Ga naar inhoud

Welk type bios in deze pc?


Aanbevolen berichten

Nee, na de installatie van MaxBlast op een harde schijf, is de schijf niet [i:c46b4cd79f]gewoon leeg[/i:c46b4cd79f]. Waarom MaxBlast en Linux wel degelijk een verhaal apart is - en een probleem - lees je [url=http://maxtor.custhelp.com/cgi-bin/maxtor.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_sid=SkUNCARg&p_lva=&p_faqid=391&p_created=984597179&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9ncmlkc29ydD0mcF9yb3dfY250PTImcF9zZWFyY2hfdGV4dD1saW51eCZwX3NlYXJjaF90eXBlPTMmcF9wcm9kX2x2bDE9MzMmcF9wcm9kX2x2bDI9fmFueX4mcF9jYXRfbHZsMT0zMSZwX2NhdF9sdmwyPX5hbnl_JnBfcGFnZT0x&p_li=]hier[/url]. MaxBlast en LILO in dezelfde bootsector gaat dus niet. Vandaar de (noodzakelijke) "work-around" die ik onder 2) heb genoemd. Het gebruik van MaxBlast in combinatie met Linux is dus net iets meer dan "Click & Go" ... Maar goed, we raken wat [i:c46b4cd79f]off-topic[/i:c46b4cd79f] geloof ik :wink:
Link naar reactie
Die gast wil het nu nog werkend zien hoor, dus ik luister met beide oren. Hij gebruikt nu een bootschijf van 3.6GB die weer iemand anders graag wil hebben dus :P Maar ik begijp dus goed dat MaxBlast zelf het MBR niet leegmaakt? Dan is de oplossing simpel, even het MBR spoelen [code:1:2f9fb79a0d]dd if=/dev/zero of=/dev/hdb bs=512 count=1[/code:1:2f9fb79a0d] en dan alsnog MaxBlast er op rotten. Ik had er niet aangedacht dat LILO nog in het MBR van die schijf stond omdat ik hem natuurlijk later in het MBR van de bootschijf had gezet. Dus MaxBlast moet volgens jou wel installeren als het MBR leeg is, of moet ik zelfs een DOS MBR erin zetten om het te fixen? Begrijp me goed, heel MaxBlast deed het dus niet hè, niks geen herkende schijf, niks geen blauwe balk en ik had de schijf met MaxBlast FAT32 geformateerd omdat Win98 er op moest.
Link naar reactie
Ja, maar nu moet je wel oppassen. MaxBlast maakt [i:398502900f]zelf[/i:398502900f] een MBR (heeft een eigen MBR). Als je die gaat "spoelen", spoel je ook MaxBlast (da's ook een manier om van Maxblast af te komen, maar niet bepaald de aanbevolen manier - al weet ik niet "hoeveel" MaxBlast er op die schijf is gekomen; ik begrijp dat het niet is gelukt). Maar het klopt dat die MBR leeg moet zijn, want twee verschillende MBR's kunnen niet in één bootsector (ze willen wel, heel graag zelfs, maar het kan niet). Om dat probleem te omzeilen, gooi je de bootsector van Linux in de Linuxpartitie (door de LILO zodanig te configureren). De MBR van Maxblast wordt dan niet "lastiggevallen". Ik vraag me af of het überhaupt wel mogelijk is, om alsnog MaxBlast te installeren als er al een OS (of wat dan ook) op de schijf staat. Eigenlijk moet je aan de gang gaan met MaxBlast, zodra de harde schijf net uit het karton is gehaald. MaxBlast deelt de schijf schijf, formatteert die en handelt de hele rest af (uitgebreide handleidingen daarover op de site van Maxtor). "Begrijp me goed, heel MaxBlast deed het dus niet hè, niks geen herkende schijf, niks geen blauwe balk en ik had de schijf met MaxBlast FAT32 geformateerd omdat Win98 er op moest". Oké, maar had er eerder op die schijf nog iets anders gestaan? Of bedoelde je dat LILO nog in de MBR stond? If so, ja, dan moet je die MBR eerst opschonen en dan pas met MaxBlast aan de gang gaan (maar dat vereist volgens mij een compleet nieuwe installatie). Maar als Linux en Win98 bij elkaar moeten, kan je toch gewoon de LILO op een partitie gooien die kleiner of gelijk is aan 8GIG? Via de boot-opties van Linux (hda=cyl,head,sect) geef je de schijfparameters aan en laat je MaxBlast voor wat het is. Of is er niet noodzakelijkerwijs sprake van een dual-boot situatie en gaat het alleen om Win98? Is me nog niet helder... Tot slot: aan het gebruik van MaxBlast zitten een paar haken en ogen vast. Doe je bijv. een BIOS-update, dan draai je daarmee je hele schijf in de soep. Je moet dan eerst MaxBlast uninstallen en dan pas die BIOS-update uitvoeren. Dat is wél de keerzijde van het programma: het grijpt diep in op het schijfgebeuren ... Het kan een oplossing bieden, maar je moet goed weten waar je allemaal aan begint en hoe het werkt.
Link naar reactie
[quote:89a57f37b5="Ben Jonson"]Ja, maar ... niet "lastiggevallen".[/quote:89a57f37b5] Dat is dus het vreemde, want normaal overschrijft een nieuw MBR het oude gewoon. Ik heb het MBR dus niet eerst gespooled alvorens MaxBlast te installeren, als je bijvoorbeeld Windows installeert overschrijft deze het LILO MBR ook gewoon, zelfde als met fdisk \mbr of fixmbr. [quote:89a57f37b5]Ik vraag ... van Maxtor).[/quote:89a57f37b5] Hij vraagt zelf om de HDD te formatteren dus ik zou niet weten waarom niet. Ik kan de HDD wel gewoon helemaal leegtrekken, maar ik vrees dat ik dan mijn tijd zit te wasten en de fout heel ergens anders ligt. [quote:89a57f37b5]Oké, maar had er eerder op die schijf nog iets anders gestaan? Of bedoelde je dat LILO nog in de MBR stond? If so, ja, dan moet je die MBR eerst opschonen en dan pas met MaxBlast aan de gang gaan (maar dat vereist volgens mij een compleet nieuwe installatie).[/quote:89a57f37b5] MaxBlast vereist idd een nieuwe install, daarom had ik tarretjes gemaakt en over ssh naar mijn laptop gepompt. Dat je dus eerst het MBR moet spoelen vind ik vreemd, maar ik zal eens gaan proberen of dat de oplossing is. [quote:89a57f37b5]Maar als Linux en Win98 bij elkaar moeten, kan je toch gewoon de LILO op een partitie gooien die kleiner of gelijk is aan 8GIG?[/quote:89a57f37b5] Prob is dat je Win98 dan niet kunt installeren ;) Die zit alleen de eerste 8GB en hij wilde hem juist op een grotere partitie hebben. [quote:89a57f37b5]Of is er niet noodzakelijkerwijs sprake van een dual-boot situatie en gaat het alleen om Win98? Is me nog niet helder...[/quote:89a57f37b5] Nee dualboot, anders heb ik daar helemaal niets te zoeken :P [quote:89a57f37b5]Tot slot: aan het gebruik van MaxBlast zitten een paar haken en ogen vast. Doe je bijv. een BIOS-update, dan draai je daarmee je hele schijf in de soep.[/quote:89a57f37b5] BIOS-updates voor dat bord zijn niet meer te vinden dus das simpel :P
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...