alles is tegenwoordig Thoroughbred of Barton.. [/quote:bb5f0c193f] :P Één van de drie zaken hier in Leerdam verkoopt ze iig nog :roll: Misschien zijn ze er weinig, maar zeg toch zelf: een gewaarschuwd man telt voor 2. En ik ben echt ff in de war wie nou wat zegt over de mobo+proc combinatie... Het lijkt alsof jullie hetzelfde zeggen en toch geven jullie mekaar ongelijk :P Enniewees, let er gewoon op dat je mobo de fsb van je nieuwe processor ondersteund. En dan kun je daar ook het geheugen op kopen, aangezien synchrone snelheden over het algemeen het besten uit de test komen (iig kwamen bij THG tijdje terug).
Link naar reactie
ff kijken: Asus A7N8X Deluxe Rev 2.0 ongeveer 125 euro AMD Athlon XP 2800+ (2,08GHz, 333MHz FSB) - € 102,- DDR SDRAM geheugen / 256MB PC3200 DDR SDRAM (Dane-Elec) 2 x 65=130 euro of koop ik b.v. Asus A7N8X Deluxe Rev 2.0 ongeveer 125 euro Intel Pentium Processors / Intel Pentium 4 2,8GHz (800Mhz FSB, Boxed) voor 285 euro met Geheugen: A-Merk 512MB PC3200 DDR SDRAM - € 94,- (2x) (Twinmos) Haal ik onderstaande investering er uit qua snelheid? Wat is het verschil met een Asus P4P800 (Audio + GLAN + SATA RAID) die iets goedkoper is? Kunnen moederborden altijd met Intel en AMD proc. werken? Groetjes, Michel
Link naar reactie
[quote:07d84a12ae="oghkru"]Wat is het verschil met een Asus P4P800 (Audio + GLAN + SATA RAID) die iets goedkoper is? [u:07d84a12ae]Kunnen moederborden altijd met Intel en AMD proc. werken?[/u:07d84a12ae] [/quote:07d84a12ae]neeh dat kan niet er zijn bepaalde moederborden voor amd's en intels en ook daar zijn weer verschillen in. daardoor is die 2e keuze niet mogelijk, omdat er dus geen pentium 4 op dat moederbord past. die eerste keus ziet er wel leuk uit 8) maar ik wil nog een paar dingen weten 1. is je voeding nog wel goed genoeg? is tie nog wel sterk genoeg? 2. waarom wil je deze upgrade doen? om games te spelen? dan heb je waarschijnelijk ook een nieuwe videokaart nodig, anders zou deze upgrade bijna geen zin hebben 3. ik vind zelf een 5400 rpm schijf merkbaar langzamer, ik weet niet hoe groot die schrijf is, maar je kan die altijd nog houden en om als hoofdschijf een nieuwe te kopen die wel 7200 rpm is
Link naar reactie
je budget is rond de 500-600 euro zeg je.. wat denk je hiervan; - Asus A7n8x Deluxe 125,45 - TwinMos 256MB PC3200 2x 55,00 - AMD XP 2800 199,00 - Club3D ATI Radeon 9800SE 239,00 ----------- 618,45 dan heb je een supergoed systeem weer draaien. Dit heb ik even samengesteld bij [url=www.maxpert.nl]maxpert[/url] Aangezien die een gunstige VGA prijs hadden.. weet btw niet waar je die € 108,- weghaalt voor een XP2800, maar dat is wel erg goedkoop :wink: [/url]
Link naar reactie
[quote:6831aa631d="zjarl"]jepz, zoiets zal ik ook nemen, misschien een iets lanzamere processor (de 2500+) is toch bijna de helft goedkoper, misschien een iets goedkopere videokaart en dan kan je voor dat prijsverschil een hd kopen :)[/quote:6831aa631d] Tsja, maar hij geeft aan dat hij nog een redelijke schijf heeft zitten in zn openingspost.. probleem met een goedkopere VGA kaart, dan kom je in de 9700 kaarten, en die zijn moeilijk te krijgen deze dagen... :( zou wel nu voor een 9800 based VGA kaart gaan iig.. die zijn nu goed te krijgen, en ook nog eens leuk qua prijs...
Link naar reactie
Hij geeft aan dat hij geen gamer is: [quote:84a762e704="oghkru"]Draai met XP en wil wel een stuk sneller maar ben geen gamer of zo, wil anderzijds ook niet nu investeren in sterk verouderde techniek.[/quote:84a762e704] Het verschil in 7200 rpm harddisk en 5400 rpm harddisk is alleen te merken in bepaalde applicaties, zoals bijv. videobewerking e.d., maar dat ligt ook aan de kwaliteit van de schijf. Een goede kwaliteit 5400 rpm harddisk hoeft niet onder te doen voor een 7200 rpm, ook al zijn 7200 rpm harddisks meestal uiteraard wel wat sneller maar ik zou er zeker geen nieuwe harddisk voor gaan kopen. Maar waarom zou je een asus-moederbord gaan kopen en geen ecs elitegroup? In de asus kan neem ik aan een 2500+ barton en in een ecs K7S5A een 2400+ thoroughbred en die zijn even snel terwijl je voor asus veel meer geld moet betalen. Ik heb geen ervaring met asus maar het ecs-moederbord (k7vza 3.0) in mijn computer doet het prima. Wat is dan de meerwaarde van asus?
Link naar reactie
je hebt gelijk computerbacterie, ik had niet gezien dat hij dat had gezegt. dan heb je iig niet zo'n goeie videokaart nodig, toch blijf ik bij mijn mening dat je dan wel beter een 7200 rpm hardeschrijf kan kopen van maxtor of western digital. ik zal wel voor een asus gaan en niet voor een ecs bordje, waarom? jah dat heet instinct
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...