Ga naar inhoud

Problemen met nieuw mobo


Aanbevolen berichten

Afgelopen week kreeg ik mijn nieuwe moederbord binnen, een [url=http://nl.giga-byte.com/MotherBoard/Products/Products_GA-7NNXP.htm]Gigabyte GA-7NNXP[/url]. Daarbij kwamen 2 reepjes pc3200 oem geheugen. Ik heb het moederbord aangesloten in mijn computer en toen begonnen de problemen. Om te beginnen heeft het bord dual bios. Wat mij opviel was dat om de 2 a 3 herstarts het bordje opstartte van de backup bios, af en toe gaf het bios een wide area fout aan in de eerste bios. Vervelend maar oke, overleefbaar. Ook werd mijn XP2000+ Palomino niet warmer dan 24 graden dus een bios update is sowieso noodzakelijk. Ik installeerde snel een illegale windows om voor een vriend te testen (zou ook SP1 inzitten), ging redelijk goed. Daarna heb ik de schijf weer leeggemaakt en wilde ik mijn legale windows installeren. Ik heb het minimaal 8 keer geprobeerd maar iedere keer stopte de installatie er mee, steeds weer op een andere plek en soms zelfs met blauwe schermen. Uiteraard heb ik bij iedere nieuwe installatiepoging de schijf opnieuw geformatteerd. Op een gegeven moment dacht ik dat ik het Dual Power System (DPS) dochterkaartje er op moest zetten omdat dat misschien voor een stabielere stroomverzorging zou leiden, dit bord zou wel eens gevoeliger kunnen zijn dan mijn oude KT133 bordje. Vier minuten na het opstarten en tijdens het installeren viel het systeem helemaal uit, mijn 300 Watt voeding was compleet doorgebrand. Nu draai ik weer op mijn oude bordje met een andere (250 Watt) voeding, probleemloos. Wat mijn vraag is, zou dit kunnen komen omdat mijn no-name voeding van een half jaar oud al aan het eindje liep en niet (meer) in staat was om stabiele voltages af te leveren of zou ik dit bordje terug moeten sturen? En zou ik met een voeding van 300 Watt uitkomen? Ik draai al een half jaar heerlijk op 300 Watt en nu zelfs op 250 Watt, en niets verandert aan mijn systeem, alleen het moederbord en geheugen. Systeem: AMD XP2000+ Palomino 512 Mb geheugen 2 harde schijven 1 cd rewriter 1 dvd speler GF4 TI4400 Ik heb via Google al een aantal reviews gevonden en niemand klaagde over power- of andere problemen, alleen 1 review over een slechte overklokbaarheid van dat specifieke exemplaar, maar ik ben niet van plan om te overklokken. Oh ja, even ter verduidelijking, er staat nergens (niet op de site en niet in de meegeleverde documentatie) iets over het minimaal benodigde vermogen, ook niet in verband met die Dual Power System (DPS) kaart.
Link naar reactie
Nou ik zou er meteen me terug gaan! (het mobo dan he!) het moet het meteen doen. Zeg er niet bij dat je hebt gebrobeert een ilegale windows te instaleren! (je weet maar nooit wat ze met die informatie doen he 8) ) Overigens 250 wat is te weing voor mijn systeem (zie bijschrift) ga ik deze of volgende week een andere voeding kopen omdat hij (250 watt) niet sterk genoeg is! en zover ik weet zijn die Palomino nog grotere stroom verbruikers en vreet dat andere kaartje ook nog stroom!
Link naar reactie
Het nadeel van het bedrijf waar ik de spullen heb gekocht is dat ze willen dat de klant alle verzendkosten betaalt, ongeacht welke richting. Het staat in de algemene voorwaarden dus dat had ik kunnen weten. Ik had alleen niet verwacht dat ik ook eens aan de beurt kwam met een niet goed werkend apparaat. Maar goed, ik stuur het apparaat morgen meteen terug en verlang een nieuwe, volgens de reviewers schijnt het wel een lekker bordje te zijn dus ik wil nog niet kijken naar een ander merk/type. Volgens mij heb ik dat dps kaartje ook niet nodig, wat ik er van begrepen heb is dat het een grotere stabiliteit geeft wanneer je gaat overklokken en ik ben zo'n saaipiet die daar niet aan begint. Ik dacht alleen dat het misschien iets uitmaakte omdat het systeem wel heel moeilijk deed.
Link naar reactie
Je andere versie van het verhaal is natuurlijk ook mogelijk. De voeding trok het gewoon niet goed en dat levert idd instabiliteit op. Door die kaart liep de belasting nog wat verder op en brande hij door. Je ziet wel meer dat die no-name voedingen doorfikken als je ze te zwaar belast, dat heb ik zelf ook al twee maal meegemaakt.
Link naar reactie
Ik heb zelf een 7vax en daar had ik zelf ook problemen mee met het installeren van een windows. Maar dat kwam omdat ik de timings van het geheugen ietsjes had opgeklockt en dat kan mijn oem geheugen niet aan. Maar probeer eerst een nieuwe voeding in je pc te zetten en niet aan de timings kloten, en 300 watt is echt te weinig voor dat mobo'tje. (mijn 300 watt voeding van Aopen houd het ook nog net met mn specs :lol: )
Link naar reactie
[quote:41b91aba4e]Het staat in de algemene voorwaarden dus dat had ik kunnen weten.[/quote:41b91aba4e]Even sidenote, in dit soort gevallen kan je daar aan lak hebben, want naar besluit van het Europese Gerechtshof enkele maanden geleden in een zaak rondom zulke leveringsvoorwaarden, zijn 'algemene voorwaarden' e.d. waardeloos gemaakt. Met andere woorden: wat ze er ook inzetten, ze mogen je niks verplichten. Het is nu meer een 'we doen het graag zo, dat is wel zo gemakkelijk' papiertje geworden. Ze mogen je dus wel iets rekenen voor verzendkosten, maar betalen is niet verplicht! Als ze anders niet leveren, mag je bezwaar maken. Helpt dit nog niet, dan moet je een event. rechtzaak zonder probleem kunnen winnen. In dit geval is een rechtzaak aanspannen wel een beetje nutteloos, maar dat terzijde. Het is wél handig om dit te weten als je bijv. een PC o.i.d hebt gekocht, en als daar wat mee loos is en je strand op 'voorwaarden'.
Link naar reactie
Ahum, als je iets opstuurd is het heel normaal dat je verzendkosten betaald en ook als je een berdijf vraagt om iets op te sturen mogen ze gewoon de verzendkosten op jouw rekening zetten, algemene voorwaarde of niet. Anders is het heel simpel, dan kun je een andere bedrijf zoeken. Een rechtzaak zul je never nooit winnen m.b.t. dit punt.
Link naar reactie
Dat je nooit een rechtzaak zult winnen, is niet waar. Er zijn zeker 35 zaken bekend (bron: dagblad Trouw) waarbij de zaak gewonnen is op de 'algemene voorwaarden' die teniet werden verklaard. Maar, zoals je zegt, als je niet betaald kan je simpelweg een ander bedrijf zoeken. Bij bovengenoemde zaken ging het dan ook meer om dingen als abonnementen, huurcontracten e.d., dingen die je langere termijn gebruikt en voor betaald, maar niet in je 'bezit' zijn.
Link naar reactie
Nou ja, ik betaal die verzendkosten wel, een ritje van Enkhuizen naar Raalte gaat me meer kosten dan die verzending en een rechtzaak heb ik er niet voor over. Verder koop ik er gewoon een 450 Watt Q-Tec bij, die kost maar 32 euro dus dat valt ook al mee. Op die manier heb ik alle mogelijke oorzaken uitgesloten. Allemaal bedankt voor het meedenken.
Link naar reactie
Dat denk ik niet, de lokale computerboeren zijn vrij prijzig met wat ze hebben en dat is niet al te veel. De goedkoopste no-name 300 Watt voeding is bijvoorbeeld al 30 euro terwijl die via [url=http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/212//?Sortering=Prijs&Query=&Action=&Landfilter=Benelux]Tweakers.net[/url] op 11 euro komt. Daarbij acht ik het onwaarschijnlijk dat 1 van de lokale zaken een bordje als dit verkoopt. :cry:
Link naar reactie
[quote:d6a4ca9ab2]terwijl die via Tweakers.net op 11 euro komt[/quote:d6a4ca9ab2] Ja... + € 11,= rembourskosten. Wordt nog leuker als die goedkope lawaaivoeding het ook nog eens begeeft. Ben je nog eens 2 * verzendkosten kwijt. Ik heb nu al ..tig systeempjes gebouwd voor de een en ander, maar voor die (schijnbaar) paar euro extra heb ik binnen het uur een defect onderdeel vervangen zonder extra kosten.
Link naar reactie
Daar heb je wel gelijk in en de kleine dingetjes haal ik ook liever in de buurt om diezelfde reden maar de grotere zaken zijn op het internet vaak meer dan een paar euro goedkoper en dat scheelt gewoonweg geld. Ik leef op een klein inkomen en dan gaat het geld wel tellen. Daarbij komt dat zolang ik al via internet koop dat ik geen slechte spullen heb gekregen, dit is de eerste keer. Maar neem nou eens pcwereld, die zit bij jou in de stad. Daar kost zo'n 300 Watt voedinkje al 37 euro en toch is dat 1 van de goedkopere zaken in de omgeving. Denk dat pc-top daar niet veel onder zitten want die twee zaken lopen meestal wel gelijk qua prijzen.
Link naar reactie
[quote:8b89c42a34="Heiden"]Raalte? Dat moet Sallandautomatisering zijn.[/quote:8b89c42a34] Dat klopt, ik lees er in de shop survey van Tweakers voornamelijk goede dingen over dus ik verwacht geen moeilijkheden. Ik heb een RMA nummer aangevraagd en zodra ik die heb gaat het bordje retour, eens kijken hoe ze mij gaan behandelen. 8)
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...